Serica only! Show je Serica!

Maar dan krijg je of wat we al min of meer denken te weten nog eens terug, of mogelijk zaken die rammelen.

Ik heb een jaar of twee terug al eens gegraven en nagevraagd bij Monbrey over hun cold enamel dial op de MB1. Transparantie is er niet echt, totdat je bij de fabricagebronnen komt. Volgens mij zei Monbrey wel duidelijk ‘cold’.

Ja, Selten ook. (Hong Kong dacht ik.)

Die hebben een variëteit. Ik heb niet alle claims diep nagezocht voor een vlugge reactie.

Ik dacht dat in ieder geval van alle genoemde merken, dus ook die Antoine Tavan (maar volgens mij is het daar slechts een deel van de wijzerplaat, bij hun meer affordable model, dat overigens best leuk creatief is), duidelijk vitreous emaille te krijgen is onder de 2000.

Zeker!

Klaarblijkelijk niet want jij koppelt hitte behandeling aan grand feu terwijl er een middenweg is waarbij je de dial wel verwarmt maar het geen grand feu noemt. En het staatje is gewoon correct.

We kunnen wel allemaal op de boomertrein springen en roepen dat AI k*t is maar voor dit soort zaken is het super.

Volgens mij suggereerde ik nou juist dat er mogelijk middenweg en zijn. AI bevestigt dat, maar op basis waarvan? Ik ken wel oven cured lakwerk. Dat is geen op glas of mineralen gebaseerd emaille, maar wel warmte. Terwijl cold emaille kennelijk ook gebruikt wordt om lage temperatuur epoxy curing te omschrijven. Zolang de bron/de bronnen van AI informatie niet is/zijn gecheckt, is de gegenereerde informatie an sich niet afdoende.

Overigens: boomertrein?

Niet om te mierenknallen, maar waar haal je dit specifieke deel vandaan?

Zodra je gaat verhitten, is dat om een glazuur/email te laten smelten/uitvloeien, in een emailleeroventje. Dat gebeurt op een backing van zilver, of verguld zilver/koper.

Volgens mij is dat wat er bedoeld wordt met grand feu.

Dat gedoe met meerdere lagen opbouwen is denk ik alleen interessant voor de effecten met diepte.

Dat herinnert me er aan dat ik eens een wijzerplaat moet gaan maken :joy: ik heb zo’n oventje tot mijn beschikking

2 likes

Bijvoorbeeld:

Maar ook: FHH | Enameller: Mastering the Art of Enamel Decoration

Wel tof trouwens, zoiets zelf maken!

1 like

Yup, ik had al twee bronnen gelinkt, hierboven, waar ook meerdere lagen ten faveure van diepte en kleureffecten werden genoemd, specifiek voor Grand Feu. We zijn het eens.

Ik zou er m’n Serica rustig om verwedden dat Serica dit doet voor een horloge van 1000 pietermannen met een COSC uurwerk er in. Stowa ook, trouwens, dat hebben ze me bevestigd toen ik de Marine 36 terug stuurde.

Het feit dat er met geen stom woord gerept wordt over verhitting, gesmolten glas, artisanale wijzerplaten of wat dan ook, maar gewoon “enamel” wordt genoemd bij de 6190 horloges met zwarte plaat is wat dat betreft een teken aan de wand.

Denk jij nou werkelijk dat een marketing-team als dat van Serica de kans onbenut zou laten als er één of andere Fransoos, laten we 'm Jean-Luc noemen, in een blauwe stofjas dials zat te emailleren voor een oventje, na een lange carrière bij Le Creuset in de fabriek? Zo eentje met zo’n cigaret en zo’n glas rode wijn bij z’n baguette, ergens in een kleine werkplaats in Thiers of zo?

2 likes

Je bedoelt zo’n vervallen krot wat de.marketeers rustiek noemen.
Vol met brandgevaar en 50 jaar aan stof.

2 likes

Exact dat, ja. Waar emaille nog op houtskool wordt gerookt.

1 like

Jean-luc luncht rustig 2 uur lang, waarbij hij op een klein houten stoeltje gezeten (met 3 poten), minimaal 1 fles rood, maar meestal 2 soldaat maakt.
Daarna steekt hij zijn sigaret aan in het vuur van de mog net gloeiende kolen en met vaste hand en een heel klein tangetje inspecteerd hij de wijzerplaten die ondertussen langzaam wat zijn gekoeld.
Gedecideerd flikkerd hij de rejects door het raam naar buiten, bovenop de overgroeide stapel met 100 jaar aan afkeur.

Romantiek

2 likes

Precies om die reden uitte ik naar, laten we 'm Jerome noemen, ook mijn verbazing. He doubled down.

Ik heb de vraag maar even voorgelegd aan Serica via de website.

“Madame, Monsieur,
J’ai une question concernant les cadrans du modèle 6190. Le cadran noir est décrit comme étant émaillé. Lors d’une discussion sur un forum horloger néerlandais avec des passionnés de la marque Serica, la question suivante a été soulevée : ces cadrans sont-ils réalisés selon la technique du « grand feu » ou selon une autre méthode d’émaillage ?
Dans l’attente de votre réponse, je vous prie d’agréer mes salutations distinguées.”

Kijken wat er op komt. Kan 4 jours ouvrées duren.

2 likes

Mooi geschreven. Gewetensvraag: Zelf gedaan of Google Translate? Nu hebben we een hoog “connaissez vous Gaaikema?” “Quel Gaaikema?” “Seth Gaaikema” gehalte bereikt. Ik keur dat goed.

Ik hoop dat ie niet alleen terug komt met het antwoord “Oui, c’est une autre méthode d’emaillage”, maar ook nog even vertelt quelle méthode er dan wel gebruikt wordt. :wink:

3 likes

Even nóg zo’n gewetensvraag!

Als alleen de zwarte uitvoering bij Serica geadverteerd wordt als ‘black enamel’, de witte daartegen als ‘polar white’ en de grijze vervolgens als ‘storm grey’…
… zou het dan héél eventueel kunnen dat het hier slechts gaat om de kleurbenaming?

Of mag ik erop vertrouwen dat in mijn witte wijzerplaat ook knapperige stukjes ijsbeer zijn verwerkt? :polar_bear:

1 like

We wachten het antwoord van Serica af, maar ik blijf skeptisch en ben het met je eens. :slight_smile:

Ik vermoed ook gewoon lak hoor :stuck_out_tongue_winking_eye:

Gezien de heersende spanning netjes verwoord!

1 like

Naar mijn herinnering heb ik de zwarte op de Serica meet and greet niet besproken, dus wat mij betreft geldt de classificatie in de ogen van Serica op alle wijzerplaatvarianten.

1 like

Nee, dat denk ik niet. Polar en storm als kleurbenaming zijn vrij duidelijk (idd wit en grijs), maar enamel is niet per definitie zwart. Mijn grand feu Creuset is in elk geval fel oranje.

1 like

image

image

image

Het is gewoon een kleur. Hanz heeft zeer waarschijnlijk gewoon gelijk. De witte en grijze noemen het woord enamel helemaal niet, dan kun je er vanuit gaan dat de zwarte de enige is die een op emaille lijkende laklaag heeft. :slight_smile:

1 like

Daarbij nog even meegenomen dat Serica zowel rept over ‘black enamel’ als ‘enamel black’.
En de positie van het bijvoeglijk naamwoord in de Franse taal iets anders werkt.
Een misverstandje is dan snel in de wereld…

Oh, trouwens: bij de 5303 gebruikt Serica ‘porcelain white’ - dus dat brengt nog leuke nieuwe mogelijkheden in deze discussie! :grinning:

2 likes