Service Tissot High Grade uit 1929

Allemaal bedankt voor de leuke reacties :pray:

Vertel!

1 like

Het is aan Wilko om dat te doen wanneer zijn incoming binnen is.

tipje van de sluier… :jp:

2 likes

@JimSoul maakt er wel een echte cliffhanger van :laughing:

Ik heb inderdaad een horloge incoming met hetzelfde tekentje in de kast. Ik had hem al laten zien in het incoming topic; het gaat om deze Non Magnetic met emaille wijzerplaat en staybrite kast:

Omdat je deze Non Magnetics, zowel als High Grades eigenlijk alleen in Japan tegenkomt denk ik dat deze modellen exclusief voor de Japanse markt waren. En omdat ik dat tekentje nog nooit gezien heb in Tissots voor andere markten vermoed ik dat het een merkteken is van een Japanse kastenfabrikant en dat de kasten dus lokaal gemaakt zijn.

Blijkbaar is de “ruit” in Japan een populair merkteken, ik kom een paar enigszins vergelijkbare merktekens tegen in Mikrolisk, en die komen beide uit Japan:

Verder vond ik nog een andere Tissot online met hetzelfde tekentje en daarbij ook een naam “Royal”:

Ook op Royal geeft Mikrolisk een resultaat in Japan, maar weer niet met het bewuste tekentje:

Afijn, verder ben ik nog niet gekomen. Vermoed een Japanse kastenbouwer die de naam Royal gebruikte en kasten maakte voor o.a. Tissot voor de Japanse markt.
Ik ben verder niet zo thuis in Japanse horloges; mogelijk dat de liefhebbers van vintage Japanse merken het merkteken kennen?

3 likes

Een vintage Tissot polshorloge met emaille dial, is echt zeeeeer zeldzaam… dat kan iedereen van me aannemen!

Wilko trakteert HF echt op vintage Tissot geweld!

1 like

Kleine correctie, een jaren 30 Tissot polshorloge met emaille plaat is zeldzaam :wink: :wink:
Kijk je namelijk naar 20 jaar ouder, naar de trenchwatches, dan is het minder zeldzaam; die hebben wel regelmatig een emaille plaat.

1 like