Seiko uurwerk 8L35 vs 6R35 uit de Prospex serie

Heb ik in een Sinn UTC gehad fijn uurwerk, maar zijn ETA equivalent de 2892 vind ik ook prettig. Boterzacht met opwinden en zeer accuraat.

1 like

Ik had niet goed gelezen, ik ging er vanuit dat het over seiko uurwerken in z’n algemeen ging niet die van jou in het bijzonder. Ik durf er wel geld op te zetten dat ze in een gemiddeld Zwitsers uurwerk nauwkeuriger loopt / beter is gereguleerd dan de gemiddelde seiko in dezelfde prijs range.

Je ziet teveel gare seikos… dat het lijkt alsof nauwkeurigheid ze minder boeit.

1 like

Opmerkelijk wel vaker 6R uurwerken terwijl die toch voornamelijk in Seiko’s van € 500 plus zitten.
Lage amplitude hoge beat error en onregelmatig lopen.

Het is vooral pijnlijk in 500+ horloges.

Een seiko skx… met een matige amplitude en +/-30 ok…

Voor mij toch wel de reden om mijn SPB weg te doen en dat is best jammer want ik vind het echt een heel mooi horloge.

2 likes

:wave:

1 like

Ik heb Seiko geschreven over mijn SPB horloges, en zij hebben er keurig onder garantie een nieuw uurwerk in gelepeld. Dus ik heb ze nog allebei. De beat error is weg, ze lopen prima, maar de amplitude is gebleven.

Dat is ook een route, natuurlijk.

1 like

Als ze beter af te stellen zijn dan ze geleverd worden is dat op zich matig, maar Ć”ls het zo stoort zijn ze toch redelijk goed af te stellen? Dat is enkel bij m’n SKX gedaan na een defect, gaf toen +7s/d bij 267 amplitude, dat leek mij niet slecht. Dat kan bij de andere types minstens zo goed lijkt mij?

1 like

Zeker hoor! Volgens mij is het niet super eenvoudig… maar @PeterLC heeft dat uitstekend voor mij uitgevoerd. :+1:

3 likes

Zo goed… seiko.

Klopt. Maar waarom doet Seiko dat niet zelf vanuit de fabriek? En de olie van de 6r serie is kennelijk matig aangebracht… dat zijn steeds grotere wijzigingen aan een (nieuw) horloge.

1 like

:man_shrugging: Eensch. Maar dƔt zegt weer niets over de kwaliteit van de uurwerken natuurlijk.

Ook hier!

1 like

Dan is er toch iets mis met de SLA van dat uurwerk hoor. :drum::sunglasses:

2 likes

Seiko BETEKENT, onder andere, ā€œwaarheidā€. Iets van correcte tijdsaanduiding lijkt me wel aan de orde dus. :man_shrugging:

Had hier trouwens laatst een (bijna nieuwe) Yema waarvan de balansspiraal strak tegen een van de kompaspennen aan hing, die ook nog te ver uit elkaar stonden. Spiraal gecentreerd tussen de pennen, en die dichter naar elkaar gedraaid. Spiraal moet dan, onder sterke vergroting zichtbaar, net vrij lopen en netjes tegen beide pennen tikken. Deze ā€œoversightā€ zie ik ook regelmatig bij Seiko’s.

Gevolgen van het niet juist afstellen zijn; grotere positionele verschillen dan nodig, en een lagere amplitude. Na deze ā€œoperatieā€ moet het horloge weer helemaal opnieuw afgeregeld qua beat-error en dagafwijking.

Lijkt alsof de mensen dit niet meer leren op de opleidingen… :thinking: …je gaat er toch van uit dat een fabrikant niet zomaar iemand van straat plukt en aan het werk zet.

4 likes

Volgens mij worden die uurwerken zo automagisch mogelijk geassembleerd.

Hoeveel horlogemaker komt er nog bij kijken?

Productie van onderdelen zeker, en soms zelfs het smeren van de tappen al. Maar assemblage van een balanskloof met spiraal zie ik niet goedkomen met een robot. :sweat_smile: Is bij veel merken wel echt lopende band-werk, elke medewerker verricht maar een paar handelingen. Het hele horloge ā€œbeheersenā€ is vooral bij de after-sales/service nog belangrijk.

Ik vind het een heerlijk horloge! Maar heb inderdaad ook het gevoel (ik heb het niet bijgehouden) dat deze wat meer afwijkt dan ik gewend ben. In mijn geval wijkt het soms echt een paar minuten af na een tijd en merk ik dat dus ook echt.

Ik vind het niet perse super storend maar heb dat bij andere horloges nooit zo ervaren. Hoewel ik geen verstand heb van de uurwerken wordt op Hodinkee gezegd dat het horloge door het goed af te regelen perfect loopt.

Misschien dat eens proberen?

1 like

Had ik zeker kunnen doen het zal in de basis ook geen slecht uurwerk zijn en met wat tweeken zal het vast goed komen.
Maar dan erger ik mijzelf er komt weer een ander horloge langs dus hup exit. Luxe problemen uiteindelijk.

1 like

True to that :slight_smile: Maar wel ontzettend belangrijk :wink: :slight_smile:

1 like

n=1. Dat hij ruim binnen de specs kan lopen betekent niet dat hij dit altijd doet.

Voor dezelfde prijs zou dat niet gek zijn. Of ze moeten de horloges lager positioneren qua prijs. Bovendien is het GS uurwerk ook beter afgewerkt en met chronometer certificering. De specs zouden flink opgeschroeft kunnen worden naar -3 tot +5 (zonder cerficiering of met) zonder dat de uurwerken hetzelfde zouden worden.

Nee bij zo’n 6r uurwerk zijn ze regelmatig niet goed af te stellen. Het is niet voor niets dat Seiko er een nieuw uurwerk in lepeld in plaats van het uurwerk enkel afregelt.

Ja, er wordt ook gezegd dat olie van sellita uurwerken slecht is aangebracht.

Ik signaleer wel dat mensen kritischer zijn op Seiko dan op overige merken. Maar of ze dingen de facto slechter doen? Het is niet mijn ervaring tot nu toe, maar bewezen is het niet.

Dat was vanwege beat errors. Dat klopt. Maar een goeie 6R35 is prima af te stellen.