Seiko uurwerk 8L35 vs 6R35 uit de Prospex serie

De 7s26 wordt vaak ongeterecht als minderwaardig gezien de 4r36 onterecht als hoogwaardiger. Dat is echter helemaal niet het geval, het is het zelfde uurwerk qua ontwerp en basis. Letterlijk het enige verschil is de toevoeging van hacking en handwinding. Waar je zeker bij hacking wat vraagtekens kunt zetten bij het nut van een horloge met dergelijke specs.

Overigens was ±500 euro tot voorkort het terein van de 6r uurwerken. Een 4r uurwerk in een horloge van 500 euro is wel erg mager. Dat zelfde geldt voor de 1500 euro wat nu het terein is van de 6r uurwerken. Seiko heeft de prijzen enorm geupt zonder de uurwerken ook hoogwaardiger te maken en daardoor zijn de verhoudingen erg scheef geworden. Een horloge van 1700 euro dat bijna 30 seconden per dag mag afwerken en met een uurwerk dat ook nog eens niet al te betrouwbaar is is natuurlijk wel een grote grap.

Ja dat is het zelfde laken pak. Van wat ik er van las is de smering niet altijd goed waardoor de uurwerken onregelmatig kunnen gaan lopen. Dat is dan ook niet op te lossen met even afregelen, alleen met een service.

Heeft denk ik ook te maken met de hoeveelheid van deze uurwerken. De 6r35 zit tegenwoordig in heel veel horloges waar de 6r15 toch iets meer niche was.

Dat kunnen ze zeker wel.

4 likes

Merk op dat de 2892 serie de dunnere en duurdere uurwerken van ETA zijn die eerder te vergelijken zijn met de 6L35 die in mijn King Seiko ligt. Die uitwerken zijn zeker vergelijkbaar van kwaliteit. Sterker nog, de 2892 serie en de 6L35 serie zijn zelfs fysiek even groot.

De 6r35 zou ik met een standaard grade ETA 2824 vergelijken.

Maar als je de overtreffende trap van Seiko wilt kom je in de 8Lx5 uurwerken terecht, en daarna kom je bij Grand Seiko uit, wat in het mooiste mechanische uurwerk uit die stal culmineert:

De 9SA5.

Ze hadden in mijn limited King Seiko een 8L55 moeten pakken zodat de reguliere King Seiko het 6L35 uurwerk had kunnen krijgen. Dan was het in balans geweest met respect voor King Seiko als merk.

De 2892 is in Elaboré uitvoering ook op +/- 20 gespecificeerd. Net als de 6L merken we dat ze vaak veel beter lopen dan de maximale afwijking toestaat.

Powermatic 80, kuch kuch, doet dat ook, kuch kuch, van ETA.

2 likes

Nee, die is ±5 sec / dag.

Geen 8L55 maar een eigen uurwerk zoals het eigenlijk hoort bij een KS. Een 8L55 ben ik ook geen groot fan van gezien de prijs en de afwezigheid van chronometer specificatie. Ik dacht dat Seiko laatst een horloge met dat uurwerk op de mark had gebracht voor 6 of 7k. Een horloge van 6k dat 15 seconden per dag mag afwijken is uiteraard ook heel bijzonder. Dat vind ik in mindere mate ook gelden voor de 8L35 en 6L35 prijzen tegenwoordig.

2 likes

Nietes.

±5 tot ±20 is gewoon±20.

De COSC spec is -4 +6.

1 like

Daily rate van ±5 en een positioneel verschil van max ±20. Seiko definieert de positionele verschillen niet.

Nee COSC houdt veel meer in dan dat.

2 likes

Gezondheid ! en dat is inderdaad een downgrade t.o.v. de 2824 - die zelf overigens ook prima te reguleren is en erg robust - maar met die betere nivarox ? nivaflex ? balansveer ook veel beter kan lopen zoald bij de Tissot`s .
Het is gewoon armoe dat ze dit niet op 25.200 of 28.800 kunnen maken.

1 like

COSC

1 like

Die resulteren in een slechtere nauwkeurigheid, da witte gij ook, Henk.

Kan zijn, maar nu hebben we het over dagelijkse afwijking.

Evengoed, iedereen die een mechanisch horloge koopt, hoe goed het ook moge zijn, en dan gaat zitten zeiken over afwijking is niet goed bij z’n hoofd. Dan koop je maar een quartz.

Zeg nou zelf: als ik zesduizend euro aan een horloge uitgeef doe ik dat niet omdat ik het nauwkeurigste wil zijn.

Tenzij dat horloge de Citizen 0100 is. Uweetwel. De facto het beste autonome uurwerk op de planeet.

1 like

Dat klopt maar je wil ook niet het gevoel hebben dat de fabrikant zich met een jantje van leiden van af maakt onder het mom van “ja maar hij is wel mooi”.

