Seiko versus Tissot

Ik heb even wat uitgebreider gekeken naar enkele van je suggesties en ik moet zeggen dat ik de Citizen wel een elegante bulldozer vind. Ben wel benieuwd hoe schokproof deze is. Bij mechanische uurwerken heb je inderdaad een bescherming voor de balansas als’ie shock proof moet zijn, maar hoe zit dat bij deze quartz Citizen? Komt dat door het kasdesign dat’ie meer kan hebben? Zou hier wel graag meer over willen weten dus als jullie nog meer info hebben over schokbestendigheid (in het algemeen of specifiek voor dit horloge) dan ben ik daar wel benieuwd naar. :slight_smile: Ik heb namelijk ook gelezen dat zelfs wordt afgeraden om met sommige sporthorloges te golfen of mountainbiken vanwege de schokken die het uurwerk te verduren krijgt. :face_with_monocle:

1 like

Nou,

In een mechanisch veer-aangedreven horloge is de veerton de krachtbron, en heb je een pendule of oscillator in de vorm van het echappement. De balans maakt zo regelmatig mogelijk slagen om de eigen as, waardoor een anker-vormige pal eens in de zoveel tijd een tandwiel vooruit laat draaien en direct weer laat stoppen.

Dit doseert het ontwinden van de veer. Die balans balanceert op een flinterdun asje. De reden dat dit soort uurwerken schokbestendig moeten worden gemaakt met juwelen en springveertjes rond die as is omdat die as bij laterale schokken zeer makkelijk afbreekt, waardoor het hele uurwerk stil komt te staan.

Dan nu mechanische (analoge) quartz. De gebruikelijke krachtbron is een batterij, maar het kan ook een capacitor zijn die stroom krijgt van een rotor (kinetic) of van een zonne-paneel. De oscillator is in dit geval altijd een quartzkristal. Normaal gezien vibreren deze oscillators met 32Khz, maar in de begintijd van quartz kwam 8Khz ook voor, en bij Bulova Precisionist / VHF quartz is dat 262Khz.

Wanneer je stroom op een quartzkristal zet, zullen de piezo-electrische eigenschappen van dat quartz het omzetten in beweging. Die vibratie vormt met hulp van wat electronica het “echappement” van de “krachtbron” waardoor getimed wordt hoeveel de raderen in een mechanisch quartz horloge moeten verspringen.

Omdat dit alles geen bewegende delen of asjes heeft, is schokbescherming niet nodig. Het is dus per definitie schokbestendiger dan de balans-as-constructie.

In beide typen horloges kan het nog voorkomen dat echt grote opdonders de wijzers los laten komen (dit komt redelijk vaak voor bij vallen), en dat de uurwerkraderen beschadigen of uit het lood komen te liggen (lijkt me minder vaak te gebeuren).

Daarom is het meest robuuste horloge per definitie een volledig digitaal quartz horloge waar geen mechanische beweging in voorkomt.

Als je alles fatsoenlijk soldeert en in een goede behuizing stopt, zonder speling, is het vrijwel onmogelijk om een LCD horloge van de leg te krijgen, tenzij je het displaytje zo hard raakt dat de cellen gaan lekken. G-shock heeft al lang bewezen dat je daar rare dingen voor moet uithalen. :slight_smile:

Dat zijn dus precies het soort laterale schokken waar een balans-as van afbreekt. Wederom met quartz geen probleem.

Daarom vind ik Richard Mille ook zo belachelijk met z’n sport horloges. 250.000 Euro neerleggen voor een probleem wat een Casio van 19,95 nog nooit heeft gehad.

In casu de Citizen Eco-Drive Quartz variant die ik liet zien: Uitermate robuust voor zover het een mechanisch horloge betreft. En dan bedoel ik een mechanisch quartz horloge.

Soit, in extreme gevallen zouden de wijzers los kunnen raken, maar dan was je al lang aan een nieuw uurwerk toe geweest bij een willekeurig mechanisch horloge met een veerton.

3 likes

Ik heb de blauwe vastgehad :slight_smile:

4 likes