Sellita SW200-1 tegenover ETA 2824

Ik ben aan het kijken naar een Sinn 104 en zag dat deze een Sellita 200 uurwerk heeft. Onvermijdelijk natuurlijk omdat ETA zijn uurwerken niet langer levert aan merken buiten de Swatch groep. Mijn vraag is of er hier al mensen ervaring hebben met een Sellita uurwerk en eventuele problemen daarmee. Een eerder topic hierover op het forum geeft mij weinig uitsluitsel.

Bijgaand in elk geval nog een leuk artikeltje, maar omdat dat ook maar weer 1 visie is, ben ik toch wel benieuwd naar de meningen op dit forum. Overigens, ondertussen is er ook al een SW300, dat is een 2892 kloon.

1 like

Oris gebruikt toch al een aantal jaren Sellita? Volgens mij probleemloos. En ik HEB een aantal orissen… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Ik heb een Sellita (sw-200) uurwerk gehad in een Oris en momenteel heb ik een Muhle met een licht gemodificeerde Sellita sw-200 (deze is uit 2010). de Muhle loopt ongeveer + 1 a 2 seconden per dag en de Oris had helemaal gangwaarden om van te dromen met + een paar seconden in de week. Beiden heb ik nooit in de - zien lopen. Amplitude heb ik nooit laten meten.

Op grond van deze ervaringen prefereer ik sw200 uurwerkjes boven ETA2824-2.

Nu is het wel zo dat Muhle en Oris waarschijnlijk iets meer aandacht besteden aan het afregelen van de geleverde horloges dan het gemiddelde horloge met een ETA. Ongetwijfeld zal de Tudor ETA ook subliem lopen.

Geen problemen met beiden gehad.
Lopen hetzelfde :+1:

1 like

Ben al jaren de gelukkige bezitter van een Oris met SW-200 uurwerk.
Doet zijn werk prima, alleen zou de gang reserve wat langer mogen zijn.
Na een dag dragen houdt het na een uur of dertig wel op.
Dit altijd zo geweest af nieuw.

Oris gebruikt inderdaad al vele jaren Selitta uurwerken.
Ze zijn echter wel overgestapt op het 200-1 type.
Dat is n gemodificeerd 200 type met een verbeterde " handmatigeopwindvertandingstrein ( drie keer woordwaarde)
Het 200 type vertoonde bij te regelmatige handmatige opwinding overmatige slijtage.
Bij de modificatie is het model tand iets veranderd/versterkt.
Als het je/de enige klok is die dagelijks gedragen wordt maakt het niet uit.

Elf.

6 likes

Ik heb geen ervaring met een SW200, dus excuus. Maar ik wil toch zeggen dat ik altijd warmer wordt als ik bij de specs zie dat er een ETA inzit ipv een SW200.

Wss geheel onterecht en niet eerlijk naar de SW-mensen, maar kan er niks aan doen.

Er zit niet heul heul veel verschil tussen die twee.
Ik meen zelfs dat Selitta in het verleden voor ETA produceerde.

Elf.

Nooit last mee gehad.
Ik merk/merkte tussen beide geen verschil.
Perhaps some more " hand jobs" met hand/pols waar je m op draagt
:wink:

Elf.

Ik heb een U1 van 2014 met het SW200-1 uurwerk. Loopt perfect op tijd en bijna 40 uur gangreserve!

Doen ze nog steeds volgens mij… ik heb eens geinformeerd naar de beschikbaarheid… kreeg te horen dat de hele jaarproductie al verkocht was… volgend jaar weer een kans… (dit was kort na de brand bij ETA… toeval?.. denk het zelf niet… )

Sellita is voor zover ik weet een voormalige assemblage afdeling van ETA… een aantal oud-ETA medewerkers hebben het bedrijf als zelfstandig bedrijf opgestart

Ja precies, zo zat het en zit het nog steeds.
Jaren geleden enigszins in verdiept toen ik 'n Oris had met een Selitta uurwerk er in.

Elf.

1 like

Het ontloopt elkaar niet veel.

Naar verluid gebruikt Sellita beter materiaal in de balans.
Ik heb een SW 220 in een H3-military, loopt erg precies( -1a2 sec./ 24u ) en heeft 2 dagen reserve.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik “hoor” op de fora die ik bezoek eigenlijk enkel positieve geluiden over de Sellita’s.
En reken maar dat merken die zonder ETA verder moeten echt wel hun huiswerk hebben gedaan en niet zomaar de eerste de beste onder de motorkap stoppen.
Ik denk wel dat modellen die 2e hands worden aangeboden met een ETA er nog in zachtjes in prijs zullen stijgen.

Ik heb ook een horloge met een sellita sw200, ik ben eigenlijk ook benieuwd wat het verschil is met een ETA.

De merknaam en 1 lagersteen, verder zijn ze gelijk

Dat merk je niet echt in de praktijk denk ik… verder loopt die sellita die ik heb redelijk goed, meen zo’n +/- 4sec .

Ik merk geen verschil en heb ze beiden. Verder is het afregelen wat de accuratesse bepaald. Het maakt mij dus niet uit welke van de 2 er in zit.

1 like

Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Optisch misschien wel, maar het blijft een “kopie”. Weliswaar gemaakt door een bedrijf dat ooit toeleverancier was voor ETA toch?

In de praktijk: er zijn relatief veel problemen met het automatisch opwindmechanisme SW200 in door Oris geleverde horloges. Schijnt te komen doordat ze slecht gesmeerd worden afgeleverd waardoor het rotorlager droog loopt en uiteindelijk kapot gaat. Slecht van Oris. Ik sluit niet uit dat Sellita daar niets aan kan doen.

Ik heb drie Aquis duikers gehad waarvan bij twee automatisch opwinden niet goed ging.

1 like

Ik heb over verschillen in de prestaties van beide uurwerken nog nooit iets aanwijsbaars gevonden.

Overigens gebruikt bijvoorbeeld Laco een eigen aanduiding voor “hun” uurwerken maar in werkelijkheid gaan daar ETA danwel Selita uurwerken achter schuil. Ze hebben dat ook op hun website vermeld dus ik denk niet dat er veel verschil in de kwaliteit zit.

1 like