Nu maakte iemand mij een opmerking over mijn andere duiker, een Citizen NY0054, m.b.t. de lume, die net zo sterk zou zijn.
Het gaat dan om deze…
Nu de vergelijking :#
De Seiko in full frontal nudity
De Citizen fully exposed
En voor de betere vergelijking
Beide zijn met dezelfde lamp belicht (blauwe LED zaklamp), beide met 5 sec. sluitertijd
Wat mij opvalt is dat de Lume van de Citizen bijna van de indizes en wijzer af brandt, maar… de lume op de Seiko oogt veel netter, de lijnen zijn rechter.
(de laatste foto’s zijn een beetje vervormd om de wijzerplaten tot elkaar uit te lijnen, maar het is op de “full frontal” foto’s ook goed te zien)
In ieder geval hebben ze beide 1 grote overeenkomst: s’nachts mogen ze niet op het nachtkastje want het licht irriteerd mijn vrouw (
naast de helderheid van de lumen vind ik het ook belangrijk hoe lang de lume werkt, ik heb klokken waar naar een uur s’nachts al niet meer te zien is hoe laat het is, met de citizen (dezelfde als die van jou) heb ik hele goeie ervaringen.
Wat Lowlander al zegt; het gaat niet alleen om hoe fel de lume is, maar ook hoe lang deze zichtbaar blijft. Kun je dat ook nog in je vergelijk toevoegen?
naast de helderheid van de lumen vind ik het ook
belangrijk hoe lang de lume werkt, ik heb klokken
waar naar een uur s’nachts al niet meer te zien is
hoe laat het is, met de citizen (dezelfde als die
van jou) heb ik hele goeie ervaringen.
Da’s een waarheid als een ( Hollandse ) koe ! (tu)
Mijn Breitling Colt Quartz II bv. heeft een uitstekende lume - in de ochtend is deze nog steeds perfect leesbaar. (tu)
Nu ik moet wel zeggen dat mijn nachtrusnt niet zo héél erg lang is.
@ Marco: Mooi “monster”; maar is die niet een beetje te groot en te zwaar woor jou pols ? ( wink, wink… )
naast de helderheid van de lumen vind ik het
ook
belangrijk hoe lang de lume werkt, ik heb
klokken
waar naar een uur s’nachts al niet meer te zien
is
hoe laat het is, met de citizen (dezelfde als
die
van jou) heb ik hele goeie ervaringen.
Da’s een waarheid als een ( Hollandse ) koe !
(tu)
Mijn Breitling Colt Quartz II bv. heeft een
uitstekende lume - in de ochtend is deze nog
steeds perfect leesbaar. (tu)
Nu ik moet wel zeggen dat mijn nachtrust niet zo
héél erg lang is.
@ Marco: Mooi “monster”; maar is die niet een
beetje te groot en te zwaar woor jou pols ? (
wink, wink… )
Ik vond altijd dat m’n monster 't beste lumed van al m’n klokjes.
Kwa duur… ik heb een Citizen en die gloeit al de afgelopen 5 jaar in de kast… zwak maar toch. Denk dat het tritiumverf ofzo is.
Maar duur is zeker ook belangrijk voor me. Voor een daily beater moet ie ruim een nacht doorkomen.
Ik heb ze beide in het kastje gelegd en tesamen met de LED lamp beschenen, zodat de strijd eerlijk zou zijn :#
Ondanks dat de Citizen in het eerste moment het felste brandt, is dit na een uurtje gelijk.
Tegen de ochtend (dus na ca. 7 uur) was bij beide de lume nog minimaal zichtbaar, echter bij de Citizen toch het minste.
Leuke test Marco, ik was hier eigenlijk wel benieuwd naar, nadat ik recent twee Monsters van de hand heb gedaan en nu een Citizen duikklok in bezit heb. Die vond ik ook al waanzinnig fel branden. Thanks voor de info!
ja das niet eerlijk we kunnen door het stilstaan
van de seiko niet de sluitertijd checken
(tu)
Daarvoor heb je een Exif plugin in firefox
Je kunt dan zien dat bij beide de sluitertijd 5 seconden is, maar het diafragma en de ISO setting niet. (blijkbaar automatisch bijgesteld).
De vergelijking is dus niet helemaal eerlijk met name de ISO is bij de citizen veel hoger…:#
Ik moet deze bevinding toch iets nuanceren, ik heb een klein beetje ervaring met de lume van seiko’s, mijn enige seiko kinetic duiker heeft inmiddels een andere eigenaar maar zoals gezegd wel met de citizen, ik denk (weet niet zeker) namelijk dat het ook verschil maakt hoe lang en hoe intens het licht is, ik heb 4 weken geleden de citizen dagelijks gedragen in de zon van Curacao…geloof me, je komt de nacht ruimschoots door met de citizen…desalnietemin presteren beide horloges natuurlijk prima…>leuke test.