Seiko versus Tissot

Allen,

Zoals mijn gebruikersnaam doet vermoeden, bestaat mijn collectie vooralsnog met name uit vintage horloges. Echter, ik loop al een tijdje met de gedachte om een sportiever modern horloge (uit het middensegment) dat echt tegen een stootje kan aan mijn collectie toe te voegen. Eentje die je kan dragen op vakantie, tijdens het varen/zwemmen of gewoon als je daar zin in hebt. De Seiko 5 serie (zie figuur 1) spreekt me erg aan vanwege de sportieve look en de uitstekende reputatie wat betreft kwaliteit van uurwerken.


Figuur 1: Seiko SRPD41K2

Ook heb ik een zwak voor Tissot door hun grote heritage en ik ben ook te spreken over de horloges die ze de laatste jaren uitbrengen. Mijn oog viel op de Gent XL Swissmatic (figuur 2). Deze is iets duurder dan de Seiko, maar wel net iets allrounder in mijn optiek.


Figuur 2: Tissot Gent XL Swissmatic T116.407.11.051.00

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en meningen aangaande de afweging tussen deze twee modellen. Ben ook benieuwd wat jullie algemene indruk is van de beide merken als geheel. Ze zijn naar mijn mening namelijk erg vergelijkbaar qua reputatie en verdiensten voor de horlogerie, maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken.

Ik hoor het ook graag als er een ander model bij je opkomt tijdens het lezen van deze tekst, waarvan je denkt: aan dit alternatief heeft TS mogelijk niet gedacht.

Groetjes

4 likes

Hoi Vintagefreak,
Ik bezit zelf tot tevredenheid een 5 sport. Origineel op staal maar voor de afwisseling ook een origineel rubberen bandje erbij gekocht. Kan niet anders zeggen dan dat ik er zeer tevreden over ben! Het horloge draagt kleiner dan je verwacht en heeft een mooie kwaliteit voor de prijs.

1 like

Ik heb zelf een Citizen eco-drive (duiker) voor deze activiteiten. Loopt altijd prima op tijd, waterdicht, een probleemloos horloge en voor een nette prijs te koop (regelmatig ook in het blauwe deel). Trouwens, de G-shock square voldoet ook prima.

Voor alle andere gelegenheden heb ik wel wat anders.

1 like

Ben zelf Seiko fan, heb o.a. de 5 Sports.

Ik vind het een heerlijk horloge!

1 like

Ik heb zelf sinds kort een Seiko 5 sports, en ik ben verrast door zowel het niveau van de afwerking als door de stevigheid van het horloge.

1 like

Tissot is een leuke allrounder vind ik. Met 42mm vind ik hem persoonlijk te groot, maar als je daar ok mee bent, lijkt dat mij wel echt een leuke optie!
Met 100 wr kun je daarmee ook gerust het zwembad in duiken. Heeft ie toevallig een screw down crown?

1 like

De Swissmatic uurwerken zijn volgens mij niet te servicen. Dat zou mij er van weerhouden voor een Tissot met een dergelijk uurwerk te kiezen.

Als je wil zwemmen zou ik wel een Seiko met 200m waterdichtheid kiezen. Een turtle of mini turtle bijvoorbeeld. Heel veel in prijs scheelt het niet maar dat zijn wel ISO gecertificeerde duikers.

1 like

Dat klopt, die worden gewoon vervangen bij een service.
Maar eigenlijk geldt een beetje hetzelfde voor een Seiko 5 uurwerk. Die kunnen misschien wel geserviced worden, maar dat gebeurt ook niet; die worden ook gewoon vervangen. De kosten voor een servicebeurt zijn namelijk hoger dan de prijs van een vervangend uurwerk.

3 likes

Onlangs een scriptie geschreven?
Mooi als iemand zo de moeite neemt om de lay-out professioneel op te zetten. Deftig

3 likes

Maar hoe is dat over 20 jaar? Of 30 jaar? Zijn die Swissmatics dan nog te verkrijgen. Waarschijnlijk niet, en dan kan je met de Seiko gewoon naar de horlogemaker en wordt het gefixt. De hele ontwerp filosofie van die wegwerp uurwerken staat me tegen.

Ik weet niet hoeveel zo’n nieuw Swissmatic laten plaatsen kost bij Tissot? Ik gok niet minder dan een service van de seiko bij een onafhankelijke horlogemaker.

2 likes

Nou, ik zou tegenover die Tissot eerder een Seiko Presage sharp edges zetten.

De 5KX horloges zijn geinig, zeker vakantie-waardig. Maar de sport horloges die wat meer dressy zijn zijn flexibeler in gebruik, een net zo goed 100m WR.

Zelf vind ik van Tissot de Gentleman silicium mooier.

Dit vanwege de T-vormige secondewijzer van degene die je aandraagt. Ik kan dat niet aanzien. Sorry.

11 likes

Ben ik met je eens; en geen idee hoe lang die swissmatic uurwerken leverbaar blijven. Ik weet overigens niet of je met een beetje creativiteit toch het uurwerk schoongemaakt en opnieuw gesmeerd krijgt. Delen vervangen zal lastiger zijn.

Service van een mechanisch uurwerk kost bij Tissot vanaf 175 Euro. Beetje in dezelfde ordegrootte als wat je bij een horlogemaker betaalt voor service van een eenvoudige automaat.
https://www.tissotwatches.com/nl-nl/support/prices/

Overigens denk ik dat in deze prijsklasse horloges vaak gewoon gedragen worden zolang ze het doen, en vervolgens de prullenbak in gaan.

2 likes

Ha ha, de T in de secondewijzer vind ik juist vet. Maar de dial van jouwes vind ik weer mooier.

1 like

Heb net een Seiko gekocht en het loopwerk is prima. Zit zelf ook naar Tissot te kijken en dan met een Powermatic loopwerk. Allemaal degelijk.

1 like

Inderdaad :slightly_smiling_face:

Als je een allrounder zoekt, in de zin van dat hij zowel bij een pak als een zwembroek moet passen is dit niet de juiste keuze. Als je een horloge zoekt

wel :slightly_smiling_face:

2 likes

Ik ben tegen de 2meter, dus ik kan zo’n maat wel hebben😛. Moet hem wel nog passen, maar vind het design wel elegant genoeg om geen “klatser” te worden.

Nope

Best wonderlijk eigenlijk als je erbij stil staat. Maar inderdaad wel iets om in het achterhoofd te houden. Dank heren

1 like

Toevallig wel ja. :stuck_out_tongue: Vorige week ingeleverd :smiley:.

1 like

Leuke ideeën! Ik vind de Presage ook heel mooi (zeker met blauwe of bordeaux rode plaat) en dat is inderdaad meer een Faire vergelijking met de Tissot. Echter, vind de 5 wel echt een stuk sportiever dan allebei en ik dat is wat me vooral aantrekt eraan.

Uniek design element! Ben wel benieuwd hoe dat op de ontwerp afdeling is gegaan. Zovan: “heeft iemand nog een baanbrekend idee?” - “Nee dat niet maar we kunnen wel een T-vormige secondewijzer erin zetten!”

Vind het wel geinig moet ik zeggen. Al is die silicium gentleman ook een schoonheid!

1 like

Mooi ding, welke referentie is dit?