Seiko Velatura SRH005P1 | Capacitor op of iets anders?

Ik kijk het horloge even aan tot zondag en dan neem ik mogelijk contact op :kissing_heart:

We zijn nu meer dan 24 uur verder en de Power Reserve is geen millimeter gezakt, nog steeds de volle week reserve. Nog te kort dag om conclusies te trekken, we houden de wijzer in de gaten…

Korte update:
We zijn iets meer dan halverwege de week maar ik begin toch te neigen naar het feit dat de wijzer van de power reserve niet goed is. Vier dagen later en de wijzer staat nog steeds stug op één week reserve. Dit terwijl de schaal van één week naar benden (nul) behoorlijk is en je per dag af kan tellen/lezen. Ik ben zeer benieuwd naar aankomende zondag 18:55 uur. Ergens heb ik het gevoel dat het horloge nog langer blijft tikken en dat de wijzer dus niet klopt. Iets wat volgens de handleiding niet zou mogen kunnen omdat de power reserve wijzer zich elke x uur kalibreert.

We wachten geduldig af…

Dat doet een Astron ook. En toch is er voorzien in een modus om het handmatig te calibreren.
Wellicht op jouw Velatura ook?

Niet dat ik weet. Handleiding spreekt wel over de button op tien uur maar dat is als het horloge stil staat en er nog wel power reserve is volgens de wijzer. Lijkt alsof mijn probleem precies andersom is. Lijkt, het is nog geen hard bewijs natuurlijk.

Ik heb toevallig afgelopen maandag een capacitor voor een Seiko Kinetic (in mijn geval voor cal. 5M23) besteld bij Monsterwatches.
Ik ken de verhalen omtrent Monsterwatches, maar was bij mij op dinsdag verzonden en vandaag (woensdag) op de deurmat. €17,50 incluis verzending. Zou je zeker aanraden om daar gewoon te bestellen…

Eén week verder en de resultaten zijn als volgt:

  • Horloge loopt nog steeds (op tijd)
  • Power reserve is één setting gezakt. Van één week naar zes dagen

De eerdere conclusie dat de capacitor dood was wil ik hiermee eigenlijk de kop indrukken. Ik ben ervan overtuigd dat deze nog niet aan het einde van zijn latijn is en dat de wijzer van de power reserve niet goed is uitgelijnd. Alleen, hoe los ik dat op? De handleiding spreekt over de reset op tien uur maar alleen in de vorm van als de power reserve te veel aangeeft, hier geeft hij juist te weinig aan.

Sowieso misschien een soort reset doen door de capacitor te verwijderen en het ding zo te laten herstarten?

Just thinking aloud.

1 like

Dat is goed nieuws!

Who cares? Jij weet 't, en kunt er rekening mee houden.
Ik zou er niets mee doen.

Ik gaf al een goeie tip

RTFM

ff een resetje uitvoeren kun jezelf, scheelt je weer 25 euro als dat je het door een horlogemaker laat doen…

Knopje zit inderdaad op 10 uur…

Mocht dat niet helpen dan weet ik het ook niet

1 like

En voor de tweede keer heb je mijn post(s) niet goed gelezen en blaas je te hoog van de toren … Ik heb de handleiding reeds gelezen, dat had ik in mijn eerste post al gedaan en ook in de laatste. Ik haal nota bene aan dat de handleiding stelt de knop te gebruiken bij een ander probleem dan de mijne. Hoezo komt er dan een “RTFM”. Handleiding stelt de knop te gebruiken als het horloge stil staat en er nog reserve aan wordt gegeven, mijn probleem is andersom.

Probeer nou gewoon eens een reset… Bij een computer lost het ook vaak allerlei problemen op.

2 likes

Zal ik bij thuiskomst doen, vandaag de Magrette om :slight_smile:

1 like

Ok my bad, maar inderdaad. Heb je het dan nog niet geprobeerd??
Nadat je het geprobeerd hebt en het is nog steeds niet goed dan zou ik pas gaan vragen wat het probleem zou kunnen zijn :sweat_smile:

Reset is uitgevoerd. Power Reserve sprong netjes naar nul maar het horloge liep wel verder. Handmatig een paar dagen energie er in gedraaid. Zal het horloge eens gaan dragen om te zien of ik nu boven de ene week uit ga kunnen komen of dat dat de max blijft.

2 likes

Extreem late reactie (privé, don’t ask), bij deze een update:
Horloge zojuist ingeleverd om naar Seiko op te laten sturen. Power Indicator kwam nog steeds niet boven de ene week uit. Gevraagd om full service. Mogelijk is het horloge dat niet waard puur kijkende naar de klasse en de leeftijd, maar aangezien dit mijn eerste echte horloge was is het een stukje emotie.

