Sellita SW200-1 tegenover ETA 2824

En hoe oud waren die horloges toen het slecht begon te gaan?

Dat staat constructietechnisch los van elkaar imo. Ik meen me de kennis te hebben opgedaan dat juist Sellita nauwere toleranties hanteert bij haar productie. Echter, in de praktijk heb ik geen verschil ondervonden.

1 like

2 en 3 jaar oud. Ik ben overigens niet de enige die dit is tegengekomen. @PeterLC : heb ik jou ook niet ooit eens horen zeggen dat Oris zijn uurwerken niet goed smeert?

1 like

Dat lijkt me nauwelijks relevant. Functioneel is het ruk :wink:

Nu heb je (na online registratie) 3 jaar garantie en zou het zo opgelost kunnen worden
 maar dit is inderdaad veel te vroeg om problemen te krijgen.

1 like

Klopt inderdaad. Is ook in beide gevallen netjes opgelost. 1 X door Oris Nl (Nieuwendaal) en een keer door Ten2Two. Dat horloge was net iets meer dan 3 jaar oud en hoefde alleen gesmeerd te worden. Lager was nog heel.

1 like

Ik kan er over meepraten. Heb het ook zelf ook twee keer meegemaakt bij Oris. Is toch wel ern kwaal te noemen.

1 like

Klopt. Ik ken meer merken die opvallend “zunig” zijn met de smering.

1 like

Ik heb een voorkeur voor ETA omdat ik daar meer ervaring mee heb. En die ervaringen zijn uitsluitend positief.

Ook is er iets in mij dat zegt dat ik liever het origineel heb dan een replica. Ook als die replica exact en kwalitatief goed is. De ETA uurwerken hebben een geschiedenis en zijn toegepast in zo veel verschillende horloges uit het verleden. Net als de vormgeving van een horloge is vaak ook de geschiedenis van een uurwerk interessant. Ik geef gelijk toe dat het ook een beetje onzin is. Sellita zijn geen “hommage” uurwerken maar gewoon technisch gelijk aan wat ETA doet (voor zo ver ik weet).

1 like

Mijn persoonlijke ervaring met Sellita uurwerken is op zich niet slecht maar de kwaliteit van EtA is beter. Het staal van de assen is minder hard en dus sneller en meer slijtage hebben.

Ook is de afwerking van de onderdelen niet helemaal gelijk

1 like

Er zijn ook veel problemen met Sellitas bij Sinn. Ik heb zelf ook zo’n exemplaar gehad, en 2 respectabele horlogemakers wisten me te vertellen dat ze meer problemen aantreffen bij Sellitas ivm Eta. De gebruikte materialen blijken toch minder lang mee te gaan.

Het verschil komt pas aan de oppervlakte na meerdere jaren. Nieuw zijn ze wellicht gelijkwaardig, maar uurwerken blijven niet nieuw.

2 likes

zonder onderbouwing ben ik geneigd te zeggen dat in bovenstaande 2 reacties voornamelijk het gevoel (de onderbuik) spreekt. Ik heb nog nooit een technisch gelezen waaruit bleek dat de ETA uurwerken daadwerkelijk technisch superieur zijn. Dat zou ook vreemd zijn aangezien Sellita gewend was om Eta’s Te maken.

1 like

De horlogemakers die ik hierover gesproken heb zeggen dat ze meer slijtage zien in Sellita uurwerken dan in leeftijdgenoten van ETA. Heeft verder niets met een gevoel te maken. Is gewoon een constatering.
Ik hoef en wil niemand te overtuigen.
Ik zou zeggen trek van die vele soortgelijke meningen niets aan en ga lekker voor Sellita.
Mijn (en velen met mij) voorkeur ligt sterk bij ETA.
Ieder z’n ding. Ik heb zelf trouwens nog maar 1 ETA (7750), de rest is inhouse.

