Na het lezen van artikelen die vanaf ongeveer 2007 over eventuele verschillen tussen Selita SW 200 en ETA 2824 zijn geschreven kan ik niets anders concluderen dat beide uurwerken even Zwitsers zijn en ook even goed van kwaliteit zijn.
In september 2017 kocht ik mijn Oris Big Crown met een Oris 754 (Selita SW 200-1). Omdat er toen op mijn NA topic werd gereageerd dat dit caliber minder zou zijn dan een ETA 2824 heb ik er een “kleine” studie
van gemaakt en na het lezen van heel veel artikelen, testen, vergelijkingen, onderzoeken van deskundigen en ervaringen van gebruikers, lijkt nu elke kritiek op Selita ten opzichte van ETA nogal grappig.
Ook las ik in deze artikelen verslagen van horlogemakers die schreven dat zij vonden dat de Selita uurwerken er mooier afgewerkt uit zagen dan de ETA uurwerken.
Hoewel Selita sinds ongeveer de eeuwwisseling weer zelfstandig van de Swatch groep lijkt, vertelde vorig jaar een “bijzonder ingewijde horloge persoonlijkheid” tijdens een gesprek waarbij ik niet betrokken was, maar alleen maar bij aanwezig was, dat er nog steeds “nauwe banden” tussen Swatch en Selita zijn.
Sellita was geen producent van de ETA uurwerken maar daar werden ze samen gebouwd in opdracht van ETA en het is geen gevoel maar realiteit / constatering uit de praktijk!
Waarom gaan dan diverse Zwitserse horlogemerken die een poos Sellita ipv ETA gemonteerd hebben over op inhouse uurwerken?
Ik geloof beslist dat je flink rondgelezen hebt, en dat je conclusies passen bij de indruk die je kreeg van die informatie. Maar ikzelf heb ook flink rondgelezen, en heb toch de indruk die aansluit bij de indruk die sommige hier al opvoerden.
Sellita<ETA
Hier is een interview met een Zwitserse ‘master watchmaker’ met 40 jaar ervaring bij Frederico talks watches.
Vanaf minuut 9 gaat het over Sellita vs ETA (concreet over de 2892 vs SW300 in dit geval).
Als je tijd hebt moet je het echter gewoon het hele filmpje bekijken.
Een preview zodat áls je dit leuk vind je gaat kijken: ‘Wat is het slechtste kaliber’, wat vind je het mooiste (ok ik verklap: El Primero), dat de trend siliconen onderdelen te gebruiken (ja ook in de El Primero) slecht uitpakt want die onderdelen gaan vaak stuk, over dat hij daar een oplossing voor heeft maar dat Zenith geen buitenstaander hun problemen wil laten oplossen, over sick person movements/sick mind movements (warrige technische oplossingen zeg maar). Ik vond het amusant.
“ETA>Sellita, by a long shot” Het is maar de mening van 1 man, maar het is niet de batterijenvervanger van de Lucardi.
Dank je wel, bij gelegenheid ga ik het filmpje bekijken, leuk, mede omdat ik zelf ook een horloge (Hamilton) met een ETA 2895-2 heb, waarvan de basis het zelfde als het ETA 2892-A2 kaliber is. Dit kaliber heeft als basis kaliber ETA 1120, welke ook de basis is van het Omega Kaliber 2500 die in m’n Omega SMPc zit. Dus ik ben eigenlijk geheel onpartijdig, want ik heb zowel een Selita SW200 (ETA 2824) als een ETA 2892 (Selita SW 300).
Ik vind dit soort opmerkingen niet heel prettig. Net als die van @Windhund. Het delen van negatieve ervaringen is niet grappig en heeft niets met onderbuikgevoel te maken. Ik vind dat weinig respectvol. Met name omdat ervaringen zijn wat ze zijn.
Volgens mij lees je mijn reactie anders dan ik bedoel, want ik heb geen kritiek op Selita en ETA. Beide merken vind ik top. Mijn excuses als het anders overkomt!
