Service Tissot met gouden bezel uit 1938

Laatst weer eens tijd gemaakt voor een projectje voor mezelf, en wel een rechthoekige Tissot met kaliber 20 uit omstreeks 1938.

Ik zag dit horloge ergens in april langskomen op ebay alleen bood de Franse verkoper alleen verzending naar Frankrijk aan. Op hoop van zegen toch geboden maar communicatie met de verkoper bleek een lastige zaak. Dankzij hulp van @Hendrixxx kon het horloge via tussenstops in Zuid Frankrijk en Belgie toch mijn kant op komen en kon ik het in ontvangst nemen.

Ik wilde deze namelijk graag in de collectie, want naast de bijzondere lugconstructie is de kast ook bijzonder omdat het om een rvs kast gaat met daar bovenop gesoldeerd een massief rosé gouden plaat die tegelijk het glas en de lugs vasthoudt. Hier een paar plaatjes van het horloge zoals ik hem ontving:

Omdat de kast in prima staat is gaan we gelijk aan de slag met het uurwerk. Binnenin huist het Tissot in-house kaliber 20.
Kastje uit elkaar:

Wijzers en wijzerplaat eraf en uurwerk op de klem:

Het uurwerk loopt niet, maar als ik wat extra spanning op de veer zet door met de kroon wat te “helpen” gaat hij zowaar heel voorzichtig lopen. Uiteraard stopt hij meteen weer zodra je de kroon loslaat, maar er lijken dus in elk geval geen heel grote problemen.

Demontage van het uurwerk, balans en tonkloof eraf:

Veer uit de ton. Dit is helaas nog een oude blauwe veer dus die gaan we niet meer gebruiken, ik weet intussen van het project van de tank van @Jimsoul welke veer ik moet hebben voor een nette amplitude:

En de radertrein eruit en het opwindsysteem eraf:

Helaas kom ik bij inspectie van alle delen toch nog een probleem tegen, de uitgangspalet van het anker is gebroken. Ik heb nog wel een ander anker uit een donorwerk maar daarvan is de vork kapot (nog net te zien op de foto).

Enige optie is dus de uitgangspalet overzetten. Daarvoor moet je de schellak waarmee de paletten vastzitten smelten, dan oude palet eruit, nieuwe erin en nieuwe schellak erop smelten.

Omdat de paletten er tijdens het smelten niet uit moeten vallen en ook op de juiste diepte moeten blijven zitten moet je het anker op een vlakke geleidende plaat leggen en dan langzaam verwarmen. Daar bestaan speciale apparaatjes voor maar die heb ik niet, dus ik boor even een klein gaatje in een koperen plaat zodat de tap van het anker daar door kan steken en de paletten mooi vlak op de plaat liggen.
Oude palet eruit, vervangende erbij:

Nieuwe palet erin, schellak erop en weer warm stoken. Helaas mislukt de eerste poging, ik druk iets te hard tegen de palet om hem naar de juiste positie te schuiven en er spat gelijk een hoek vanaf. Gelukkig blijken de paletten van een Tissot 2481 die ik nog in de donorbak heb liggen precies dezelfde afmetingen te hebben, dus ik heb nog genoeg kansen. Tweede poging lukt wel, je moet de palet met een pennehout aandrukken, niet met een pincet :blush:

Vervolgens diepte van het palet controleren, dus even ankerrad en anker weer in het uurwerk. Diepte ziet er goed uit, dus de boel weer uit elkaar en alles in de schoonmaakmachine.

Nu de montage; radertrein erin:

Veerton in elkaar; palrad zit bij dit uurwerk onder de kloof en monteer je dus al van tevoren op de veerton:

En in het uurwerk; opwindsysteem ook al gemonteerd:

Anker erin en smeren. Jammer is dat de vervangende palet uit het nieuwere kaliber een wat afwijkende kleur heeft, maar voor de werking maakt dat niks uit :innocent:

En de balans erop en op de timegrapher. Resultaat ziet er prima uit; beat error ook heel netjes, daar hoeft gelukkig niks aan gecorrigeerd.

Wijzerplaat erop:

Intussen nog even het glaasje gepolijst:

En de boel in elkaar. De speciale bandaanzet is nog even een uitdaging. Een standaard band past er uiteraard niet op, maar gelukkig vond ik @Ko-Banden bereid om een speciale band op maat te maken, en wel in een fraaie tint die mooi past bij de gouden bezel en wijzerplaat.

Schroefpennen om dergelijke banden vast te zetten bestaan gelukkig nog, alleen had eigenlijk alles wat ik kon vinden nogal lompe koppen die het hele horloge in het niet deden vallen. Dus maar even achter de draaibank gekropen en driekwart van de koppen eraf gedraaid. Blij met het resultaat :sunglasses:

Allemaal bedankt voor het kijken.
Groet, Wilko

90 likes

Heel mooi werk weer hoor :heart_eyes:

1 like

Mooi verslag en prima resultaat :+1:

1 like

Die is prachtig Wilko! :star_struck:

1 like

Die kan weer jaren mee. Bewondering voor je kundigheid Wilko! :ok_hand:

1 like

Dank allemaal :+1:
Uiteraard om de pols nu :sunglasses:

16 likes

Ik heb er geen verstand van maar ik lees dit met bewondering :ok_hand:

1 like

Geweldig ! Wat weer een leuke reportage. Dit zijn de krenten in de pap op dit leuke forum.

2 likes

Zo op de pols ziet het er niet heel gek uit maar toch… Ik weet het niet zo met deze. Ben wel fan van de tankjes altijd maar zoals je hem daar hebt zijn die aparte lugs toch wel opvallend ofzo.

Wederom een erg gaaf project. Lees dit soort verhalen altijd met plezier en je kundigheid en vindingrijkheid is echt heel leuk om te lezen.

Ps. lekker kleurrijk truitje aan!

2 likes

Dank je, en ik houd inderdaad wel van een kleurtje. Te veel zwart gezien in m’n jeugd ofzo :laughing::laughing:

2 likes

Weer zo’n prachtig topic. Ik was ook vanavond aan het knutselen, maar dat durf ik hier nu niet meer te laten zien.

1 like

Mooi gedaan man…:+1:

1 like

Waarom niet? Gewoon doen, ik moet nog maar bewijzen dat ik zo’n Baumgartner of Kienzle weer aan de praat kan krijgen :blush::blush:

Mooi mooi :+1: :smiley:

1 like

Deze topics zijn toch de pareltjes hier op het forum, mooi om te zien en dank voor het delen!!

3 likes

Dank allemaal voor de leuke reacties :pray::blush:

1 like

Ik had hier net hetzelfde gevoel bij.

Knap gedaan en prachtig horloge !
Wonderlijk hoe je van een afdankertje weer een juweel met een nieuw leven maakt :+1:

2 likes

Wat een goed gelukt project! Erg bijzondere lugconstructie. Bedankt voor het delen :slight_smile:

1 like

Quelle bijou extraordinaire!

Chapeau.

1 like

Dank voor de leuke reacties. Nog maar een plaatje om het af te leren :innocent:

10 likes