3 likes

Na het lezen van artikelen die vanaf ongeveer 2007 over eventuele verschillen tussen Selita SW 200 en ETA 2824 zijn geschreven kan ik niets anders concluderen dat beide uurwerken even Zwitsers zijn en ook even goed van kwaliteit zijn.

In september 2017 kocht ik mijn Oris Big Crown met een Oris 754 (Selita SW 200-1). Omdat er toen op mijn NA topic werd gereageerd dat dit caliber minder zou zijn dan een ETA 2824 heb ik er een “kleine” studie
van gemaakt en na het lezen van heel veel artikelen, testen, vergelijkingen, onderzoeken van deskundigen en ervaringen van gebruikers, lijkt nu elke kritiek op Selita ten opzichte van ETA nogal grappig.

Ook las ik in deze artikelen verslagen van horlogemakers die schreven dat zij vonden dat de Selita uurwerken er mooier afgewerkt uit zagen dan de ETA uurwerken.

Hoewel Selita sinds ongeveer de eeuwwisseling weer zelfstandig van de Swatch groep lijkt, vertelde vorig jaar een “bijzonder ingewijde horloge persoonlijkheid” tijdens een gesprek waarbij ik niet betrokken was, maar alleen maar bij aanwezig was, dat er nog steeds “nauwe banden” tussen Swatch en Selita zijn.

8 likes

Sellita was geen producent van de ETA uurwerken maar daar werden ze samen gebouwd in opdracht van ETA en het is geen gevoel maar realiteit / constatering uit de praktijk!

Waarom gaan dan diverse Zwitserse horlogemerken die een poos Sellita ipv ETA gemonteerd hebben over op inhouse uurwerken?

1 like

Verhelderende bijdrage! Like gegeven.

1 like

Ik geloof beslist dat je flink rondgelezen hebt, en dat je conclusies passen bij de indruk die je kreeg van die informatie. Maar ikzelf heb ook flink rondgelezen, en heb toch de indruk die aansluit bij de indruk die sommige hier al opvoerden.
Sellita<ETA

Hier is een interview met een Zwitserse ‘master watchmaker’ met 40 jaar ervaring bij Frederico talks watches.

Vanaf minuut 9 gaat het over Sellita vs ETA (concreet over de 2892 vs SW300 in dit geval).
Als je tijd hebt moet je het echter gewoon het hele filmpje bekijken.
Een preview zodat áls je dit leuk vind je gaat kijken: ‘Wat is het slechtste kaliber’, wat vind je het mooiste (ok ik verklap: El Primero), dat de trend siliconen onderdelen te gebruiken (ja ook in de El Primero) slecht uitpakt want die onderdelen gaan vaak stuk, over dat hij daar een oplossing voor heeft maar dat Zenith geen buitenstaander hun problemen wil laten oplossen, over sick person movements/sick mind movements (warrige technische oplossingen zeg maar). Ik vond het amusant.
“ETA>Sellita, by a long shot” Het is maar de mening van 1 man, maar het is niet de batterijenvervanger van de Lucardi.

3 likes

Zeer interessant. Bedankt voor deze post.

Dank je wel, bij gelegenheid ga ik het filmpje bekijken, leuk, mede omdat ik zelf ook een horloge (Hamilton) met een ETA 2895-2 heb, waarvan de basis het zelfde als het ETA 2892-A2 kaliber is. Dit kaliber heeft als basis kaliber ETA 1120, welke ook de basis is van het Omega Kaliber 2500 die in m’n Omega SMPc zit. Dus ik ben eigenlijk geheel onpartijdig, want ik heb zowel een Selita SW200 (ETA 2824) als een ETA 2892 (Selita SW 300):grinning:.

Ik vind dit soort opmerkingen niet heel prettig. Net als die van @Windhund. Het delen van negatieve ervaringen is niet grappig en heeft niets met onderbuikgevoel te maken. Ik vind dat weinig respectvol. Met name omdat ervaringen zijn wat ze zijn.

1 like