Barbaar. Zo’n mooie bruinrode sunburst is het mooiste wat er is. ![]()
Bovendien is de Serica niet geëmailleerd, dat is gewoon lak. Dat het een op emaille lijkend effect geeft, soit.
Barbaar. Zo’n mooie bruinrode sunburst is het mooiste wat er is. ![]()
Bovendien is de Serica niet geëmailleerd, dat is gewoon lak. Dat het een op emaille lijkend effect geeft, soit.
Ze noemen het zelf enamel/enameled
Hier lees ik dat het geëmailleerd is
Of dat klopt is vraag 2
Bijna alle fabrikanten gebruiken “enamel” ook voor cold enamel (kunsthars) en voor lak met hetzelfde effect, inderdaad
Ik geloof er geen flikker van. Ik heb diverse horloges met echte levende emaille platen vast gehad van Seiko, Anordain, Universal Genève en Breguet, een deze Serica geeft me dezelfde vibes als de Stowa Marine en de Tourby die ik ooit (vast)had… Lak.
Grand Feu kan ook niet op dat prijsniveau.
Ik kan er niet veel van zeggen, mijn serica heeft nogal wat print op de plaat.
Maar de UG die jij had, gaf voor mij wel een ander effect. Prachtig ook die verhoogde cijfers
Volgens de website van Serica is het wel degelijk emaille en geen lak (in het Frans bestaat daar volgens mij geen misverstand over. In het Engels kan dat wel; de modelbouwverf van Humbrol heette tenslotte ook ‘enamel’, maar dat was echt geen emaille).
Perfecte combo… Heel mooi bandje… Heb je toevallig een link? ![]()
Very nice combo Sir!
Ssst, niet verder vertellen. Het is ‘n bandje (met signed clasp
) dat oorspronkelijk bij de ‘Mountain Glacier’ LE Alpinist (SPB199) zat. Best OK, canvas met leder gevoerde binnenkant.
Misschien ergens OEM te krijgen maar waarschijnlijk eenvoudiger en veel goedkoper iets in die sfeer te krijgen bij Miro’s Time of Diaboliq…
Ik zag HIER trouwens een bijna vergelijkbare band van Jacob straps.
Dankjewel! Heb er 5 andere bandjes voor moeten kopen die het niet waren… Maar deze is just right!
Ik kreeg deze informatie uit de horse’s mouth, ook herbevestigd na enigszins vol ongeloof te hebben doorgevraagd. En tóch betwijfel ik het, hoewel het voor de prijs met goede suppliers net aan zou moeten kunnen, als je vergelijkt met labels dichter bij de Aziatische bron.
Dat lijkt wel wat veranderd te zijn. Wel belangrijk is of het simpel geëmailleerd is of ook nog verder bewerkt of verfijnd. Desondanks geloof ik het ook niet in het geval van Serica, maar dat betekent dan dus wel dat de eigenaren zepf het verhaal lijken te slikken en doorverkopen.
Maar ik vraag me af of dat komt omdat er toch diverse technieken bestaan die met dat woord worden aangeduid. Grand feu wordt op schrift niet gezegd. Een van de eigenaren zei mij dat het op hoge temperatuur in de oven wordt gecured. Dat suggereert wel grand feu, maar misschien bestaan er nog gradaties.
Volgens Claude.ai:
“Geëmailleerd” is de algemene term: het betekent dat iets een laag email (glasachtige coating) heeft gekregen, ongeacht de methode. Elk voorwerp met een emaillaag kan “geëmailleerd” genoemd worden.
“Grand feu” (letterlijk “groot vuur”) is een specifieke, traditionele emailleertechniek waarbij het email op zeer hoge temperatuur wordt gebakken, vaak in meerdere lagen en meerdere bakbeurten. Deze methode:
Het verschil zit dus in het niveau: “geëmailleerd” is de overkoepelende term, terwijl “grand feu” een premium, ambachtelijke variant daarvan is die met een hogere temperatuur en meer zorg wordt uitgevoerd. Fabrikanten gebruiken “grand feu” vaak als kwaliteitsaanduiding om aan te geven dat het om deze verfijndere techniek gaat, in plaats van een goedkopere, laagtemperatuur-emaillering."
Er bestaan qua emaillering dus wel gradaties. Grand feu zal het dan niet zijn, maar een emaillelaag dus wel degelijk.
Volgens mij niet. Snelle zoektocht:
| Industrieel email | Grand Feu |
|---|---|
| Vaak 1 of enkele emaillagen | Meerdere emaillagen |
| Geautomatiseerd proces | Veel handwerk |
| Consistente resultaten | Hoog uitvalspercentage |
| Verhitting om de email te laten versmelten | Meerdere bakcycli op ca. 800 a 900 °C |
| Relatief betaalbaar | Zeer kostbaar |
De verhitting an sich maakt het niet grand feu.
Duidelijk. Bron?
Niet zo lui. Eén kleine query op qwant en je hebt een antwoord:
Maar nogmaals, ik heb zwarte Serica vast gehad en ik geloof niet dat daar glas is gesmolten over een koperen of zilveren plaat.
Iedereen en z’n oom die “enamel” roept onder de 2000 Euro bedoelt op dit moment gewoon hars en lak. Ook met hitte afgebakken, maar er worden geen vitreous of grand feu emaille platen gemaakt.
De enige, maar dan ook enige uitzondering die ik ken is de Craftsmanship presage horloge serie van Seiko. Daar zaten daadwerkelijk emaille, porseleinen, en urushi lak platen in die daadwerkelijk correct waren onder een loep.
Serica in alle ere, ik heb er ook al eentje sinds het eerste uur, maar dat geloof ik pas als ik het letterlijk gemaakt zie worden. Maar wie had dat geclaimd? Was het Jerome?
Ik reproduceerde deze lezing niet. Overigens op jouw links zie ik dat vergelijkende tabelletje ook niet. Wat grand feu is in traditionele lezing, wist ik al wel redelijk zonder tabel. Het is juist alles dat ook voor emaille doorgaat dat vaagheid creëert.
De uitzonderingen die ik even moest nazoeken (maar natuurlijk niet in de fout heb kunnen betrappen) zijn: Etien, L. Eruditio & Veritas, Selten, O & Hora Victor, en Antoine Tavan. Zal allicht niet een volledig lijstje zijn.
Als je een mug shot heb, pick ik m er waarschijnlijk wel uit. Had niet de indruk dat ik nog eens een uitnodiging voor een borrel zou krijgen waardoor het onthouden van de naam nuttig zou zijn.
En ik durf nou niet te zeggen dat hij de woorden ‘grand feu’ gebruikte, wel geëmailleerd en op hoge temperatuur gebakken.
Die kwam uit AI, wat ik je brom.
Hebben een “enamel glazed ceramic dial” die er eerder als porselein uit ziet, maar wel voor 3250 ballen. Bij de goedkopere zie ik zilveren wijzerplaten.
Die geef ik je. Met een Peseux en Sellita zelfs. Het zijn goddomme wel allemaal Chinezen die doen alsof ze Europese namen hebben. Maar ook hier ergens tussen 1600 en 5000 euro. Wel zonder COSC of bracelet.
Ik zal Jerome eens een bericht sturen, want up hun site wordt het concept emaille met geen woord uitgelegd, en dat is verdacht.