Seikomatic 6216-9000 service of retourneren

Alvast mijn excuses voor de wat lange post. Vandaag had ik een nieuw horloge ontvangen waar ik echt naar uitgekeken heb. Het ziet er voor de meeste mischien uit als zomaar een Seikotje maar het is een wolf in schaapskleren. Het is een van de directe voorouders van de eerste automatische Grand Seiko’s. De 6216 Seikomatic heeft niet de signeerde kroon en medailon op het deksel maar het uurwerk is in essentie gelijk aan de 6246 van de Seikomatic Chronometer en eerste Grand Seiko alleen is het uurwerk niet in de fabriek reguleert en is de afwerking iets minder. In die zin is dit dus een echte “poor mans” Grand Seiko :sunglasses: Een prachtige 39 steens automaat, het hele uurwerk is dus van robijntjes verzien incl de kalender (volgens mij 25 voor het uurwerk, 5 voor de automaat en 9 voor de kalender, correct me if im wrong).

De blijdschap maakte alleen snel al plaats voor teleurstelling toen ik zag dat er problemen waren met de dag. De dag is niet netjes uitgelijnd in het venster en verspringt ook niet, hier zal dus naar gekeken moeten worden. Helaas zijn dat niet de enige problemen, het uurwerk heeft echt een service nodig want de amplitude is enorm laag en hij loopt veel te traag. Daar bleef het niet bij want de rotor maakt een schrapend geluid. Gelukkig kon ik dat snel zelf oplossen omdat er blijkbaar een schroefje niet goed aangedraaid was?? :thinking:

Ik heb naar aanleiding van het probleem met de datum de verkoper een berichtje gestuurd. Na wat heen en weer mailen over wat precies het probleem was heeft hij netjes een return & refund aangeboden met vergoeding van de retour zending zelfs omdat het klokje als 100% werkend geadverteerd was. Ook gaf hij aan dat het mogelijk was om het horloge te houden en ik een kleine refund zou krijgen van 25 euro, nou is dat natuurlijk niet genoeg om het horloge te laten nakijken, maar het is beter dan niets.

Nu zit ik te twijfelen, wat zal ik doen? Ik kan hem gewoon terug zenden en krijg ik mijn geld terug, maar geen horloge.

Maar aan de andere kant zit ik er aan te denken om het klokje te houden en na te laten kijken. Maar dan moet ik wel iemand vinden die bereid is dit te willen doen. Ik durf het bijna niet te vragen maar mischien iemand van het forum die tijd/zin heeft? :blush: Ik denk niet dat zo maar iedere horlogemaker hier aan begint :sweat_smile: Daarnaast kan dit natuurlijk ook erg duur worden als er allemaal problemen blijken te zijn. Het is een risico dat ik neem als ik hem besluit te houden en laat servicen.

Wat is wijsheid? Ik heb de verkoper laten weten dat ik er even over moet denken en het hem zal laten weten. Alvast bedankt voor alle feedback.

Nou nu deze hele lap tekst eindelijk wat plaatjes die ik vanmiddag had genomen:

5 likes

De 6216A heeft als basis de 6206A. Op de laatste zit snelverstel. Kun je met snelverstel de datum en dag wel verstellen?

1 like

Mooi horloge en ik kan begrijpen dat je deze graag wilt behouden ipv retourneren. Waarom vraag je geen prijsopgaaf wat een evt reparatie zal kosten? Op dit forum vind je genoeg gerenomeerde horlogemakers die dat voor je zullen doen (tegen wellicht kleine vergoeding). Dan weet je iig waar je aan toe bent

Succes

1 like

Ik dacht de meeste Seiko’s uit die tijd geen quick set hadden voor de dag? Alleen de datum meestal. Met de kroon in de eerste klik kan ik in ieder geval de datum verzetten maar de dag niet.

In de meest uitgetrokken stand van de kroon (2 klikken) kun je alleen de datum verstellen?
Dus als je de kroon de tegengestelde richting op draait gebeurt er niets?

