Serica only! Show je Serica!

Ja, mooi! Het valt me op dat het lume van jouw 6190 echt wit is versus het meer aged / creme lume op de 5303. En daarom werkt de bandcombi waarschijnlijk ook beter op de 6190 (dan op de 5303, bedoel ik).

Grappig genoeg lijkt de 6190 dial op de Serica website dan meer ‘eggshell’, maar op jouw foto echt spierwit…

(Edit) … en ik kom toch ook foto’s tegen waarbij de 6190 lume meer creme lijkt. Bijzonder!

(Foto van Fratello)

3 likes

Het is ook echt hoe het licht valt

De wijzerplaat is ook wel echt meer crème tov de wijzers en indices die echt spierwit lijken

Maar op de foto van jou lijken de wijzers dan weer meer crème

6 likes

Deze geëmailleerde wp is echt alleen maar zwart, onder alle omstandigheden (daarom heb ik ook mijn zwarte KS verkocht. De sunburst was eerder bruin dan zwart in de zon of feller licht; bah.)

7 likes

Is er iemand die een 7705 heeft die ik een keer kan bekijken?
Ik twijfel wat ivm de maat maar blijft toch spoken…

Barbaar. Zo’n mooie bruinrode sunburst is het mooiste wat er is. :wink:

Bovendien is de Serica niet geëmailleerd, dat is gewoon lak. Dat het een op emaille lijkend effect geeft, soit.

Ze noemen het zelf enamel/enameled

Hier lees ik dat het geëmailleerd is

Of dat klopt is vraag 2

Bijna alle fabrikanten gebruiken “enamel” ook voor cold enamel (kunsthars) en voor lak met hetzelfde effect, inderdaad

1 like

Ik geloof er geen flikker van. Ik heb diverse horloges met echte levende emaille platen vast gehad van Seiko, Anordain, Universal Genève en Breguet, een deze Serica geeft me dezelfde vibes als de Stowa Marine en de Tourby die ik ooit (vast)had… Lak.

Grand Feu kan ook niet op dat prijsniveau.

1 like

Ik kan er niet veel van zeggen, mijn serica heeft nogal wat print op de plaat.

Maar de UG die jij had, gaf voor mij wel een ander effect. Prachtig ook die verhoogde cijfers

Volgens de website van Serica is het wel degelijk emaille en geen lak (in het Frans bestaat daar volgens mij geen misverstand over. In het Engels kan dat wel; de modelbouwverf van Humbrol heette tenslotte ook ‘enamel’, maar dat was echt geen emaille).

Zeker, maar daar heb ik deze dus voor…

4 likes

Perfecte combo… Heel mooi bandje… Heb je toevallig een link? :slightly_smiling_face:

Very nice combo Sir!

1 like

Ssst, niet verder vertellen. Het is ‘n bandje (met signed clasp :roll_eyes:) dat oorspronkelijk bij de ‘Mountain Glacier’ LE Alpinist (SPB199) zat. Best OK, canvas met leder gevoerde binnenkant.
Misschien ergens OEM te krijgen maar waarschijnlijk eenvoudiger en veel goedkoper iets in die sfeer te krijgen bij Miro’s Time of Diaboliq

Ik zag HIER trouwens een bijna vergelijkbare band van Jacob straps.

1 like

Dankjewel! Heb er 5 andere bandjes voor moeten kopen die het niet waren… Maar deze is just right!

Ik kreeg deze informatie uit de horse’s mouth, ook herbevestigd na enigszins vol ongeloof te hebben doorgevraagd. En tóch betwijfel ik het, hoewel het voor de prijs met goede suppliers net aan zou moeten kunnen, als je vergelijkt met labels dichter bij de Aziatische bron.

Dat lijkt wel wat veranderd te zijn. Wel belangrijk is of het simpel geëmailleerd is of ook nog verder bewerkt of verfijnd. Desondanks geloof ik het ook niet in het geval van Serica, maar dat betekent dan dus wel dat de eigenaren zepf het verhaal lijken te slikken en doorverkopen.

Maar ik vraag me af of dat komt omdat er toch diverse technieken bestaan die met dat woord worden aangeduid. Grand feu wordt op schrift niet gezegd. Een van de eigenaren zei mij dat het op hoge temperatuur in de oven wordt gecured. Dat suggereert wel grand feu, maar misschien bestaan er nog gradaties.

Volgens Claude.ai:

“Geëmailleerd” is de algemene term: het betekent dat iets een laag email (glasachtige coating) heeft gekregen, ongeacht de methode. Elk voorwerp met een emaillaag kan “geëmailleerd” genoemd worden.

“Grand feu” (letterlijk “groot vuur”) is een specifieke, traditionele emailleertechniek waarbij het email op zeer hoge temperatuur wordt gebakken, vaak in meerdere lagen en meerdere bakbeurten. Deze methode:

• Geeft een dikkere, duurzamere en krasvastere laag
  • Zorgt voor diepere, rijkere kleuren
  • Is arbeidsintensiever en dus duurder om te produceren
  • Wordt vooral toegepast op gietijzeren kookgerei (bijvoorbeeld door Le Creuset op de * buitenkant van hun pannen)

Het verschil zit dus in het niveau: “geëmailleerd” is de overkoepelende term, terwijl “grand feu” een premium, ambachtelijke variant daarvan is die met een hogere temperatuur en meer zorg wordt uitgevoerd. Fabrikanten gebruiken “grand feu” vaak als kwaliteitsaanduiding om aan te geven dat het om deze verfijndere techniek gaat, in plaats van een goedkopere, laagtemperatuur-emaillering."

Er bestaan qua emaillering dus wel gradaties. Grand feu zal het dan niet zijn, maar een emaillelaag dus wel degelijk.

Volgens mij niet. Snelle zoektocht:

Industrieel email Grand Feu
Vaak 1 of enkele emaillagen Meerdere emaillagen
Geautomatiseerd proces Veel handwerk
Consistente resultaten Hoog uitvalspercentage
Verhitting om de email te laten versmelten Meerdere bakcycli op ca. 800 a 900 °C
Relatief betaalbaar Zeer kostbaar

De verhitting an sich maakt het niet grand feu.

Duidelijk. Bron?