Service verslag Chronoswiss Regulator

Bedankt voor deze fijne post - en wat een tophorloge heb je!

1 like

een vraagje van een nitwit :slight_smile:

hoe komen in zo’n afgesloten kast ‘de steengaten erg vies’. Is dat slijpsel van de ‘jewels’? Als die steentjes zo hard slijten (zo oud lijkt die Chronoswiss me niet?) is dat dan dus de (voornaamste) reden voor x-jaarlijks servicen van je uurwerk?

Mooi verslagje Floris, bedankt om te delen :thumbsup:

1 like

In dit geval was het alleen ingedroogde olie, verder geen slijtage op onderdelen.
Als de olie echt is ingedroogd is dat vaak best hardnekkig om schoon te krijgen vandaar het pennehoutje om het even los te krabben.
De steenlagers zelf zijn van synthetische robijn en zijn zo hard dat die eigenlijk niet slijten, de tap die in het lager draait kan wel slijten door de droge olie en dan komt er slijpsel vanaf.

1 like

Ah, ok. Is dat een kwestie van verkeerde olie ? oude olie ? Dat van die ‘onverslijtbare’ synthetische robijn had ik verwacht, en het zou me dan ook verbaasd hebben. Helder, thanks !

1 like

Dat zijn nu de leuke topics.Bedankt voor deze

1 like

Altijd ontzettend gaaf om te zien dit. Krijg eigenlijk wel zin om een keer een cursus te gaan volgen en lekker zelf met een kapotte Seiko oid te gaan klooien. Al was het alleen maar om al die piepkleine onderdeeltjes een keer met eigen ogen te zien.

1 like

Oude olie, hangt van verschillende factoren af maar tegenwoordig moderne olie moet zeker 5 tot 7 jaar goed blijven.

Wow
dat je het uit elkaar kan houden! Mooi verslag heb echt met me mond open zitten lezen en kijken😊
echt een vak apart!🖒

1 like

Bedankt Floris voor deze mooie bijdrage.

1 like

Prachtig verslag en dito foto’s

1 like

wow geweldig weer hoor! mooi horloge!! (ik heb een hommage van Ingersoll (of all brands) van dit horloge 
 :slight_smile: ), de Nugget


2 likes

Mooi werk! Thanks voor het delen :slight_smile:

1 like

Mooi verslag, een compliment waard.

1 like

Duidelijk en informatief verslag. Bedankt daarvoor. Vind het altijd leuk om dit soort verslagen te zien/lezen. Ben altijd weer onder de indruk van de deskundigheid hier op het forum! :clap:

1 like

Mooi verslag Floris!

1 like

Erg mooi verslag bedankt voor het delen .

1 like

Kijk hier leer ik wat van. Leuk om te zien, bedankt! :thumbsup:

1 like

Een dikke pluim voor dit mooie verslag. Vakwerk!

1 like

Ik ben ook onder de indruk van die kastopener
 De Bergeon 5700. Maar ik krijg tot nog toe ook alles schadevrij open hoor
 :wink: Wel heel slim om die schroef-lunette te vermoeden! Je moet 't maar bedenken. Weer een bruikbare tip! Ik zou zelf (de 5700 was me iets te gortig) een sticky ball wat kunnen laten leeglopen en in een voorkomend geval hetzelfde proberen. Je wilt die bal dan niet te hard hebben, dan verbrijzel je het glas.

En een van de meest karakteristieke Chronoswiss’en. Mooi!

1 like