Dit is de Seiko 6206-8990. Alleen de dagschijf is anders.

Het lijkt er op dat, in de stand waarin het sterwiel staat, de dagschijnf bediend wordt.

Foto geleend van hier.

1 like

2 klikken is de tijd verstellen. Als ik die vooruit draai verspringt alleen de datum. En als ik tegen de klok in draai gaan de wijzers terug en na 12 uur gaat de datum ook achteruit.

Als ik de kroon in de 1e klik in tegengestelde richting draai verpsringt de datum naar achteren.

Als je de wijzers achteruit draait gebeurt er ook niets?

Sorry, net mijn post ge-edit. Als ik ze achteruit draai gebeurt er niks anders dan dat de wijzers achteruit gaan en na middernacht ook de datum.

Op de foto, rechtsboven en linksonder zie je de schijf (in het vierde kwadrant) die de datum/dag laat verspringen door het uurwerk.
De bovenste schijf daarvan heeft een uitsteeksel die de dag moet laten verspringen.
Daar zal dus iets mee aan de hand zijn.

Hij was 100% werkend volgens de verkoper. Opzich geloof ik dat wel (ebay topverkoper) want hij heeft er ook niks aan om een niet werkend klokje te verkopen en vervolgens 2x verzendkosten te moeten betalen. Maar is er dus iets mis gegaan.

Er moet sowieso dus naar het dag/datum gedeelte gekeken worden. Daarnaast ook nieuwe olie etc omdat hij niet lekker loopt. Ik twijfel alleen of ik dit allemaal moet gaan laten doen omdat dit wel weer duur zal worden.

Jammer dat hij niet helemaal goed werkt, het is wel een zeldzame klok.

Hoi,

Das balen. Mooi klokje! Je hebt kans dat het veertje dat de dagverstelling tegen de dagschijf aandrukt weg, van zijn plaats of gebroken is.

Ik denk 811720. Ik zou hem sowieso laten servicen. Als het veertje gebroken is kan er ook een stuk gaan zwerven en met een beetje pech heb je vroeg of laat een ander probleempje.

Succes.
Men

1 like

Tja hoe lastig is het zo’n zelfde type maar dan wel helemaal perfect werkend te kopen, en voor welke prijs?
Vaak is als het horloge ècht naar je zin is qua type het makkelijker om hem te katen servicen en er weer jaaaaren lol van te hebben. Wellicht een idee even de verkoper je situatie uit te leggen, dat je het horloge graag wilt maar dat het een service nodig heeft en je een wat hogere compensatie van hem verwacht.

1 like

veertje is overigens nog wel te krijgen

1 like

Bedankt voor de reacties! Uiteindelijk besloten hem te houden. Net ook wat betere foto’s geschoten maar het blijft er lastig een goede foto te maken vanwege de kastvorm.

3 likes

Groot gelijk, dit model is zeldzaam en duur.

1 like

Ik had onlangs met een Bullhead een vergelijkbaar probleem. De horlogemaker hier durfde t ook niet aan… onder het mom van, dr zijn toch vrijwel geen spare parts voor. Uiteindelijk bij Watch Time in Dordrecht uitgekomen. Die probeert dr nu iets van te maken… Wellicht kun je daar eens polsen wat een service en repair ongeveer zou kosten. Succes in iedergeval :thumbsup:

1 like

Ik dacht jou een bezoekje aan @Inca aan te praten maar hij was me al voor…
Heeft voor mij al een paar dingen gedaan en perfect tevreden !

1 like

WAAR.DE.LOOS! Helemaal KAPOT!!

Wat wil je er eigenlijk voor hebben?

1 like

Misschien wel handig:
pdf’s met lijsten van “uitwisselbaarheid” van onderdelen (met dit kaliber erbij):
http://www.thewatchsite.com/14-user-manual-technical-manual-casing-guide-downloads/26088-seiko-list-watch-parts-interchangeability-list-additional-issue.html

1 like