Stomme vraag misschien, maar is het stil in de ruimte waar de timegrapher staat?
Ik heb zelf ooit rare waarnemingen gehad, totdat ik bedacht dat de ultrasoon aan stond
Het zit sowieso in de balans/spiraalveer. Vuil of slijtage in het raderwerk heeft niet zoveel invloed op zoân grote afwijking.
Ik zou eerst maar eens goed gaan demagnetiseren, dat lijkt mij het meest waarschijnlijke als ik het zo zie.
Vaak met die goedkope demagnetiseer apparaatjes kun je ook magnetiseren en dat wil je niet.
Zoals Jenneke hierboven al zegt maar eens zorgen dat die rechttikkend is. Al heeft magentisme of een gedecentreerde spiraalveer daar ook invloed op.
En de spiraalveer checken en zorgen dat die helemaal goed ligt.
Maar als ik je een advies mag geven zou ik eerst eens even goed de basis gaan oefenen op simpele uurwerken voordat je aan een Omega chronograaf gaat beginnen.
Beschadigde wielen zullen het horloge nooit sneller laten lopen.
Je schrijft niets over de voorgeschiedenis. Weet je zeker dat het horloge voordat je eraan begon wel redelijk liep?
Bij zoveel te snel lopen moet je bij de balans zijn. Als de balans de juiste is (âŠ) is er met de veerlengte iets mis. Maw: windingen raken elkaar of iets anders waardoor de effectieve veerlengte te kort is en de frequentie omhoog gaat.
Klopt, denk dan aan niet helemaal droog na kuisen of vervuild poetsmiddel waardoor de veerwindingen gaan kleven tegen elkaar.
Per toeval met oliegever tegen veer geweest waardoor olie aanwezig is en zo de veren gaan kleven?
Even balans poetsen in wasbenzine, goed drogen en terug plaatsen en kijken wat het resultaat is.
En dan natuurlijk zeker zijn dat er geen magnetisme aanwezig is, zoals aangegeven door @Floris155 niet met Ome Ali zijn dingetje van $3 maar met goed gereedschap, dan ben je zeker dat het goed komt.
Misschien te veel aan de balans gefreesd? Kunt voor de zekerheid de onderkant even bekijken of er veel putten inzitten. Mogelijk heeft de vorige horlogemaker een zwaartepunt willen centreren. Als dat het geval is kun je er weinig aan doen buiten je balans vervangen. Als er schroefjes op zaten was het een ander verhaal.
Er lijkt trouwens wel een ronde piton in een driehoekige sleutel te zitten. Kun je een duidelijkere foto sturen? Dan gaan bij mij al alarmbellen rinkelen waarmee een horloge puur verkoopklaar is gemaakt (tikkend maken). Ofwel, random spiraal gestoken omdat iemand de originele om zeep geholpen heeft.
Ik heb echt weinig verstand van die omega chronos (is me te duur om aan te knutselenđ ): maar bij caliber 910 zie ik wel een driehoek vormige piton. Misschien kunnen de Omega mannen op dit forum je verder helpen om te controleren of er een originele spiraal op ligt?
Het horloge heeft eigenlijk nooit goed gelopen. Mijn vader kocht het in de jaren â80 van iemand die als lasser werkte en het horloge tijdens zijn werk droeg, dus er is destijds niet bepaald voorzichtig mee omgegaan.
Mijn vader zelf heeft het horloge vervolgens nauwelijks gedragen, waardoor het zoân 30 Ă 40 jaar heeft stilgestaan. Je kon het wel opwinden, maar daarna gebeurde er niets.
Sinds ik hobbymatig met horloges bezig ben, leek het me een mooie uitdaging om hier iets mee te doen.
En mân vader heeft gezegd: âAls je âm maakt mag je âm houden!â.
Waarom corrigeer je die scheeftik nu niet gewoon even?
Ik vrees dat ik het antwoord wel weet. Je hebt geen idee hoe� In dat geval ben je echt ongekwalificeerd om aan een uurwerk van - letterlijk - dit caliber te werken vrees ik.
Om het echt beter te krijgen zul je aan je balans spiraal moeten werken. Windingen moeten overal dezelfde afstand van elkaar hebben en dat is hier niet het geval. Ik vermoed dat als je dit opgelost hebt je beat error ook al beter is. De windingen lijken niet vrij te kunnen bewegen in je regelsleutel. Als je dit nog nooit gedaan hebt kun je er beter vanaf blijven. De kans dat je de boel om zeep helpt is heel erg groot en dan wordt het een hele dure.
Mooi horloge trouwens en zeker de moeite waard om in ere te herstellen!
Ik zou het advies van @menkepie opvolgen en er niet zelf mee gaan prutsen als je niet precies weet wat je doet.
Dit horloge is zeker nog weer mooi op te knappen en kan weer perfect werkend worden als je ermee naar een Omega gecertificeerde horlogemaker gaat.