Graag gedaan. Ja ik zit even na te denken… als die stop er wel op zit, dan moet het uurwerk wel ‘afgekoppeld’ worden bij het indrukken van de kroon. Want anders zou je de kroon dus ook niet meer kunnen opdraaien. Dat was dus de reden waarom ik dacht dat die stop er niet op zit.
Volgens mij doen de Rolex uurwerk dat afkoppelen bij het indraaien van de kroon. Maar bijv. een standaard ETA (en ook de Omega uurwerken) dat niet. Dus bij het indraaien van de kroon wind je het horloge alsnog op.
Het is mijn topic, dus ik krijg alle notifiacties sowieso binnen, merkte ik. Maar eerlijk gezegd kan ik je niet helpen. Ik heb nog nooit een handwinder met schroefkroon gehad, eerlijk gezegd, en ik kan je dus ook niet vertellen wat er gebeurt wanneer je de kroon indrukt om 'm te schroeven.
Ik heb het gevoel dat de Soprod Newton van de 5303 (1e serie) niet meer opwindt wanneer je de kroon indrukt om 'm in te schroeven. Bij een Nomos DUW3001 Neomatik is dat overduidelijk nog wel het geval, je voelt de rotor bij die Neomatiks zelfs bewegen wanneer je de kroon rond laat gaan, inclusief tijdens het inschroeven.
Puur anekdotisch heb ik dus de neiging om te zeggen dat hij zich loskoppelt tijdens het schroeven, maar dat kan net zo makkelijk gelul in de ruimte zijn.
Interessante info! Weet jij ook de reden dat er op de volgende versies een slip op zat? En heb je geen last met de kroon opdraaien als die stop er wel op zit, op je ETA?
Zit er een stop op het opwindrad of juist een slipkoppeling zodat je niet kunt over-winden?
Ontkoppelt de kroon wanneer je 'm indrukt voor het schroeven er van of niet?
Dat maakt vier permutaties mogelijk. Ik kan me niet herinneren wat er van een ETA 2800 serie gezegd wordt. In mijn herinnering van de PRS-29 moet je op een gegeven moment inderdaad ophouden met opwinden omdat je weerstand krijgt. Maar die had weer geen schroefkroon.
Alle horloges die ik heb met een schroefkroon hebben direct ook een automatisch uurwerk, het lijkt mij geen veel voorkomende combinatie. @N_visser, ontkoppelt de ETA versie zich als je 'm indrukt voor het schroeven?
Bij Serica zijn ze voor de latere generaties van de 4000 serie field watch ook overgestapt op Soprod/STP. Vandaar de afwezigheid van een ETA.
Er is een briljante blog-post op de website van Formex te vinden over de verschillen, en de redenering achter het hebben van drie leveranciers voor een mogelijk uurwerk:
Prima te lezen, informatief, maar het noemt nog steeds geen slipkoppelingen. Het gaat ook over automaten, primair. Maar toch.
Thanks! Leuk om die achtergrond info te lezen. Ik begin het een steeds mooier merk te vinden, Serica. Je merkt echt dat ze constant bezig zijn met verbeteringen.