Ik vorig jaar een LLD voor service weggebracht (op laten halen), omdat deze stil stond en niet meer wilde opwinden. Het horloge is een paar maanden weggeweest en toen die terug kwam leek alles in orde. Ze hebben of het uurwerk vervangen of gereviseerd, daar kan ik maar geen antwoord op krijgen.
Na een paar keer dragen klonk het alsof de rotor los zat. Meteen weer op laten halen voor reparatie onder service en vandaag kwam deze weer terug. Weer anderhalve maand geduurd. Het geluid is nog steeds hetzelfde alsof de rotor los zit.
De vraag is nu aan andere mensen die dit horloge ook hebben of jullie ook geluid horen als je het horloge heen en weer beweegt alsof er iet los zit of teveel ruimte heeft. Met bewegen bedoel ik in dit geval niet schudden maar op en neer. Het is mij eerder nooit opgevallen, maar wel sinds de service. Klantenservice bereiken is een drama overigens.
Maar ik weet nu dus niet of dit normaal is of niet aangezien ik hem heb opgestuurd met de opmerking dat het lijkt dat de rotor los zit en het nu dus nog hetzelfde klinkt, maar er wel een nieuw service kaartje bij zit.
Net de mijne geluisterd, klinkt bij mij idd ook vrij 'rammelig/los’. Moet wel zeggen dat die van mij ook aan service toe is waarschijnlijk
Weet niet waar je zit, als je de mijne wil beluisteren ter vergelijk. Je kan uit mijn username mijn locatie wel halen. Kan ik meteen je hele vette no-date bewonderen
Kogellagers worden minimaal gesmeerd en maken daarom iets geluid bij bewegen. Je kunt ze fluisterstil maken maar dan lopen ze te zwaar. Een kast kan als een klankkast werken en dit geluid versterken. @mcfr Draag het horloge eens een paar weken => 2 jaar garantie zit op een service bij Longines en mocht er echt iets niet goed zijn dan merk je het wel.
Bij een sportief persoon zal het dan nog wel goed gaan maar als iemand minder actief is gaat het horloge zeker stil staan omdat de automaat het uurwerk te weinig opwind.
Jazeker en dan moet het lager gewisseld worden.
Maar zoals al geschreven:
Kogellagers worden minimaal gesmeerd en maken daarom iets geluid bij bewegen. Je kunt ze fluisterstil maken maar dan lopen ze te zwaar. Een kast kan als een klankkast werken en dit geluid versterken. @mcfr Draag het horloge eens een paar weken
Bij mijn Longines was de rotor ook wel duidelijk hoorbaar toen die nieuw was, zeker als je s’avonds op de bank lag en begon in te dutten.
Heb me wel eens laten vertellen dat ieder automatisch horloge wel hoorbaar is, maar dat de kast bepaald hoe duidelijk. Een wat dunnere kast i.c.m. een wat luider uurwerk valt op, maar een dunne/lichte kast kan ook juist een kenmerk van een horloge zijn. Spreek niet uit eigen ervaring, maar wat oudere Patek’s zijn ook ‘luid’. Rolex is doorgaans zwaarder en hoor je minder.
Een ETA 2892, of soort van opvolger in dit geval, spant in mijn beleving de kroon wat lelijk rotor geluid betreft. Dat schrapende kabaal is niet te doen
Ik heb dus het idee dat dit eerder niet zo was (maar ja 10 jaar oud).
Na service viel het me bij de 3e keer dragen ineens op. Meteen terug gestuurd en nu kreeg ik dus mooi 2 bandpennen meegeleverd maar het geluid is er nog. Misschien is het dan normaal, want ik ga ervan uit dat ze dit dat wel opgelost zouden hebben. Ik kon me het geluid alleen niet zo herinneren.
En ja, nog steeds superblij verder met de no date versie.
Er valt me nog iets op nu. Als je de bezel op welke plek dan ook zet en de kroon weer aandraait en je schud hard of tikt tegen je hand, dan verschuift die ook gewoon. Hij draait dus door terwijl de kroon aangedraaid is.
Niet nodig hoor. Dit is niet het geluid van een rotor, of welk onderdeel dan ook, die draait, maar van een die heen en weer beweegt. En dan bedoel ik niet van links naar rechts (of andersom) van op en neer.
Moderne Pateks zijn ook luid hoor. Kogellagers zijn van keramiek en zijn niet vervangbaar. De hele rotor wordt in dat geval vervangen.
Overigens zijn de nieuwere Rolex calibers ook niet meer helemaal stil.
Volgens mij hoort de rotor van dit caliber niet echt veel geluid te maken, maar aangezien het een eta uurwerk is, zou je natuurlijk gewoon naar een horlogemaker kunnen gaan in de buurt om te controleren of er speling op de lagers zit.