Seiko wil hogerop. Goede move?

Boeiend filmpje over de 2020 modellen.
Prijzen gaan echt fors omhoog.

3 likes

@RLC was er wel over te spreken geloof ik… Zijn al wat topics over…

Naar mijn mening is en blijft het grootste probleem m.b.t. de prijsverhogingen de “SEIKO” op de wijzerplaat.
Er zijn genoeg Zwitserse merken die voor hetzelfde bedrag veel minder te bieden hebben,
maar daar klagen we niet over :upside_down_face:

Ik begrijp het wel; maar ik vind dat men ook overdrijft; alsof Seiko niets anders mag uitbrengen boven de €500 (buiten Grand Seiko/ Credor natuurlijk)

In house kalibers, zeer unieke designs en een mooie afwerking zijn vaak eigen aan Seiko’s.
Daarentegen zijn er wel vaak QC issues < €1000 - modellen wat ik dan weer niet begrijp.

Merkbeleving speelt nu eenmaal een rol; kijk maar naar de afgeragde vintage modellen van bepaalde merken die voor duizenden euro’s gaan omwille van verschillende redenen.

Ik denk dat Seiko het gewoon verkeerd heeft aangepakt, naar mijn mening hadden ze Credor de huidige prijzen van Grand Seiko’s moeten laten hanteren, ik zie sommige GS modellen voor >10K gaan. :man_shrugging:

4 likes

Naar mijn mening is en blijft het grootste probleem m.b.t. de prijsverhogingen de “SEIKO” op de wijzerplaat.
Er zijn genoeg Zwitserse merken die voor hetzelfde bedrag veel minder te bieden hebben,
maar daar klagen we niet over :upside_down_face:

Ik ben het hier mee eens.

Ik heb vaak het idee dat het grootste probleem het land van oorsprong is, een beetje zoals veel mensen tegen bijvoorbeeld Lexus aankijken. Mijn eerste ‘high end’ horloge is de GS Snowflake en ik ben nu echt wel verziekt als ik veel andere premium horloges in mijn handen heb. Ik snap dat het niet iedereens cup of thee is maar ieder zijn ding!

3 likes

Seiko is een sterk merk en dat is het probleem denk ik niet. Dus ze kunnen de prijzen best wat hoger maken. Maar dan moeten hun horloges ook meer bieden. Het is de afgelopen tijd vooral dat de prijzen omhoog gaan maar de horloges niet meer bieden. Dat is het probleem, niet het merk zelf.

7 likes

Als ik kijk naar de problemen die ik met mijn New Turtle had? (en nog steeds niet 100% opgelost) … never nooit niet dat ik een dure Seiko koop. De emotie is toch echt wel weg.

Voor een GS wil ik eventueel een uitzondering maken, maar voor hun duikers? Nee dus.

Laat ze eerst maar eens naar Citizen en Casio kijken als het om kwaliteitscontrole gaat.

2 likes

Volks Wagen brengt zijn luxe modellen ook als Bentleys op markt.

Iedereen koppelt een merk aan een segment. Ongeacht het daadwerkelijke product.
Wanneer de H&M spijkerbroeken van 100euro gaat verkopen (ongeacht kwaliteit) snapt ook niemand het.

Bij een Seiko duiker verwacht ik een prijskaartje van hooguit 1400 euro voor een top model en 650 voor de midden range. Maar geen Omega niveau!

1 like

groot verschil is wel dat het merk seiko een grote following heeft. Dit soort horloges zijn wel meer voor de echte Seiko fans.

1 like

Ik denk dat je daar wel een leuke vergelijking hebt, een Audi A8 of een VW Phaeton, zelfs met meer luxe opties, lagere prijs, betere prestaties blijven mensen het een VW vinden (wel een goede) maar het imago is en blijft VW, dus de Audi is “beter”.

Dat Seiko een hoger segment in wil kan prima, maar “Ik wil voor 100 euro een goed automaatje hebben, een 5 moet dan ook perfect zijn, en 1500 euro voor een horloge van hetzelfde merk vind ik raar” blijft een sentiment dat lastig aan te passen is.

3 likes

Toch zijn er genoeg mensen die een Golf GTI kopen voor dezelfe prijs waarvoor je een audi kan kopen.

Sony produceert amper voor de europese markt, maar veel meer voor de Aziatische markt. Logisch, want die groeit als kool. En die markt kijkt toch anders naar deze horloges, omdat ze het waanidee dat Europese merken meer brengen niet heeft.

Echt alle Europese luxe merken leven van de Aziatische klant. Of het nou handtassen, horloges, kleding of auto’s zijn.
Ik denk dat vooral Seiko zichzelf in een hoger signeer wil zien, niet omdat de consument hier om vraagt.

Zeker leven de europese merken van de aziatische markten, maar Seiko nog veel meer. Geldt niet alleen voor horloges, maar ook voor innovatieve audio en overige electronica. Zelden in Europa te vinden, heel veel in Azië. De europese perceptie is de hunne niet.
West europa is 300 miljoen mensen, niet echt veel op de wereldmarkt. Vandaar ook dat de EU zo belangrijk is.

Ik vind de opmerking over het mislopen van een ‘flagship divewatch’ door Seiko met het LE-beleid van de SLE017 zó waar.

Het blijft nu allemaal zo ad hoc bij Seiko…
Kan zijn dat deze bedrijfsvoering in het Verre Oosten beter begrepen wordt, cultuurverschil zeg maar.

Ik denk dat ze ook gewoon naar naar de concurrentie hebben gekeken, en gezien hebben dat de 100-500 euro markt een beetje aan het uitsterven is. Dus dan maar wat meer aanwezigheid erboven (en vlak eronder met hun 5jes)

Ik hoop alleen wel dat ze ook hun QC meenemen in die prijsstijging. Want van wat ik begrepen heb (nog niet zelf meegemaakt alleen) is die wel enorm achteruit gegaan de laatste paar jaren.

Toen ik mijn rose gouden Velatura droeg zo een 13 jaar geleden gebeurde er dit: Het verhaal is al eens voorbij gekomen.

“Ik zat eens op een terras en de ober complimenteerde me met mijn horloge. Waarna ik hem even goed liet zien. O het is een Seiko zei hij met een teleurstellende klank in zijn stem. Zijn fooi kon hij toen in zijn reet steken.”

Maar dat is zeker in Europa de algemene indruk van het merk.

5 likes

€500+ voor een 4r36 of 6r15 uurwerk is gewoon te veel. De NH35/15 zijn voor een paar tientjes te koop. Lage beat rate, lage amplitude, vaak rotor gerammel… Dan liever een eta of miyota 9015 voor dat geld.

Klopt,

Deze hommage van San Martin is qua maat ook nog beter dan de Seiko reissue. En een faire prijs. Had Seiko dit gedaan was het de nieuwe SKX killer geworden.

5 likes

Ben best bereid om meer te betalen voor een SEIKO: 40mm, keramische bezel, goed uitgelijnd, afgeregeld uurwerk die vast in de collectie zit.
Was / ben zeer tevreden over de SPB077J1 en de SPB051:



Zijn weg gegaan vanwege de maat, te groot, maar kwalitatief vond ik ze erg mooi.
Al dat limited gedoe vind ik niets. Liever een mooi duidelijke collectie met gebruik van zowel nieuwe modellen als historie. Maar SEIKO op de wijzerplaat heb ik geen moeite mee.
Mvg. Bertjan

3 likes

Hoeveel fooi gaf je …:smile: