Seiko Velatura SRH005P1 | Capacitor op of iets anders?

Oktober 2014… Ik stond aan de kraam van Rob op Rikketik om een Seiko Velatura SRH005P1 op te halen, mijn eerste echte horloge.

Ik heb zelfs de foto nog:

Enfin, na al die jaren draag ik het horloge nog relatief vaak. Echter valt op dat het horloge de laatste tijd vaker stil staat. Ik krijg het wijzertje van de power reserve ook niet verder dan “W”, oftewel één week aan sap in de batterij. Nu moet ik het nog goed testen om het zeker te weten maar voor mijn gevoel geeft het horloge wel langer dan één week stilliggen nog de goede tijd aan. Hoe dan ook, er is iets niet goed.

Volgens mij zijn er twee opties:

  1. Capacitor aan het eind van zijn latijn
  2. Wijzer van de Power Reserve niet correct

Optie 2 zou ik kunnen testen door het horloge vanaf nu een week niet te dragen. Tevens zou ik bij leegstand de knop op 10 uur kunnen gebruiken voor een reset? Of zeggen jullie, “horloge van zeven jaar oud, die capacitor is aan vervanging toe.”?

Geen idee of het met de dit specifieke horloge zou werken maar ook een tijd op een Braun lader van een elektrische tandenborstel laat het wijzertje niet verder komen. Een methode die op diverse fora als werkend wordt aangedaan. Enkele YouTube filmpjes gekeken en ik plaats het horloge op dezelfde manier.

2 likes

Capacitor vervangen. Ik heb het nu een paar x voor vrienden gedaan en het stelt weinig voor.

1 like

Bedankt voor de antwoorden. Na zeven jaar was een dergelijk “defect” te verwachten. Eens zien of er iemand in de omgeving Zaltbommel is die de reparatie uit kan voeren, anders wordt het toch naar de juwelier :slight_smile:

Heeft het horloge veel stil gelegen met lege accu?

Zou natuurlijk niet mogen. Dan kan je net zo goed een normale batterij gebruiken als dat het geval zou zijn.

2 likes

Optie 3 is de beste.

RTFM

Velatura kun je handmatig opwinden…
Je hele opladen met een Braun is daarmee dus echt overbodig…

Accumulator van een Kinetic moet met gemak de 22 jaar halen. Naar een juwelier brengen is zonde van je geld. Je zou het met gemak zelf kunnen (en anders naar een horlogemaker) doen met een Panasonic MT920

Gewoon zorgen dat een Kinetic NOOIT helemaal leeg is, en je Accumulator gaat jaaaaaren mee

1 like

Om het dan helemaal weg te kunnen gooien als je het gaat dragen en de normale batterij ontploft omdat het geen oplaadbare batterij is :sweat_smile:

De keren dat het horloge geheel stil heeft gelegen is op de vingers van één hand te tellen. Juist omdat ik het horloge niet geheel stil wil laten vallen draag ik het als de indicator richting één dag reserve gaat. De wijzer staat dan zo weer op één week reserve maar verder dan die ene week kom ik dus niet (meer).

Subtiel… Mogelijk was mijn start post niet duidelijk genoeg. Ik krijg de reserve dus met geen mogelijkheid meer verder dan één week. Vandaar dat ik nu zelfs de methode van de Braun oplader aan het testen ben. Dragen en handmatig opwinden, één week is de max. Vandaar dat ook aan de indicator twijfelde.

Aha ok.
Ja gewoon Accumulator vervangen met MT920 Panasonic, en dan voortaan als je het niet gaat dragen eerst opwinden tot 100 % geladen…

Of inderdaad een gewone (V371) batterij plaatsen :sweat_smile:
Maar dan wel de rotor eruit halen…
Dan werkt ie ook wel 2 jaar :sweat_smile:

Ik ga de hele F1 race eens aan de kroon draaien dan wel het horloge schudden. Dan moet er toch iets te zien zijn…

Ik ben er ook nog steeds niet voor mezelf uit of een Kinetic de voordelen van een quartz heeft met de emotie van een automatisch uurwerk of juist de nukken van een mechanisch uurwerk met de niet charme van een quartz :stuck_out_tongue:

Oké… De hele race ga ik niet volhouden, mijn arm wordt wat lam :sweat_smile: Na een half uurtje schudden en via de kroon opwinden zit er geen beweging in de power reserve wijzer. Ik ga het horloge eens in de kist leggen en zien wat er over één week aan de hand is. Als in, mogelijk is de wijzer toch niet lekker en zou deze op één maand moeten staan en niet één week. Ik weet het, long shot maar wil je toch even testen.

Soms is een capacitor minder dan in andere gevallen.
Meestal gaan ze dik 10 jaar mee, soms heb je pech.

Zelf vervangen is niet moeilijk. Een aap met youtube en wat gereedschap kan het. Ik vond het leuk om zelf te doen.

Nee dat moet je uiteraard niet doen. Maar ik bedoelde een kinetic uurwerk ipv een normale quartz.

Waar heb je die gekocht? Zijn vrij prijzig toch?

1 like

https://www.watchbattery.co.uk/shop/products/BBCU-302344Z.shtml

Bij deze aanbieder. Heb er zelf geen band mee/belang bij.

1 like

Een halve wortel kosten ze hier -》
https://www.nkon.nl/panasonic-mt920-1-5v.html?gclid=Cj0KCQjw1dGJBhD4ARIsANb6Odly-i3o_V5Dpvb2JNvfGGlkup3ivRmimwL9pGYK-PlVz4etGckEatgaAsIcEALw_wcB

Ik heb zelf zo’n Velatura en diverse Arctura’s gehad. Wat me bijstaat is dat het opladen tot een week vrij snel ging. Alles boven 1 week leek bovenmatig veel werk te kosten.

Ik zou hem nu eerst eens helemaal leeg laten draaien, en kijken waar je op uitkomt.

Vervangen kan immers altijd nog.

Je zit toevallig niet in de regio Zaltbommel en wil je ook wagen aan de mijne? :stuck_out_tongue:

De schaalverdeling van één week tot één maand is ook relatief klein. Oftewel, drie weken reserve weergeven zal langzaam gaan maar ik kom echt niet verder dan die ene week. Ik heb het horloge om 16:55 in de kist gelegd en ga eens bijhouden of het horloge volgende week zondag ook daadwerkelijk stil staat. Vervangen kan inderdaad altijd nog :slight_smile:

Of ik vervangen zelf ga doen of laat doen ga ik nog even achteraan. De tools kan ik mogelijk wel aankomen.

Haha, als de achterkant goed loskomt wil ik t wel proberen. Ik zit niet acuut in de buurt, maar rij wekelijks wel langs. Qua gereedschap etc. stelt het weinig voor.

PM maar :wink: