Service verslag Chronoswiss Regulator

Laatst een Chronoswiss Regulator van 18K goud geserviced, aangezien dit een horloge is dat je niet vaak ziet leek het mij wel leuk om met jullie te delen.

Een regulator horloge heeft de uren- en minutenwijzer op verschillende posities.

De hoofdwijzerplaat geeft de minuten aan, de uren worden apart aangegeven in Romeinse cijfers aan de bovenkant van de wijzerplaat en de secondewijzer is gepositioneerd aan de onderkant van de wijzerplaat.

Regulateurs dienden vroeger ook als referentie in de horlogemakersateliers.
Om de tijd preciezer te kunnen aflezen domineerde de minutenwijzer de centrale as, terwijl de uren- en secondewijzer erboven en eronder draaiden in kleinere subdials.

Het uurwerk is een Chronoswiss C122 wat mij meteen bekend voorkwam aangezien ik een tijd geleden ook wat vintage Enicar automaten heb geserviced.
De basis blijkt een Enicar 165 uurwerk wat door Chronoswiss is aangepast en mooi gedecoreerd.

Allereerst halen we het schroefdeksel los.

Verwijderen de rotor, stift en de 2 schroeven die het uurwerk in de kast vasthouden.

Het is meteen duidelijk dat het uurwerk er via de voorkant uit moet.
De kast heeft een schroef lunette om niks te beschadigen zet ik de kast in de kastopener.en draai met de zuignap de lunette los.
Chronoswiss zal er zelf vast een speciale tool voor hebben maar dit werkt ook perfect.

Zo kan het uurwerk uit de kast gehaald worden en de wijzers en wijzerplaat eraf.

Hier zie je goed de overbrenging naar het uurrad.

Dan begint de demontage van het uurwerk.

De automaat brug.

De steengaten waren erg vies en worden schoongemaakt met een pennehoutje alvorens het uurwerk in de schoonmaakmachine gaat.

Verdere demontage.

Als alles is schoongemaakt begint de montage weer.

Het uurwerk is nu klaar, geolied en op tijd afgeregeld en kan de wijzerplaat en wijzers er weer op.

Uurwerk kan weer terug in de kast en met wat verse pakkingen gaat alles weer dicht.

Eindresultaat

Sorry voor de soms wat slechte foto’s maar ik hoop dat jullie dit verslag leuk vonden.

95 likes

Een geschroefde bezel had ik nog niet eerder gezien, apart. Mooie reportage!

1 like

Mooi verslag van een apart horloge, Floris!

1 like

Leuke post!

Dat Enicar uurwerk is er Ă©Ă©ntje die je niet vaak zult zien en volgens mij heeft Chronoswiss ze nu ook niet meer?

Was het een lastig uurwerk om te servicen?

Daddel.

1 like

Inderdaad erg leuke post!
Voor zover ik weet heeft chronoswiss de Enicar boedel overgenomen en is het uurwerk “geïnspireerd” op het Enicar erfgoed en dus gewoon nieuw gemaakt :slight_smile:

1 like

Tof! Bedankt voor het delen

1 like

Een post die er toe doet.
Het schoonmaken en weer afregelen van een zeer fraai horloge.
Petje weer af, mooi werk.
Bedankt voor deze interessante post.

groetjes Lenno

1 like

Fraaie klok met een bijzonder uurwerk. Bedankt voor het delen van dit serviceverslag. Mooi werk weer. :thumbsup:

1 like

Ik geniet altijd van je verslagen Floris. Dank je wel voor deze.

1 like

Voor zover ik weet klopt dit. Eigenlijk heb ik hierdoor een beetje een hekel aan Chonoswiss gekregen, maar ja. Prachtig verslag van dit uurwerk!

1 like

Prachtige restauratie van een ongewoon uurwerk. Mooi verslag en voor de foto’s hoef je je niet te schamen hoor :+1::+1::+1:

1 like

Top, Floris! :wink: Altijd opnieuw versteld van jouw kunde.

1 like

Bedankt voor de toffe reacties.

Ze gebruiken het C122 uurwerk nog steeds in de nieuwe modellen.

Bedankt voor het delen Floris! Mooie rapportage, die schroef lunette heb ik nooit eerder gezien.

Hoe kun je zien of een Lunette geschroefd is, zijn er aanwijzingen?

1 like

Oef, wat is dit interessant zeg! Met plezier gelezen en bekeken, als ware het een thriller.

1 like

Tof verslagđź‘Ť

1 like

Mijn beste,

Grandioos!!
Wat een heerlijk verslag, zowel in woord als in beeld!!
Dank voor het delen!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

2 likes

Interessante post. Erg leuk om te lezen.
Ben toch altijd weer onder de indruk.

1 like

Mooi verhaal en goede foto’s ook hoor :slight_smile: Erg kundig werk :ok_hand:

1 like

Er zat geen inkeping en er was ook geen naad te zien tussen lunette en kast.
Om dan zomaar een kastmes op een gouden kast te zetten is geen goed idee, dus toch eerst maar even proberen te draaien en dat lukte.

1 like