Laatst weer eens tijd gemaakt voor een projectje voor mezelf, en wel een rechthoekige Tissot met kaliber 20 uit omstreeks 1938.
Ik zag dit horloge ergens in april langskomen op ebay alleen bood de Franse verkoper alleen verzending naar Frankrijk aan. Op hoop van zegen toch geboden maar communicatie met de verkoper bleek een lastige zaak. Dankzij hulp van @Hendrixxx kon het horloge via tussenstops in Zuid Frankrijk en Belgie toch mijn kant op komen en kon ik het in ontvangst nemen.
Ik wilde deze namelijk graag in de collectie, want naast de bijzondere lugconstructie is de kast ook bijzonder omdat het om een rvs kast gaat met daar bovenop gesoldeerd een massief rosé gouden plaat die tegelijk het glas en de lugs vasthoudt. Hier een paar plaatjes van het horloge zoals ik hem ontving:
Omdat de kast in prima staat is gaan we gelijk aan de slag met het uurwerk. Binnenin huist het Tissot in-house kaliber 20.
Kastje uit elkaar:
Wijzers en wijzerplaat eraf en uurwerk op de klem:
Het uurwerk loopt niet, maar als ik wat extra spanning op de veer zet door met de kroon wat te “helpen” gaat hij zowaar heel voorzichtig lopen. Uiteraard stopt hij meteen weer zodra je de kroon loslaat, maar er lijken dus in elk geval geen heel grote problemen.
Demontage van het uurwerk, balans en tonkloof eraf:
Veer uit de ton. Dit is helaas nog een oude blauwe veer dus die gaan we niet meer gebruiken, ik weet intussen van het project van de tank van @Jimsoul welke veer ik moet hebben voor een nette amplitude:
En de radertrein eruit en het opwindsysteem eraf:
Helaas kom ik bij inspectie van alle delen toch nog een probleem tegen, de uitgangspalet van het anker is gebroken. Ik heb nog wel een ander anker uit een donorwerk maar daarvan is de vork kapot (nog net te zien op de foto).
Enige optie is dus de uitgangspalet overzetten. Daarvoor moet je de schellak waarmee de paletten vastzitten smelten, dan oude palet eruit, nieuwe erin en nieuwe schellak erop smelten.
Omdat de paletten er tijdens het smelten niet uit moeten vallen en ook op de juiste diepte moeten blijven zitten moet je het anker op een vlakke geleidende plaat leggen en dan langzaam verwarmen. Daar bestaan speciale apparaatjes voor maar die heb ik niet, dus ik boor even een klein gaatje in een koperen plaat zodat de tap van het anker daar door kan steken en de paletten mooi vlak op de plaat liggen.
Oude palet eruit, vervangende erbij:
Nieuwe palet erin, schellak erop en weer warm stoken. Helaas mislukt de eerste poging, ik druk iets te hard tegen de palet om hem naar de juiste positie te schuiven en er spat gelijk een hoek vanaf. Gelukkig blijken de paletten van een Tissot 2481 die ik nog in de donorbak heb liggen precies dezelfde afmetingen te hebben, dus ik heb nog genoeg kansen. Tweede poging lukt wel, je moet de palet met een pennehout aandrukken, niet met een pincet
Vervolgens diepte van het palet controleren, dus even ankerrad en anker weer in het uurwerk. Diepte ziet er goed uit, dus de boel weer uit elkaar en alles in de schoonmaakmachine.
Nu de montage; radertrein erin:
Veerton in elkaar; palrad zit bij dit uurwerk onder de kloof en monteer je dus al van tevoren op de veerton:
En in het uurwerk; opwindsysteem ook al gemonteerd:
Anker erin en smeren. Jammer is dat de vervangende palet uit het nieuwere kaliber een wat afwijkende kleur heeft, maar voor de werking maakt dat niks uit
En de balans erop en op de timegrapher. Resultaat ziet er prima uit; beat error ook heel netjes, daar hoeft gelukkig niks aan gecorrigeerd.
Wijzerplaat erop:
Intussen nog even het glaasje gepolijst:
En de boel in elkaar. De speciale bandaanzet is nog even een uitdaging. Een standaard band past er uiteraard niet op, maar gelukkig vond ik @Ko-Banden bereid om een speciale band op maat te maken, en wel in een fraaie tint die mooi past bij de gouden bezel en wijzerplaat.
Schroefpennen om dergelijke banden vast te zetten bestaan gelukkig nog, alleen had eigenlijk alles wat ik kon vinden nogal lompe koppen die het hele horloge in het niet deden vallen. Dus maar even achter de draaibank gekropen en driekwart van de koppen eraf gedraaid. Blij met het resultaat
Allemaal bedankt voor het kijken.
Groet, Wilko