Service costs van een Montblanc: ik ben sprakeloos

Snap ik, echt, maar een Patek die zoveel kost als dit heeft een perpetual calendar bovenop de chrono, no way dat deze complexer is dan dat:

1 like

WG jaagt de prijs serieus op, snap ik ook. Deze is ordinair staal.

Dit ga ik nog even volgen Sommige MB modellen vind ik wel wat hebben. Maar als het uitmelkers zijn, hoef ik geen MB. Keuze genoeg.

Ik ben geen MB kenner … maar dit horloge lijkt me niet zomaar een MB …

dat gezegd hebbend … dit lijken me twee vrij serieuze opties - stevig met een vork geschreven EN naar boven afgerond.

Ik herinner me het niet meer. Enerzijds zeggen sommigen hier dat de foto’s die ik nog heb op een Reduced lijken, anderzijds heb ik niet de herinnering dat het een Reduced was, en herinner ik me dat het een handopwinder met plexi was. De foto’s zijn niet detailrijk genoeg voor me om daar een definitieve uitspraak over te doen.

Hoe dan ook stond er Omega speedmaster op de wijzerplaat, en had dat ding plexi glas. Wat ik ook al eens in geslagen had met een squash racket. Het was een wat breekbaar pakketje in mijn optiek, wat de reden was om 'm weg te gooien en een quartz Seiko aan te schaffen die het vervolgens 15 jaar lang heeft gedaan, en waarvan een volledige revisie door Seiko (pakkingen, uurwerk, glas) me 3 jaar geleden het bedrag van 153,50 heeft gekost.

In Euro’s.

Als het niet fit for purpose is en je hetzelfde probleem met een veel robuustere technologie op kunt lossen door een nieuwkoop die exact hetzelfde kost als het ten derde male laten repareren van het apparaat wat steeds stuk gaat? Zo ga je juist om met techniek. En de ROI is bewezen… Een aanschaf van 450 Euro gevolgd door 153,50 service kosten + een tientje aan batterij-wissels later heb ik 18 jaar lang een chronograaf voor een TCO van 613,50 gehad. En hij doet het nog steeds vrolijk. Volgens de specificatie van toen hij nieuw was.

Wat jij bedoelde is “zo ga je niet om met veel te dure hobby-juwelen waar je een soort emotionele band mee op hebt gebouwd”. Techniek moet doen wat er op de doos staat. Een vork waarvan de tanden afgebroken zijn vervang je ook.

Zoals gezegd… ik was toen een nietsontziende droog technische hardware engineer, en zo heb ik het vraagstuk behandeld. Zo behandel ik het vraagstuk van een server-park, auto, applicatie, laptop, of telefoon overigens nog steeds. Ook beroepsmatig, al boer ik tegenwoordig niet meer in hardware.

5 likes

Ik denk dat 3000 euro voor de service te veel is. Je moet even door gaan vragen. Niet iedereen op het forum vindt dat je vragen mag stellen, maar het is nu wel essentieel. Check hoe ze aan dit bedrag komen want wellicht denken ze te maken te hebben met een heel duur en ingewikkeld high-end Minerva handopwindbaar chronograaf-kaliber uurwerk. Volgens mij is dat niet het geval. De Rieussec bevat echter een modern, industrieel geproduceerd in-house Montblanc-kaliber, als ik me niet vergis. Dit moet toch wel voor 1500 max te reviseren zijn. Nog steeds veel geld, maar wel de norm vandaag de dag. Ik heb dat soort bedragen vaak genoeg betaald.

1 like

image

16 likes

Ik ben het met je eens, daarom sidestep ik deze firma compleet en ga ik direct naar Montblanc. of althans, ga ik proberen! 1500 snap ik; 3000 niet.

1 like

Die offerte hierboven klinkt als een ondernemer met dollar tekens in de ogen. Horloges doorsluizen naar de juiste partij voor onderhoud en daar bizarre bedragen voor vragen. Ik ben benieuwd waarmee Montblanc zelf komt, ongeveer de helft denk ik.

Ja dat verwacht ik ook.

Jezus kerel. Het valt je allemaal zwaar he. Niemand heeft dit gezegd in je topic :sweat_smile:.

Dit is het juiste in dit geval. Ik vermoed dat MB zelf een heel stik goedkoper gaat zijn. De prijs, lijkt mij een voorzichtige afwijzing en gaan ze ervanuit dat je niet akkoord gaat.
Mocht je dat onverwachts wel doen, is het natuurlijk lekker verdiend.

Ik denk dat dit dichter in de buurt van Montblanc zelf zit dan de horlogeboer die @Dukat heeft benaderd.

Houd je ons op de hoogte van de prijsopgave bij Montblanc zelf?

2 likes

Check anders hier eens:

Montblanc Boutique / Gassan (Amsterdam):** P.C. Hooftstraat 57 — De officiële merkomgeving met de meest brede presentatie van actuele horlogecollecties.

Van Hell Juweliers (Amersfoort, Apeldoorn, Zwolle) is volgens mij dealer van Montblanc.

Schiphol zelfs.

klopt, maar dan moet je wel door de douane of zitten ze op Schiphol plaza?

Die had je head down in de kliko moeten prakken!

Beide dacht ik.

Edit: volgens mij alleen nog na.

Het is ook een schande dat men tegenwoordig met auto’s rijdt in plaats van met paard en wagen.

Kan je nog beter een Invicta kopen als ik jou was.
Als hij stuk is koop je gewoon een nieuwe!
Veel goedkoper

Enige wat ik dan niet helemaal begrijp is waarom je de Speedmaster überhaupt hebt aangeschaft als nietsontziende droog technische hardware engineer? Of was het een gift die om niet rationele redenen niet te weigeren was? Maar vervolgens daarentegen wel weer in een kliko eindigde? Vragen, vragen…

1 like

Het kan ook best zo zijn dat de beste man die de offerte heeft opgesteld hier hélemaal geen zin in heeft en heeft gedacht, als ik nou es een beláchlijke prijs vraag, dan gaat Dukat dat zeker niet doen, maar dan heb ik in elk geval wel de eer aan mezelf gehouden.

1 like