Horloge is door de juwelier naar Seiko gestuurd voor prijsopgave en twijfel gigantisch wat te doen. Dat er iets niet goed was met het horloge is wel duidelijk: uurwerk dient vervangen te worden samen met de stem, en kroon. De band moet op worden geknapt. Totale kosten: 345 euro

Ergens wil ik het laten doen als het horloge helemaal als nieuw terug komt. Oftewel vragen of ze de kast ook bijwerken. Aan de andere kant kan ik ook kiezen het niet te doen en dit bedrag als basis nemen, wat extra en voor een leuke automaat te gaan. Voor 500-ish euro haal je leuke dingen uit het blauwe gedeelte hier.

Seiko kinetic vond ik bij aanschaf een leuke techniek maar op één of andere manier stoor ik me nu aan de quartz techniek? Als in, als ik een rotor heb in het horloge wil ik ook een zwevende secondewijzer :stuck_out_tongue:

Nachtje verder en ik ga een no-go afgeven.

Horloge is nog geen tien jaar oud en heeft nu al een nieuw uurwerk nodig. Dat is al iets wat me tegen staat, puur kijkende naar de kwaliteit. Horloge had in Nederland een adviesprijs van 995 euro. Zelfs met dat bedrag vind ik de kosten aanzienlijk, een derde. Waarbij ik het horloge via Rob/Monsterwatches heb voor 600 euro. Daarbij is er eigenlijk maar één ding mis: Power Indiciator wijkt af. Die blijft op max één week staan maar houdt wel één maand reserve (is de max bij deze Kinetic). Dus eigenlijk is het defect puur cosmetisch. Ik had ook ergens de hoop/gedachte dat men de wijzer kon resetten en eventueel een nieuwe capacitor zou plaatsen. Het hele uurwerk vervangen is toch wat much.

Het voelt als investeren in iets wat niets nieuws brengt en dat staat tegen. Voor 345 euro haal ik geen ander horloge (al was mijn Magrette Moana Pacific Chronograph niet veel duurder en daar heb ik veel plezier van) maar het is wel een bedrag wat in de buurt komt van bijvoorbeeld 500 euro waarvoor je best veel leuks kan kopen. Als in, ik denk dat als ik 500 euro mag besteden in het blauwe gedeelte van Horlogeforum ik daar meer plezeier uit ga halen dan het op laten knappen van de Seiko.

Mega kick:
Horloge heeft meerdere maanden bij een horlogemaker gelegen. Waarom het zo lang duurde laat ik in het midden. Waar ik wel mee zit is de offerte…

Voor 75 euro is de eerste optie de batterij wisselen. Echter is men niet zeker of dat het probleem oplost. Zo niet dan kwam er nog 265 euro bij. Al met al vind ik 75 euro veel geld voor het vervangen van de capacitor. Zeker omdat deze de maand reserve wel vast houdt alleen de wijzer van de gangreserve wijkt af. Plus het is aanzienlijk meer dan de prijs die hier genoemd is voor alleen die werkzaamheden. Totaalprijs van deze reparatie zou dan ook uit kunnen komen op de 350-ish euro die Seiko Nederland af heeft gegeven.

Dan laat ik het horloge liever naar Seiko Nederland sturen aangezien voor 345 dan de band ook werd gemaakt. Echter was de band nu opeens weer buiten kwestie volgens de juwelier.

Concrete vraag:
Iemand bekend met de algehele service van een SRH005P1 via Seiko Nederland? Kan je voor 345 euro een nieuw uurwerk krijgen en kast + band gepolijst dan wel vervangen?

Ik heb nu zo veel verhalen en prijzen gehoord dat ik het totaalplaatje helemaal kwijt ben.

1 like

Als het je eerste horloge is en je hebt er genoeg gevoel bij, naar Seiko sturen en laten opmaken. Doet 1x pijn maar heb je een zgan Velatura.

Koop je voor het geld liever een ander leuk horloge, dan doe je dat. En wie stoort er zich nu aan dat de PR-wijzer max 1 week aanduidt, maar wel gewoon 1 maand aan reserve heeft?

Ik heb contact met Seiko gezocht om na te gaan wat er van het verhaal van de juwelier klopt. Verhaal van de juwelier gaat alle kanten op en is telkens anders. Tevens is de gang van zaken die nu speelt via de juwelier ook genoeg om überhaupt navraag te doen bij Seiko, al was het alleen maar ter controle op de juwelier.

Seiko moet echter het S/N hebben en dat moet ik van het horloge halen. Horloge verwacht ik deze week terug. Horloge was letterlijk maanden weg. Volgens de juwelier “in onderzoek” en uiteindelijk volgens de horlogemaker “wachten op akkoord offerte”. Als ik dan zeg dat ik nooit een offerte heb gezien of gehoord is de chaos die speelt compleet :frowning: