Sellita SW200-1 tegenover ETA 2824

Volgens mij lees je mijn reactie anders dan ik bedoel, want ik heb geen kritiek op Selita en ETA. Beide merken vind ik top. Mijn excuses als het anders overkomt!

1 like

Ik heb ook geen kritiek op Sellita. Ik deel alleen mijn ervaringen. En bovenstaande opmerking lijkt dan wat neerbuigend t.o.v. die gedeelde ervaring. Nergens in dit draadje wordt ongefundeerde kritiek geuit. Het is juist niet grappig als relatief veel Orissen hetzelfde probleem vertonen. Nogmaals gebaseerd op ervaring.

1 like

Vervelend dat je die ervaringen hebt met Selita uurwerken en na het nogmaals lezen van jouw reacties begrijp ik dat mijn reactie dan niet zo leuk overkomt, mijn excuses nog een keer daarvoor. Wel mooi dat e.e.a. door Oris etc. is opgelost!

3 likes

Ik heb er alleen problemen mee dat meningen of ideeen als feiten worden gepresenteerd. Ik heb nog nooit een geloofwaardige aanwijzing gevonden dat het ene uurwerk beter of slechter is dan het andere. Natuurlijk krijg je problemen als je een set uurwerken niet goed smeert, maar dat geldt voor zowel ETA als voor Sellita uurwerken. Dat het staal van de assen van Sellita zachter zou zijn en dat dit problemen zou veroorzaken heb ik nog nooit gehoord. Als het daadwerkelijk zo is dan horen we dat natuurlijk allemaal graag.

Edit, ik vind beide uurwerken prima, ook al krijgt mijn 3 jaar oude Pelagos op dit moment al een service. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Edit 2 als ik mag kiezen dan kies ik als het prijsverschil marginaal is toch voor ETA simpelweg om dat dit het originele product is. Niet op technische gronden.

1 like

Dat lijkt inderdaad mi bij de sw200 uurwerken van Oris aan de hand. Bij mij is het 1 maak voor garantie genaakt maar de laatste keer werd het alleen opgelost door Oris als er een full service werd gedaan. Horloge was 4 jaar oud dus nog niet echt aan onderhoud toe. Wist zelf toen nog niet dat dit aan de smering van de rotor lag. Nu weet ik dat dit euvel vaak voor een paar euro op te lossen is.

Verder is Sellita prima. Loopt netjes op tijd en geen herrie schoppende rotor oid. Het zou mij om het even zijn of er nu een ETA of een gelijkwaardig Sellita uurwerk in een horloge zit

2 likes

Wat onderdeel is van mijn ervaring is dat mijn horlogemaker zegt dat de Oris uurwerken kant en klaar door Sellita worden geleverd en door Oris alleen worden ingebouwd. Ik kan dat niet controleren natuurlijk.

Bovenstaande vind ik raar. Alsof de kwaliteit van een uurwerk alleen afhankelijk is van de hardheid van het staal. Juist de montage, smering en afregeling zijn belangrijk en bepalen m.i. de functionele kwaliteit.

Vergeet dat ik gereageerd heb op je bovenstaande gepikeerde reactie op mij. Als je mijn reactie herleest dan zal je zien dat die slechts betrekking had op bovenstaande 2 posts, waarin onder andere wordt beweerd dat het staal van assen van Sellita zachter is.

1 like

Maakt, monteert Sellita dan ook de rode rotor? Of doet Oris dat achteraf? Zo ja. Dan kun je aannemen dat Oris te schraal smeert? Ik lees dat het met name gaat om ā€˜rotor’ problemen. Dus dat zou plausibel zijn. Maar ik doe hiermee ook maar een aanname.

2 likes

Hij zei dat de uurwerken inderdaad met Rode rotor worden afgeleverd. Klaar voor montage.