Ik heb ook geen kritiek op Sellita. Ik deel alleen mijn ervaringen. En bovenstaande opmerking lijkt dan wat neerbuigend t.o.v. die gedeelde ervaring. Nergens in dit draadje wordt ongefundeerde kritiek geuit. Het is juist niet grappig als relatief veel Orissen hetzelfde probleem vertonen. Nogmaals gebaseerd op ervaring.
Vervelend dat je die ervaringen hebt met Selita uurwerken en na het nogmaals lezen van jouw reacties begrijp ik dat mijn reactie dan niet zo leuk overkomt, mijn excuses nog een keer daarvoor. Wel mooi dat e.e.a. door Oris etc. is opgelost!
Ik heb er alleen problemen mee dat meningen of ideeen als feiten worden gepresenteerd. Ik heb nog nooit een geloofwaardige aanwijzing gevonden dat het ene uurwerk beter of slechter is dan het andere. Natuurlijk krijg je problemen als je een set uurwerken niet goed smeert, maar dat geldt voor zowel ETA als voor Sellita uurwerken. Dat het staal van de assen van Sellita zachter zou zijn en dat dit problemen zou veroorzaken heb ik nog nooit gehoord. Als het daadwerkelijk zo is dan horen we dat natuurlijk allemaal graag.
Edit, ik vind beide uurwerken prima, ook al krijgt mijn 3 jaar oude Pelagos op dit moment al een service.
Edit 2 als ik mag kiezen dan kies ik als het prijsverschil marginaal is toch voor ETA simpelweg om dat dit het originele product is. Niet op technische gronden.
Dat lijkt inderdaad mi bij de sw200 uurwerken van Oris aan de hand. Bij mij is het 1 maak voor garantie genaakt maar de laatste keer werd het alleen opgelost door Oris als er een full service werd gedaan. Horloge was 4 jaar oud dus nog niet echt aan onderhoud toe. Wist zelf toen nog niet dat dit aan de smering van de rotor lag. Nu weet ik dat dit euvel vaak voor een paar euro op te lossen is.
Verder is Sellita prima. Loopt netjes op tijd en geen herrie schoppende rotor oid. Het zou mij om het even zijn of er nu een ETA of een gelijkwaardig Sellita uurwerk in een horloge zit
Wat onderdeel is van mijn ervaring is dat mijn horlogemaker zegt dat de Oris uurwerken kant en klaar door Sellita worden geleverd en door Oris alleen worden ingebouwd. Ik kan dat niet controleren natuurlijk.
Bovenstaande vind ik raar. Alsof de kwaliteit van een uurwerk alleen afhankelijk is van de hardheid van het staal. Juist de montage, smering en afregeling zijn belangrijk en bepalen m.i. de functionele kwaliteit.
Vergeet dat ik gereageerd heb op je bovenstaande gepikeerde reactie op mij. Als je mijn reactie herleest dan zal je zien dat die slechts betrekking had op bovenstaande 2 posts, waarin onder andere wordt beweerd dat het staal van assen van Sellita zachter is.
Maakt, monteert Sellita dan ook de rode rotor? Of doet Oris dat achteraf? Zo ja. Dan kun je aannemen dat Oris te schraal smeert? Ik lees dat het met name gaat om ‘rotor’ problemen. Dus dat zou plausibel zijn. Maar ik doe hiermee ook maar een aanname.
ETA en Sellita zijn hetzelfde op een paar kleine aanpassingen die Sellita heeft gemaakt.
Sellita zijn prima uurwerken die net zo goed en nauwkeurig kunnen zijn als ETA uurwerken dus de gebruiker zal er vaak niet veel van merken.
Maar mijn ervaring is ook dat Sellita van mindere kwaliteit is van materiaal, waarschijnlijk uit kostenbesparing.
Dus als ik moest kiezen zou ik voor ETA gaan.