Seiko uit jaren 70 stopt af en toe

Hi!

Ik ben sinds kort in het bezit van een Seiko uit jaren 70, een Seiko 66-7100, de markering op het uurwerk geeft ‘66A’ aan.

Af en toe stopt het horloge er ineens mee, en als je hem dan schudt, dan begint hij weer te lopen nee het is echt geen automatisch horloge :wink: hoe ver hij opgewonden is lijkt niet uit te maken voor dit probleem, en zodra hij weer tikt, loopt hij ook redelijk nauwkeurig.
Weet iemand een makkelijke manier om dit te verhelpen? Anders ga ik op zoek naar een horlogemaker in de buurt :slight_smile: en heeft iemand toevallig een idee wat de prijs voor de reparatie ongeveer zou zijn?

Thanks!
Hier de foto’s (mocht het helpen)

@Aad57 kan jou helpen…

2 likes

Ik ben geen horlogemaker maar mij valt wel iets op. Je ziet in een jewel altijd een kringetje. Dat is namelijk de olie die voor een soepele gang zorgt. Bij jouw horloge zien de jewels er vrij ‘droog’ uit, dus zonder kringetje, en dat kan verklaren waarom het horloge niet soepel loopt. Wel bijzonder dat hij nog nauwkeurig loopt in dat geval.

Zo heurt het ongeveer:

1 like

Interessant! Klinkt voor een leek als ik als een goede reden :slight_smile: ik heb trouwens ook geen idee wanneer (en of :wink: ) het horloge ooit geserviced is.

1 like

Even bijdehand doen maar ik denk dat het eerder 1974 zal zijn :wink:

1 like

Ik weet dat jij veel meer kennis hebt van (vintage) Seiko’s dan ik, dus ik geloof je helemaal :stuck_out_tongue:
De titel is aangepast

1 like

Na toch nog even doorzoeken merk ik dat de krassen op het achterdeksel wel heel erg lijken op die in dit topic:

@rico1965 klopt het dat je het horloge hebt verkocht, en liep het horloge toen constant?:slight_smile:

1 like

En dat is waarschijnlijk precies waar het hier over gaat. Elk mechanisch voorwerp, van een auto tot een horloge, heeft regelmatig een servicebeurt nodig. Ik denk dat ook jouw Seiko uit de jaren 70 daar dringend aan toe is…

2 likes

Haha oeps, misschien olie op de incabloc vergeten te plaatsen tijdens de clinic?

1 like

Dan istie toch recent geserviced…
Misschien slingert er een stukje plexiglas rond ?

1 like