Seiko versus Tissot

Waarschijnlijk de SRP773.

2 likes

Leuke tussenweg is de Seiko SKZ209, of de Seiko SKZ211. Die houdt het tussen beide modellen in, maar is zowel 200m WR als dressy, wegens de kleinere bevel. Draagt zich zowel op staal als leer erg goed, rubber kan natuurlijk ook, maar die heb ik zelf niet.

1 like

7 likes

Een SRP773 inderdaad, een SRP773J in dit geval :slightly_smiling_face:

1 like

Tja, gegeven de uurwerken zou ik suggereren dat een Seiko Sharp Edges en een Turtle tegen exact dezelfde stootjes kunnen. Sterker nog, de Sharp Edges heeft geen draaiende bezel die je kapot kunt stoten…

Het is niet voor niets zo dat alle veldhorloges verschrikkelijk simpele dingen waren die klein en zonder iets van opsmuk hun werk deden. @VintageFreak, let even op: De Seiko Sharp Edge serie heeft ook nog eens Diashield coating op de kast, en een extra laag heldere coating op de binnenkant van het glas.

Die dingen zullen over langere tijd mooier blijven dan entry-level turtles en 5KX horloges.

In dat kader zou ik bijna een Hamilton Khaki 38 voor gaan stellen, of nog beter, een Smits PRS-29. :thinking: Mocht je toch een duiker willen hebben, pak er dan een met DiaShield coating.

Maar als het een echt, echt sterk horloge moet zijn wat onder de radar vliegt:

De Citizen Eco Drive Tough. Bestaat uit een monocoque kast, ontspiegeld saffier, 200m WR met een eco-drive quartz uurwerk.

Dit ding is een tank die, zolang hij iets van licht ontwaart, de komende dertig jaar onafgebroken gaat blijven lopen ook al rijd je er dagelijks met een trekker suikerbieten overheen.

Nou ja, drie uur werk is meer geld dan 50 ballen voor een 7s26. Zo wonderlijk is dat niet. Wat wel wonderlijk is dat ze uurwerken voor dat geld geproduceerd krijgen. :slight_smile:

Gelukkig wel, inderdaad, als iedereen zulke flauwekul uithaalde werd de spoeling voor mij dun.

Ik zou een horloge willen hebben wat evengoed een service-baar uurwerk heeft. Dan kom ik bij die 5KX, Sharp Edges of Gentleman uit omdat die een fatsoenlijk uurwerk hebben waar aan te sleutelen valt, terwijl de swissmatic een soort wegwerp-uurwerk heeft.

Daar is op zich niks mis mee, maar als die over 20 jaar niet meer bestaan kun je met een kast komen te zitten die de kliko in moet, terwijl een tiretteveertje voor een 7s26 nog wel te maken is, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik neem aan dat je als vintage-freak affiniteit moet hebben met horloges die de tand des tijds kunnen doorstaan.

6 likes

:joy: daar ging de La Semeuse Il Piacere over het flanel.

1 like

Zit je nou al aan de likeur of heb je teveel voor die koffie betaald? :slight_smile: Ik moest drie keer nadenken, man.

1 like

:point_up:t3:

1 like

Dat komt denk ik vooral omdat de productie van uurwerken steeds meer automatisch gebeurt. Dat geldt in elk geval voor het swissmatic uurwerk, maar ik neem aan dat ook bij Seiko steeds meer geautomatiseerd wordt.
Service is veel lastiger te automatiseren, je moet controleren op slijtage, mogelijk zijn er dingen kapot. Dus dat blijft veel handwerk, vandaar de bijbehorende prijs. Even een nieuw uurwerkje van het schap pakken en in de kast stoppen is dan al gauw goedkoper. :thinking:

1 like

Dat hangt denk ik ook af van je definitie van ‘tegen een stootje kunnen’. Ik doel eigenlijk vooral op de ISO 6425 certificeringvan de Turtle, naast waterdichtheid wordt hiervoor onder andere op schokbestendigheid getest:

For those of you who are into the tech specs, the ISO 6425 incorporates ISO 1413, which covers shock resistance, and ISO 764, governing antimagnetic timepieces.

How the ISO shock tests a diver watch

The watch is placed on a support that holds it while a 6.6 pound plastic-headed club is mechanically released from a height of one meter. First it hits the side of the watch, on the “9”, and then the watch is reset and hit on its face with a shock equal to about 5,000 Gs. That seems like a lot, but the weight of the club, the speed and the distance really do calculate to about 5000 Gs. It’s been compared to the force of a strong golf swing, so you can imagine whacking it on the railing of the boat. To meet the ISO standard, the watch has to keep time just as before, within plus or minus 60 seconds per day after the test.

ISO watch testing for magnetic field impact

The ISO 764 requirement is for a watch that can maintain normal accuracy within plus or minus 30 seconds per day after exposure to a magnetic field of 4,800 amperes travelling along three different axes for 1 minute each.

Can your watch handle external force?

The spring bars are tested against an outside force of 200 newtons in each direction – about 45 pounds of force for each spring bar. That’s enough to get your attention and let you slip the watch free before the tiger shark circles around again.

