Service costs van een Montblanc: ik ben sprakeloos

Ik weet dat in-house geld kost, en ik weet dat een reparatie ook geld kost, maar 3000 voor een Montblanc vind ik wat pittig. JLC vraagt voor zijn eigen chrono’s 1200$, en zelfs Patek vraagt “maar” 2000 voor een service. Ja, deze moet wel een onderdeel vervangen krijgen, maar ik geloof niet dat het 900 euro aan onderdelen is (mocht de service inderdaad 2000 zijn, wat ik echt aan de hoge kant vind).

Ik heb dit niet gedaan via Montblanc zelf, dus ik verwacht dat de reparatiekosten flink hoger zijn dan als het via Montblanc zélf zou gaan (waarom ik niet direct MB benaderd heb weet ik niet meer).

Ik was zo flabbergasted dat ik dit even toch moest delen. Ik ga 'm dus niet hier laten fixen, en als de service niet onder de 1500 euro kan, doe ik 't gewoon niet. Jammer dan.

Moest even ranten hierover.

//

18 likes

Snappen we

1 like

dat is idd best veel voor een MB. het kan zijn als je rechtstreeks gaat dat het veel goedkoper is.
Veel merken hebben vaste prijzen voor service afhankelijk natuurlijk van wat er allemaal kapot is.

Vraag eens aan @BMWX6M. Hij heeft volgens ook zoiets en is horlogemaker.

Het “Opfrissen” is wél kosteloos!

1 like

ja, en dat wil ik dus nou net niet :slight_smile:

2 likes

Da’s een berg geld inderdaad :grimacing:

4 likes

De jumping hour doet 't niet goed, waardoor het uurwerk gewoon niet goed meer loopt. Ik wist dat dat niet goedkoop zou zijn, maar met 3k had ik geen rekening gehouden.

1 like

Doe dan maar alleen opfrissen :joy:

11 likes

“Opfrissen (kosteloos)”

Bij zo’n fors offertebedrag vraag ik me af of ik om de geciteerde kostenpost nou moet lachen of huilen…

3 likes

In 2008 heb ik een Omega Speedmaster in de kliko gegooid omdat de man van omega een bedrag van 400 Euro normaal noemde voor een beurt. Ik deed dat live terwijl ik hem nog aan de lijn had.

Dat zou je als categorisch kunnen bestempelen, maar ik kreeg bij het lezen van jouw post exact hetzelfde gevoel op de borst als toen. Holy shit.

Maar het ziet er niet uit als een standaard uurwerkje. Mag ik vragen wie deze offerte opgaf?

1 like

Ik zou dan zeker rechtstreeks proberen. vermits het gaat over een issue met de movement. en weet natuurlijk niet van bij MB, maar bij verschillende merken kan het zijn dat het veel goedkoper uitkomt om rechtstreeks een service te doen.

Voor dat bedrag zou ik er ook een 149 kostenloos bij verwachten…:fountain_pen:

Lmao oké ik weet dat met inflatiecorrectie het nu ongeveer hetzelfde is, maar dit is echt heel normaal :joy:

Oja en ook gelijk de reden dat ik voorlopig geen mechanische chronograaf ambieer

3 likes

Triest

1 like

Ik zou never never nooit een horloge van 3k kopen, laat staan dat ik zoveel geld aan reparatie zou uitgeven. Maar goed, ieder z’n meug.

Een service van 400 in 2008 was toen wel aan de hoge kant. Nu is dat helaas normaal. Ik heb meerdere horloges laten servicen en ik gebruikte die kennis, plus wat info van andere fabrikanten/manufactures, om 1500 te begroten, max, dus 3000 is echt te idioot voor woorden naar mijn mening.

Het is inderdaad geen standaard uurwerk, het is een in-house, maar dan nog; JLC is ook inhouse en die begint bij de 1200 voor een service…

Wie deze offerte gaf, zeg ik liever niet, maar als je googled op ‘montblanc horloge reparatie’ komen zij al op de eerste pagina. Wil hen niet direct onder de bus gooien, omdat ik niet weet hoe de prijs opgebouwd is. Dat is misschien nog wel het meest kwalijk vind ik, dat ik niet weet hoe de prijs opgebouwd is.

3k voor een horloge an sich is niet heel exorbitant, maar voor een reparatie wel. Je kan de Nicolas Rieussec 2e hands kopen, bouwjaar 2024, voor minder dan deze reparatie. Dan ben ik al snel wel klaar met mijn conclusies.

1 like

Wat een bizar bedrag.

Wellicht lees ik er overheen maar is dit een offerte van een onafhankelijke horlogemaker?

Ik ken het horloge en uurwerk niet maar wellicht is een niet aan MB geassocieerde horlogemaker wellicht duurder? Indien in-house uurwerk kan deze wellicht niet makkelijk aan de onderdelen komen?

Dan zou ik daar toch een second opinion halen. Deze quote klinkt ook een beetje als “we hebben er geen zin in maar als we ermee kunnen gaan skiën komende januari dan doen we het wel”.

Succes ermee!

2 likes

Nee hoor. Zo is mijn liefde voor Seiko in z’n algemeen en quartz in het bijzonder ontstaan. Ik ben blij met de gang van zaken, ook al was het wat lomp. Ik was toen een totaal rücksichtsloze technicus, en ergens heb ik respect voor die houding.

2 likes