1 like

Dat snap ik. Maar daardoor is jouw reactie net zo ongenuanceerd/slecht onderbouwd als hetgeen waar je op reageert :wink:

Maar goed, ik voelde me onterecht ook een beetje aangesproken. Had niet gezien dat je reageerde op twee specifieke bijdragen. Vriendjes? :pray:

2 likes

ETA en Sellita zijn hetzelfde op een paar kleine aanpassingen die Sellita heeft gemaakt.
Sellita zijn prima uurwerken die net zo goed en nauwkeurig kunnen zijn als ETA uurwerken dus de gebruiker zal er vaak niet veel van merken.
Maar mijn ervaring is ook dat Sellita van mindere kwaliteit is van materiaal, waarschijnlijk uit kostenbesparing.
Dus als ik moest kiezen zou ik voor ETA gaan.

4 likes

Het zou natuurlijk ook nog een (door Oris) slecht ontworpen rotor kunnen zijn, die niet helemaal lekker gebalanceerd is of zo.

Nul komma nul ervaring met Oris hoor; ik presenteer alleen nog een theorerisch mogelijke (deel)oorzaak van het probleem.

Een gebalanceerde rotor zou niet bewegen en dus het uurwerk niet opwinden. :joy::joy:

1 like

Kijk! Hier hebben we wat aan! Zou het zo kunnen zijn dat verkopers van horloges eerder geneigd zijn om Eta en Sellita gelijk te schakelen dan horlogenakers?

Wat is beter ?
Mercedes of Audi ?
Volkswagen of Opel ?
Toyota of Nissan ?
Etc.
Is het niet een beetje zinloze vraag en meer een persoonlijke voorkeur ?

Nee hoor, het zou mogelijk moeten zijn om de MTBF, gemiddelde reparatiekosten en die de TCO inzichtelijk te krijgen, zowel bij auto’s als uurwerken.

De reden dat het als een smaakzaak kan voelen ie in mijn beleving het gebrek aan transparantie van de leveranciers. :grinning:

3 likes

Je hebt ook al eens gezegd dat de ETA 289* gebaseerd zou zijn op de Omega 1120. Het is andersom. Sterker nog, de verschillen zijn niet zo groot, de Omega 1120 is meer een rebranded ETA2892. :slight_smile:

Er bestond ooit wel een ETA 1100, maar dat was een handopwinder uit de jaren 60:

De ETA289* is daar ook geen variatie op, hier een 2892 met verwijderde rotor:
unnamed

De 2500 is wel een doorontwikkeling van de 1120 en kreeg een coaxiaal echappement.

2 likes

dat is interessant, ik had het dus net omgekeerd, het kaliber 2895-2 is gebaseerd op kaliber 2892-A2. Kaliber 2500 is dus wel op kaliber 1120 gebaseerd. Dank je wel!

2 likes

Het is meer een variatie van hetzelfde kaliber dan ā€œgebaseerd opā€.
Vaak is het zo dat als het laatste cijfer of cijfers afwijken er sprake is van hetzelfde kaliber maar dan met een beperkte variatie als bv datum vs dag Ʃn datum. 2892 is met datum op 3 en centrale seconde, 2895 met kleine seconde, waarvan 2895-1 met datum op 3 en 2895A2 met datum op 6. (Als het gaat om 2895-1 en 2895A2 verschillen moet ik het ook even opzoeken hoor).

Dus zo is misschien beter gezegd:
Het kaliber 2895-2 is een variatie op de 2892 familie, waaruit Omega’s kaliber 1120 en later kaliber 2500 zijn doorontwikkeld.
(Net als: de Opel Kadett Caravan is een variatie op de Opel Kadett familie, waaruit later de Opel Astra is voortgekomen).

2 likes

Dank je wel, volgens mij begrijp ik het nu een stuk beter. Jouw omschrijving heb ik nu gebruikt op mijn beschrijving van m’n Hamilton in m’n profiel, als je het goed vindt.

1 like