4 likes

Kuch kuch, JLC Reverso, kuch kuch. Om van de Calatrava maar te zwijgen. :wink:

Mij boeit nauwkeurigheid niet want, zoals gezegd: ik heb een HAQ, en daarmee is de rest scheiße.

Afwerking wil ik voor dat geld zien.

3 likes

Corona is met deze temperaturen het land uit dus wat maakt dat je zo moet kuchen? Zit je schoonmaakster soms stiekem onder je werktafel… eh, te poetsen?

1 like

Nou dat ben ik niet met je eens.

Precies om die reden. Volgens mij is Seiko ook één van de weinige fabrikanten die het steeds hoger op zoekt maar daarbij steeds minder investeert in QC en het aanscherpen van toleranties.
Het is toch gewoon kut als je een horloge van 3k koopt wat na een week al meer dan 2 minuten afwijkt.

1 like

FTFY :smiley:

Kan je standpunt best begrijpen maar ik word er toch wel heel blij van dat mijn nieuwe Speedmaster (master chronometer uurwerk) op +0.6 seconden per dag loopt. Ziet er bovendien nog goed uit ook.

Heb gedacht een rode King Seiko. Maar het idee dat het 6R35 uurwerk, net zoals mijn huidige 6R35, op +20 seconden per dag zou lopen vond ik niet echt aantrekkelijk. Zeker niet voor een horloge van 1800 euro.

1 like

Tussen specs en de werkelijkheid zit bij Seiko ook nog vaak verschil in.

M’n 8L55 loopt super strak. Over een aantal dagen tijd zat ik op -1,4 seconde.

Die marge hebben ze bij dit uurwerk volgens mij ingebouwd omdat het eigenlijk een GS 9S85 is en die 8L55 mag natuurlijk niet de zelfde specs hebben als zijn grote broer. Hij zou volgens de geleerde minder afgeregeld zijn maar ik merk daar niks van en loopt keurig binnen -3 tot +5 wat de GS standaard is voor dit uurwerk.

2 likes

Hoeveel SLA serie en Limited Edition King Seiko’s heb je al in bezit gehad? Want laat ik maar stellen dat mijn KS met 6L uurwerk snaarstrak loopt als ik 'm in vier posities op een timegrapher gooi.

:slight_smile:

Nogmaals: Het feit dat Seiko een maximale afwijking publiceert die afwijkt van de publicatie van ETA / Zwitsers omdat die laatste de afwijking + positionele variatie apart publiceren betekent niet dat de Seiko’s die ik heb noemenswaardig slechter lopen dan de andere horloges.

Tot zover in m’n bezit:

• 6R15, loopt goed
  • 2x 6R35, loopt ondanks lage amplitude gewoon erg goed
  • Nomos Neomatik, loopt langzaam, vanaf het begin
  • Nomos Alpha, ligt bij Nomos wegens garantie-reparatie
  • Sellita 510 handwinder chronograaf: Goed
  • 4x Sellita 200, lopen goed
  • 2x ETA 2824-2, 1x goed (Squale), 1x uitstekend (Archimede)
  • Soprod Newton, loopt uitstekend
  • Soprod GMT, loopt uitstekend
  • ETA 2801 Handwinder, loopt uitstekend
  • Seiko 6L35, loopt uitstekend
  • Sellita GMT, loopt uitstekend
  • Unitas 6498 top grade, loopt langzaam omdat hij gereguleerd was voor links dragen

Jaren lang een 4r35 gehad die snaarstrak liep, m’n mini Turtle. Die liep net zo lekker als m’n andere ex, een Hamilton met 2895-2.

Tja, m’n GS HAQ doet 10 seconden per jaar op papier, maar in werkelijkheid 0 afwijking. Met afzonderlijk verstelbare uurwijzer. :slight_smile: Om de accuratesse te behouden. M’n Spring Drive mag 0,5 seconden per dag doen, maar loopt netjes met de HAQ mee, misschien een seconde snel op 2 weken.

Zoals gezegd, da’s preken voor het koor. Ze hadden King Seiko nooit met een pauper-uurwerk uit mogen rusten.

Heb je daar cijfers van? Iedereen roeptoetert dat de QC achterblijft, maar ik heb nog niemand een jaarverslag door zien spitten om te zien hoeveel % van de omzet naar kwaliteitscontrole en R&D gaat.

Kijk, dat mensen een mening bij een merk hebben is prima, maar factchecken kan soms ook geen kwaad.

3 likes

Mooi. Mijn sla017 niet. Wel gereguleerd, want in elke hoek +10.

Ik denk het wel.

Ik vind het jammer dat zo’n mooi merk fabrieksaf niet wat beter zn best doet.

Aan de andere kant… nauwkeurigheid is niet waarom ik wel of niet een seiko koop.

Je kunt denken wat je wilt, maar ik heb alle horloges met de juiste lift angle staan meten in vier posities. Op een timegrapher. :wink:

SW300.

Die! :joy: :+1:

1 like