Seiko turtle 6309-7040 project

Al lang was ik op zoek naar een vintage Seiko turtle (6309-7040/49). Het bleek achteraf gezien nog best lastig om deze te vinden in originele staat, niet verkleurde lumen/wijzers en waar dan ook het uurwerk nog een een topconditie is.

Toevallig kwam ik iemand op het forum tegen deze Seiko voor een scherpe prijs had kunnen kopen (@Michaelrens)
Mijn geluk was dat ik deze over kon kopen en deze weer in de juiste staat terug te brengen.

Hier enkele foto`s van de begin staat:
image
image

De case heeft in de loop der jaren best wel wat butsen en krassen opgelopen, maar dat kan verkopen worden, wat mij verbaasde toen ik de Seiko binnen kreeg was het volgende. De lumen waren nog in top conditie, Dit is goed nieuws (dat betekend dat het uurwerk nog geen vocht heeft gezien). Zelfs de bedrukken was niet verkleurd, dus de kans is groot dat deze het grootste deel van zijn 41 jaar in een la heeft gelegen!

Ik ben als eerste de case gaan herstellen. Niet zo maar “wat gaan polijsten” Ik heb het op de subtiele manier gedaan door de case te schuren met een blokje hout die de radius van de case volgt, Hierdoor behoud je de scherpe randen. De dieper gebruikssporen heb ik er ik laten zitten (geeft toch karakter aan het horloge)
Het resultaat na een paar uur.

Hierna ben ik de lumen gaan herstellen, deze zat jammer genoeg los bij de seconde wijzer: Hier heb ik het losse stuk afgebroken en nieuwe lumen aangemaakt en gemengd tot ik de juiste kleur had. Toen heb ik de opening gevuld, laten drogen en de onderkant van de lumen gestabiliseerd met een dun laagje epoxy.

Hierna alle rubbers vervangen, het glas vervangen en een oude Seiko bezel er op gezet (originele uiteraard bewaard)
Hier het resultaat:

Het enigste wat hier nu niet origineel aan is is het nieuwe glas. maar daar kan ik mee leven. Verder is dit echt een ongelofelijk gaaf horloge geworden zonder al die aftermarket troep.

Die wijzerplaat en wijzers blijfven me verbazen dat deze nog in deze staat zijn na al die jaren!! soms moet je geluk hebben.

37 likes

Uhmm… is Ketelaars ook ineens in staat vintage horloges te restaureren :joy:

Goed man, mooi gedaan en leuk om te zien!

1 like

Schitterend zo. Je hebt het oudje goed in zijn waarde gelaten.

2 likes

Mooi werk! Gaaf om te zien. Mooi ook dat ie niet in nieuwstaat is teruggebracht.

1 like

Heel mooi! :slight_smile:

Op 1 punt denk ik dat we van smaak verschillen. Ik zou een nieuwe bezel inlay plaatsen. De rest is in zo’n mooie staat dat de bezel inlay voor mijn gevoel detoneert.

4 likes

Bedankt! Het zou jammer zijn om alle alle deuken, krassen en karakter weg te halen. Ik heb het op een bescheiden manier opgeknapt.

2 likes

Nee, Ik wil het horloge origineel houden. Nu is de set nog origineel met de bezel uit dezelfde productie jaren (en de echter originele die ik heb bewaard). Als ik er nu een aftermarket bezel insirt op zet doet dat afbreuk aan de waarde naar mijn mening. Verder geeft deze bezel wat karakter aan het horloge.

2 likes

Dat snap ik wel hoor. Ik vind het zelf lastig. Origineel is leuk natuurlijk, maar een beetje in mooie staat vind ik ook belangrijk. Maar vraagje nog: vind je het niet wat raar dat dan bijvoorbeeld een kast wel wordt bijgewerkt (die ziet er dan niet echt uit als 40 jaar oud) en de bezel ziet er uit alsof die twee wereldoorlogen heeft meegemaakt. Lijkt niet “consistent” of zo…

1 like

Je hebt een goed punt, Maar het zit hem er juist in dat de case nog steeds origineel is, Verder heeft deze nog steeds lichte gebruikssporen die niet zichtbaar zijn op de foto`s. Het was niet mijn intentie om de horloge er als nieuw uit te laten zien, meer eervol op te knappen.

En ik vind deze faded bezel simpelweg er gewoon gaaf uit zien :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Haha, daar ben ik dus inconsistent. Ik vind origineel belangrijk (niet alleen bij horloges), maar ik ben allergisch voor beschadigde bezels en crystals. Ik probeer mijn afwijking maar zoveel mogelijk te negeren door wel vintage te dragen, maar dat zijn nooit duikers in de klassieke vorm (hooguit met een inner bezel).

Mooi dat je dit in ieder geval op jouw eigen bewust gekozen manier hebt gedaan. Die eigenzinnigheid kan ik wel waarderen net als bij je eigen ontwerpen.

Edit: paar jaar geleden kon je hier nog een mooie “Capt. Willard” kopen (6105-XXXX). Dat had ik toen moeten doen :frowning:

3 likes

Ziet er super uit !!!
Had dit allemaal zelf nooit kunnen doen,niet genoeg ervaring.
Een zeer geslaagd project,top :+1:

2 likes

Nice.

1 like

Erg mooi @stefanketelaars👍🏻.

Ik ben alleen niet helemaal zeker dat de bezel inleg klopt: de pip zou normaliter echt groter moeten zijn, waarbij de randen vd pip bijna de randen vh driehoekje eromheen raken. Ook is het volgens mij zo dat de pip iets meer verdiept zou moeten liggen.

Ik zou zelfs de oude inleg gebruiken, die klopt beter en is origineel voor het horloge. Slechts een idee…:wink:

@koekoek…jij idee hierbij?

1 like

Daar kan je gelijk in hebben. Heeft jou model die verdieping ook?

Overigens moet ik zeggen dat jij een ongelooflijke collectie oude divers hebt!

1 like

Dank je. Dit is mijn 6306 (feitelijk een 6309 voor de Japanse markt) uit 1978. Op mijn ex 6309’s was het vergelijkbaar.

Overigens wel gaaf dat je een ‘77 model hebt, zie je niet heel vaak😀

Edit, foto van oude 6309 nog gevonden. Verkocht inmiddels…lichte spijt haha.

4 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Een voortvarend resultaat, kan ik wel stellen!!
Ik wens je er een langgerekte polstijd mee. :watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Ik denk inderdaad dat dit geen 6309/7548 insert is. Ziet er qua grootte van de pip meer uit als een SKX bijvoorbeeld.

2 likes

Weer iets geleerd! Bedankt
De originele lijkt wel te kloppen:

Al heeft deze bezel wel zijn beste tijd gehad

1 like

Je komt ze nog wel eens tegen die bezels, maar zijn ook niet erg goedkoop helaas.

1 like

Prachtig, om jaloers op te zijn!

1 like