Service Lapanouse 1350

Ik werk niet graag aan penanker horloges en doe dat niet meer voor anderen, het is de moeite gewoon niet waard en onderdelen zijn nauwelijks te vinden. Het is ook veel makkelijker een goed ETA of AS uurwerkje te servicen dan een kwalitatief mindere penanker,

Maar onlangs een goed uitziend horloge gekocht en daar zit er toch weer eentje in &^^%#^%*& Het gaat hier om een R. lapanouse 1 Jewel 1350.
Met tegenzin dus aan de slag. Uit elkaar en goed gereinigd.


Kijk eens de opwind-as loopt door een stukje plastic :slight_smile:
Eerst alle tandwieltjes in de juiste gaatjes (zonder robijntjes) geprikt. Dan komt een lastige klus: Het plaatsen van de enkele brug. Dat betekent dat alle asjes tegelijk in de minuscule gaatjes van de brug gestoken moeten worden.

Na veel pogingen alles op z’n plek heel voorzichtig vastschroeven want er schiet zo weer een asje uit een gaatje… En snel kroonrad tonrad en palveer er op. Niet vergeten ALLES te smeren natuurlijk.

Aan de andere kant van het uurwerk opwind en wijzerverzet mechanisme bevestigen en van vet voorzien.Opvallend: Dit horloge heeft wel een hebel maar geen losse hebelveer. Deze is geĂŻntegreerd met de tiretteveer (het plaatje waar de grote schroef doorheen gaat) deze heeft een dubbel functie.

Nu het anker what the F*&K deze is van plastic, als dat maar goedkomt. En oppassen: De schroeven die de brug op zijn plaats houden hebben ook een andere functie, als palschroef ankerbrugschroef en balansbrug schroef. Dus maar een tegelijk losmaken want anders komen al die asjes weer uit de gaatjes.

Tenslotte de balans met jawel !! het enige jewel van het hele uurwerk. Ook hier weer opletten dat er maar 1 schoef tegelijk los mag. En het loopt!
Maar ik zie sneeuw op de timegrapher… Even demagnetiseren en afregelen en het komt gelukkig snel weer goed.

Tenslotte het datum mechanisme smeren. Uiterst simpel op dit uurwerk. Eerst een nachtje inlopen morgen pas inbouwen.

28 likes

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Het horloge is klaar en nu gooi ik het in de vuilnisbak want zulke troep verzamel ik niet.

4 likes

Wat is eigenlijk het verschil tussen een penanker uurwerk en een normale handopwinder?

Zwitserse ankergang hoort om de pols een penanker hoort in de vuilnisbak.

http://www.klokjesluider.nl/penankergang.html

3 likes

Leuk verslag!
Altijd vol verbazing hoe deze uurwerkjes ontworpen zijn maar blijken toch redelijke robuust te zijn en lopen ook nog redelijk op tijd.

Heb je een foto van het hele horloge?

1 like

Niet na de service alleen voor:

Op catawiki had ik wel winst kunnen pakken, maar een plastic penanker daar wil ik niemand mee opzadelen.

2 likes

Leuk projectje, ik heb ook nog ergens een penankertje liggen dus ik zal er ook nog een keer aan moeten geloven. Dank voor het delen, zo weet ik een beetje waar ik aan toe ben. :sweat_smile:

Ik heb nog verschillende van zulke penankertjes liggen.
Als ik mezelf eens wil pijnigen…

Ik vind het knap dat je het uurwerkje weer in elkaar hebt gekregen, ik denk niet dat het mij zou lukken…:smile:

Hopelijk is de vuilnisbak in de buurt
:slight_smile:

1 like

Een penanker is ook een horloge en ik herstel deze ook indien een klant mij dit vraagt.
Ik heb er zelfs in mijn verzameling, ik ben daar niet verlegen om.
Als liefhebber van horloges koester ik alles wat tikt.

De Zwitsers hebben altijd neerbuigend gedaan over Roskopf.
Men vond hier of daar wel eens een Roskopf in een museum maar nu met de verjaardag van Roskopf beseften ze wat dit merk betekent heeft in die tijd en werd er een tentoonstelling gedaan.
Een vriend is professor aan de universiteit van Leuven en is een verwoed verzamelaar in Roskopf en de Zwitsers hebben aan hem en onze vereniging “Het Uurwerkgezelschap” gevraagd om deze tentoonstelling samen te stellen en de mooie collectiestukken komen allemaal uit Belgische verzamelingen.
Hiervan is een boek uit gegeven en zelf heeft hij dit thema nog meer uitgewerkt in een eigen boek.

Wil ik maar zeggen dat penankers ook een mooi verzamelgebied kan zijn en daar is niks mis mee.

Hier een link van een tentoonstelling in Kapellen Belgie over Roskopf :
http://www.etwie.be/nieuws/roskopf-pionier-van-het-volkshorloge

4 likes

Ik wilde de penanker verzamelaars onder ons ook niet beledigen, maar ik vind het gewoon niet leuk om veel werk te steken in een horloge en daar een matig resultaat aan over te houden.
Ik laat de penankers dus graag aan de echte vakmannen over :slight_smile:
Freddy, respect dat jij daar wel aan wilt werken.

Leuk verslagje, bedankt voor het delen!
Ik snap je wel, maar er zit nog wel wat verschil in niet alles met een penanker is “troep” :slight_smile:
Laatst had ik bijvoorbeeld een volledig gesteend penanker uurwerk, echt een perfect resultaat mee behaald en deed niet veel onder voor een eta uurwerk.

Maar een plastic anker …daar krijg ik buikpijn van.
Of heb ik mij vergist en een uniek stukje horloge geschiedenis in de vuilnis gegooid?

1 like

Echappement van plastic is per definitie troep, enkeltje kliko :slight_smile:
Die ETA uurwerken die Tissot en Swatch gebruikt, die hebben een plastic anker en ook nog eens een plastic anker rad :sob:

deze vintage Cimier met grand prix wijzerplaat kan een nieuwe balans gebruiken.
Daarnaast heeft hij ook nog een passende bezel nodig.

Ga je dat echt doen?
Onderdelen zoeken en opkappen, voor mij zou dat de moeite niet waard zijn.
Of gaat het om de uitdaging…
Ik steek mijn tijd liever in goede uurwerken, ben momenteel bezig met een AS 1130 en een Tissot Camping 27B-21.

zuiver commercieel gezien is het dit zeker niet waard en gewoon weg kieperen is inderdaad de eenvoudigste weg.
Ik ben echter gecharmeerd door de wijzerplaat.
Maar je hebt gelijk, het loont niet.
Toch blijft die hier lekker liggen, je weet maar nooit dat ik eens tegen zo’n bezel aan loop.