Seiko Velatura Kinetic direct drive probleempje

Hallo allemaal,

Ik heb al bijna 10j een Seiko Velatura Kinetic Direct drive, na een jaartje niet dragen was de batterij defect dus heb ik deze laten vervangen, echter hierna laadde hij niet meer op door het dragen, enkel nog om met de kroon te draaien.

Zou het kunnen dat in die tijd dat hij plat was en niet gedragen werd iets defect is gegaan?
Iemand toevallig ervaring met zo’n herstelling qua kostprijs?

Ik heb er geen verstand van… maar is er niks mis/verkeerd gegaan bij het vervangen van het batterijtje?

Het was bij iemand die toch al jaar en dag juwelen/horloges repareert dus het zou me straf lijken, echter wil ik het niet uitsluiten.

Kan het ook moeilijk op hem gaan verhalen want dat loopt toch uit op een welles nietes verhaal helaas :frowning:

Ik hoop dat er hier iemand met de gouden tip komt, anders toch ff naar een Seiko dealer toe.

Heb er hier al een paar gebeld in de buurt maar krijg nogal vage antwoorden, de ene is officieel dealer van seiko en staat ook op hun website, maar stuurt dan alles naar NL om gewoon een nieuw binnenwerk te steken (wellicht refurbished) en kan geen prijsindicatie geven…

De ander heeft een aparte horlogemaker die ik zelf in de shop niet kan zien om prijsafspraken mee te maken… enorm vaag allemaal

Je kunt dit even proberen.

Als het niet lukt, dan moet er gecontroleerd worden of de ‘Miniature.AC.generator’ goed draait bij het dragen.

1 like

dit had diegene die de batterij had vervangen ook al doorgegeven maar helaas :frowning:

Is dat de schijf of nog iets anders?
de schijf hoor ik iig mooi zonder problemen draaien

Volgens mij heeft een kinetic een condensator?
Hoe lang heb je hem om de pols gehad om hem op te laden?

ja condensator… dat bedoelde ik, batterij uit gewoonte :smiley:

meestal laadde ik hem voor 1 week op met de kroon en ging hij zelf wel omhoog als hij laag stond maar nu gaat dit dus niet meer.

ook als hij volledig leeg is ging hij (dacht ik) met wat bewegen ook wel omhoog.
het is zo lang geleden dat ik het eigenlijk niet meer weet.
Als je ermee beweegt, gaat die teller links dan ook de charge weergeven (net zoals met de kroon draaien?)

Draag m eens een hele dag, het zou je wel eens kunnen verbazen :wink:
Hij laad tenslotte op door beweging, en vroegah hadden ze andere “batterijen”, die zijn inmiddels ook weer veranderd.

oh had em wel al 1maand elke dag gedragen hoor en de teller ging gewoon omlaag. dat is het helemaal niet :slight_smile:

Snap niet waarom seiko niet gewoon aangeeft dat deze horloges niet leeg mogen lopen, behalve dat dit letterlijk een verdienmodel is geworden want die capacitors leeg laten lopen is gewoon vragen om ellende.

Ga er mee naar een onafhankelijke horloge maker geen juwelier en dan een die een seiko account heeft voor de onderdelen zijn er genoeg van te vinden.

Dit heb ik ook een keer gehad met één van mijn Seiko Arctura’s Kinetic. Ik had eerder al bij twee Arctura’s de condensator succesvol vervangen door een oplaadbare batterij (origineel Seiko). Bij de derde, liep het uurwerk circa acht maanden met een volle batterij en viel toen stil. Het horloge was niet meer op te laden d.m.v beweging van de rotor.

Het uurwerk is toen nagekeken door een Seiko service reparateur. Het bleek dat één van de aansluitingen van de batterij geen contact maakte. Dit was binnen een half uurtje opgelost. Je kunt controleren of het generator deel nog werkt door het lege horloge te schudden volgens de Seiko instructies. Hij moet dan in ieder geval een paar seconden lopen. Een tweede controle kun je uitvoeren door het horloge even op een Seiko lader te leggen. Als het horloge dan loopt, ligt het waarschijnlijk aan het bewegende generator deel. Als je in de buurt van Boxtel woont, kun je hem op mijn lader testen.

3 likes

Dat is me nooit verteld :open_mouth:
Ik ben ook wel op zoek naar een eventueel ander horloge (mechanisch automaat) maar vind mijn ding niet…
probleem is dat ik deze net na mijn huwelijk heb gekocht als “cadeau” dus heeft wel wat sentimentele waarde…
Echter, als het even veel kost als ik het horloge betaald heb destijds laat ik hem gewoon zo. (was toen bij Seiko in Roermond aan 50% owv 2 kleine markeringen op de band)

Al lang niet meer.

Alleen de eerste series hadden een condensator. Daar waren teveel problemen mee. Alle Kinetic horloges -ook de Velatura’s- draaien daarom al heel lang op een secundaire batterij.

1 like

Klopt oplaadbare batterij en aangezien het horloge handmatig wel kan worden opgeladen (relatief wekt dit makkelijker meer spanning op) zou zowel de batterij als de opwind mechaniek eens nagekeken moeten worden.

@Hanzzzie hoe lang loopt het horloge als je hem met de hand volledig hebt opgewonden?

Die heet nog steeds gewoon Condensator…

Gaat toch wel enkele maanden mee zoals je zou verwachten.

Je moet even de zoek functie gebruiken van forum.

Misschien is bij jou ook wel de generating rotor kapot.

Nee. Sommige verkopers gebruiken die term nog, omwille van de herkenbaarheid voor de consument.

Panasonic (de fabrikant) doet dat -terecht- niet. De technologie is volledig verschillend.