Condensation test

After a control condensation test, the watch is submerged in hot water (104 degrees F) for 10 minutes, then cool water (41 degrees F) for 10 minutes, then hot water for 10 again, with less than a minute in between temperature changes. It’s then tested for condensation again. If it passes, your watch will be fine.

Edit, tekst ingekort om e.e.a wat duidelijker te maken. Hele tekst in de bron.

1 like

Hoi

Ik heb in een vergelijkebare situatie gezeten, en ik ben bij de Orient Kamasu (blauw) uitgekomen. Mijn verzameling bestaat uit een klein handjevol vintage horloge en ik had er een stevige daily bij nodig. De Kamasu lijkt wel een beetje op je Seiko 5, maar voor hetzelfde geld denk ik net een betere deal. Saffierglas, 200m waterresist, etc. Het blauw is lekker donker en hij lijkt bij veel kleding te passen. Het formaat is volgens mij ook perfect voor jouw lengte/postuur. Bij mij op m’n 18,5cm pols staat 'ie relatief bescheiden. Volgens mij zou je hem wel voor ergens tussen de €180-230 ergens vandaan moeten kunnen toveren. Het overwegen waard, misschien.

3 likes

Ziet er gewoon gestileerder uit, dan een gewone diver door de gladdere en rechte bevel. Tenminste dat is mijn mening.

Dank voor de suggesties en overwegingen allemaal! Ik wist niet dat de duurzaamheid van de Swissmatic uurwerken zo is als jullie beschrijven, dat vind ik wel een belangrijke overweging.

Heb deze even opgezocht en dit lijkt wel in alle opzichten beter dan de Tissot. Gegeven de kwaliteit wellicht zelfs het hogere prijskaartje meer dan waard op de lange termijn.

De Oriënt is ook

Komt over als veel " bang for your buck" en redelijk allround qua look.

Ik ga sowieso voorlopig even niet het water op of op reis​:stuck_out_tongue:, dus ik kan er nog even overna denken. Ik moet zeggen dat ik nu toch meer neig naar de Seiko en wellicht is het het overwegen waard om een stapje hoger te gaan zitten dan de 5-serie :face_with_monocle:

3 likes

Ooit zou ik gezegd hebben “Seiko”. Maar door de slechte (of ontbrekende?) kwaliteitscontrole bij de goedkopere modellen heb ik er niet zulke warme gevoelens meer bij. Ik zou op dit moment dus voor de Tissot (of bijvoorbeeld een Certina) kiezen.

1 like

Ja, denk dat het wel “bang for buck” is en best veelzijdig. NA Orient Kamasu Blauw Hier wat foto’s van de mijne, ik heb er een oranje strap op gezet voor een frisse look, maar voor de komende maanden ben ik al op zoek naar een andere geschikte leren band oid.

2 likes

Wat verder nog een leuk feitje is, is dat als onderdeel van ISO 6425 de waterdichtheid wordt getest tot 125% van de waarde die op het horloge vermeld staat. In het geval van Seiko zijn de horloges dus eigenlijk 250 m waterdicht :slightly_smiling_face:

1 like

Kom op, @Stefanmol, iedereen weet dat schokbestendigheid van een Turtle exact hetzelfde werkt als van alle andere moderne uurwerken.

Want ja, of je het nou Diashock, Incashoc of shockablock noemt, het blijft een bladveertje om de balans-as te beschermen. :point_up: :pray:

Tja, ook hier weer: Ik heb nog nooit een Seiko van de laatste 20 jaar gezien die geen 4800A/m anti-magnetische eigenschap had. Mijn GS Quartz SBGV245 doet 20.000, een Milgauss 80.000 en een Smit’s PRS-29 doet 40.000A/m, maar die 4800 is dat je 'm op 30 centimeter van een koelkastmagneetje niet dol ziet draaien. :slight_smile:

Ik wil niet zeggen dat het onzin is, die ISO spec, maar het gemiddelde sporthorloge met 100m WR is gewoon net zo duik-fähig, ware het niet dat we een bezeltje nodig hebben.

Ach, ik heb één keer een niet uitgelijnde bezel gehad, maar op de keper beschouwd: Er is er nog maar eentje geweest met een echt structureel probleem (SRP639 die lek was) en dat is door Seiko echt keurig opgelost. En gratis. En vlot. :+1:

Prachtige horloges, ook de rode, zwarte en groen-blauwe. Mooie keuze.

Ik heb ze in het echt vast gehad, en vind met name de blauwe en groene geweldig.

4 likes

Pas een Audaz gekocht, oceaan raider met seiko nh 35 uurwerk saffier glas. Zeer tevreden hiermee. En kan ook tegen een stootje. Weer eens wat anders. Er zijn zoveel andere merken. Roamer ook een mooi horloge. Succes met het zoeken.

1 like

Deze staat in het blauwe gedeelte

SEIKO 5 Sports Turtle Automatic SRPB17K1

Aparte kleur

1 like

2 likes