Ben je zelf meteen als TL3 begonnen op dit forum? Knap hoor
Nee, tuurlijk niet.
Dat moet je verdienen, elke dag weer.
Het sarcasme ontgaat u waarschijnlijk…
Oops.
Dat is ook wel lastig met een brakende emoticon . Maar nee natuurlijk niet gewoon onderaan begonnen en ook weleens van 3 weer naar 1 teruggezet. Zo gaan die dingen, uithuilen en weer opnieuw beginnen.
Als ik naar een horloge kijk en ik vind de service kosten te hoog, dan vind ik kennelijk het horloge ook niet mooi genoeg.
Ik heb dat ooit eens met een Oris gehad. Op zich vond ik hem mooi, tot ik bedacht dat ik na x jaar een service beurt moest betalen. Toen keek ik er een tweede keer naar en kwam tot de conclusie dat ik hem niet mooi genoeg vond om elke x jaar er een paar honderd euro tegen aan te gooien.
Anderzijds ben ik ook tot de conclusie gekomen dat ik mijn horloges nooit zo lang heb voor ik ze weer flipper.
Normaal gezien mag dat geen doorslaggevende factor zijn.
Anderzijds: vergelijk het even met Porsche. Stel dat je altijd hebt gedroomd van een 911 en je kan een youngtimer kopen voor de prijs van een nieuwe Golf, dan is het wel verleidelijk om niet aan de jaarlijkse kost van die wagen te denken.
Ik kan me voorstellen dat met een Patek de jaarlijkse kosten niet zo oplopen, maar als je lang spaart voor je droomhorloge om dan geconfronteerd te worden met een herstelkost van 3k?
Of stel dat je na een erfenis een Zeitwerk wilt oppikken, dan vind ik het wel zinvol om aan de vijfjaarlijkse (?) onderhoudsbeurt van 5k te denken.
Het is zeker bij klassieke modelletjes van de grote merken iets om in het achterhoofd te houden. En een argument voor de OneWatchCollection
Mijn Glycine gaat nooit een beurt krijgen, dat etaatje tikt gewoon dapper door . Stopt hij ermee? Jammer dan.
Vooropgesteld dat ik veel flipper, dus voor de meeste aankopen geldt dat ik niet aan service toe kom.
Maar hoge servicekosten zouden zeker meewegen bij aankoop. Als ik gemiddeld zo’n 35 tot 75 euro per jaar kwijt zou zijn voor een service, dan moet het wel een bijzonder gewild horloge zijn, voordat ik die aan zou kopen.
Heb momenteel 15 horloges, wat inderdaad wel veel is. Zit er dus elk jaar wel ééntje bij de horlogedokter. Hou hierbij rekening met een 1-2k kosten per jaar. Te gecompliceerde horloges koop ik dus niet.
Ik mag binnenkort €300 aftikken bij w&v voor een volledige service van mijn Certina ds3 automatic /date.
Heb het er wel voor over maar schrok toch wel even van de prijs, blijkbaar gangbaar momenteel of zijn hier nog andere gedachten over?
Watch category | Specification | Suggested servicing rate in EUR |
---|---|---|
Mechanical | 2-3 hands | EUR 195.- |
Chronograph | EUR 280.- | |
Quartz | 2-3 hands | EUR 120.- |
Quartz Chronograph | EUR 195.- | |
Chronograph specialities (multifunction, 1/100, flyback, moonphase, etc.) | EUR 220.- | |
DS Multi-8 | EUR 275.- | |
Old calibre and gold watches | All services (subject to availability) | Subject to an estimation |
Service kosten staan gewoon online
Echt niet. Ik heb er 120 en een hoop staan stil.
Die lopen pas als ik ze om ga doen, of even tussendoor.
En in antwoord op de vraag of servicekosten een factor voor me zijn: nee.
Actueel lijstje?
Dat vroeg ik me nou ook af want ik moet dus ruim €100 boven het gemiddelde afrekenen, wordt dan een beetje smoezelig verklaard met, ja meneer er komt dan ook een nieuwe pakking in hè…
Gut, een pakking van een paar euronen maximaal…
Ja, dat maakt echt het verschil…
2 tot 3 uurtjes werk en wat onderdeeltjes misschien. En door een erkend bedrijf dus met garantie op de werkzaamheden. Ik denk niet dat het heel onredelijk is.
Hier zitten toch gewoon Eta uurwerken in? Type afhankelijk uit welk jaar de ds3 komt.
W&V heeft veel overhead. Het is hun core business. Dan is €300 euro voor de service en kwaliteit niet absurd veel als je het terugrekent naar uurloon. Helemaal als het een oudje betreft en tappen gepolijst moeten worden, lager stenen vervangen, balans richten etc. Etc.
Daarnaast zijn ze gecertificeerd waardoor materiaal eisen, bijscholing etc. een enorme kostenpost is.
Voor een standaard eta zou ik echter niet naar een top professional gaan zoals Wesselink en vreeker gaan. Begrijp me niet verkeerd, die leveren echt wel top werk. Maar met de meeste ds3 eta uurwerken kan elke horlogemaker overweg, waaronder veel hobbyisten hier op het fora.
In mijn ogen is dat net als een fiat Seicento naar een Ferrari garage brengen. Krijg je waarschijnlijk een top lopende Seicento… maar of dit nu de beste zet is?
OT; nee. Ik calculeer service kosten niet in. Ik ben bezig het zelf te leren en geef vele malen meer uit aan materiaal dan wanneer ik ze zou laten servicen
Het is een vintage dus met inhouse uurwerk en als de vorige eigenaar naar waarheid heeft gehandeld dan zou het gaan om een nos horloge wat ergens uit een opslag is gekomen, dus als het goed is wordt het de eerste service ooit.
Zelf heb ik in m’n werk heel erg veel te maken met prijsstijgingen de laatste tijd dus in die zin snap ik het wel…
Komt rechtstreeks van de Certina website. Ga van de veronderstelling uit dat ze die site up-to-date houden. Gezocht op “service cost certina watches”.