Service, zin of onzin?

Al diverse techneuten/kenners, waaronder enkele hier welgekende horlogemakers die ik niet bij naam zal noemen, gesproken over dit toch ietwat delicate onderwerp waarvan men elkaar nogal eens tegenspreekt…

De vraag is eenvoudig:
Wanneer is het nodig om een uurwerk te servicen?

Of anders gesteld:
Wanneer is het níet nodig om een uurwerk te servicen?

Ik heb er zo mijn eigen ideeën over, en ben benieuwd hoe de andere forumleden hier in staan…

3 likes

Als de amplitude te laag is. Hoeveel dat is verschilt per uurwerk. :slight_smile:

2 likes

Om te reageren op je titel: service heeft altijd zin, maar de vraag is inderdaad wanneer. Het verschilt per merk en per type horloge. Meestal hou ik me niet aan wat de producent voorschrijft, maar doe ik het op ‘gevoel’. Dat betekent dat ik service laat uitvoeren wanneer ik verschil merk in gebruik of wanneer het me logisch lijkt dat er weer geolied wordt oid.

Mijn Rolex Explorer II ligt nu bij de horlogemaker voor service. Er was sprake van achterstallig onderhoud, ondanks dat het perfect liep en goede gangreserve had.
De reparatiekosten zijn nu misschien een factor twee hoger omdat misschien (opgave volgt nog), er een duur onderdeel stuk is gegaan.

Dusss, het is helemaal niet verkeerd om regelmatig onderhoud te laten plegen op advies van de fabrikant.

Ik doe het als ze substantieel kan afwijken. In het algemeen langzamer lopen.
Zeg zo eens in de zes jaar. Maar eigenlijk ben je dan al te laat denk ik. Immers, waarom zal het langzamer lopen? Ik denk vanwege een behoefte aan smering.
Ik ben echter nog nooit te laat geweest.

Hoe kwam je er achter?

Dat was makkelijk. Ik draaide de wijzers op,hoorde krak en daarna wilden ze nauwelijks doordraaien😂.

Ik had het kunnen weten, want bij het op tijd zetten draaide het niet zo smooth (sorry geen ander woord voor) maar wat ‘hobbelig’.

1 like

Wijzerverzetrad dus. Enkele tientjes extra.

En on-topic - zin uiteraard… :wink: Een forumlid kwam niet zo lang geleden met een 13 jaar oude Breitling, 2824-2. Deed helemaal niks meer. Servicebeurt, geen gekke dingen, geen onderdelen, amplitude weer 315 en makkelijk binnen COSC afgeregeld.

Ik zou zeker niet langer dan 10 jaar wachten, zelfs als je rouleert met andere horloges. 5 jaar is over het algemeen heel safe, maar bij sneltikkende uurwerken met ontwerp-onvolkomenheden (asje voor het automaat-transmissierad bij de 2824-2 bijvoorbeeld; is meestal af-fabriek te schraal gesmeerd - maar de olie heeft ook de neiging daar uit te lopen) zou ik daar niet veel langer dan 5 jaar mee wachten.

3 likes

Mijn tdate auto speedy liep ook te langzaam en krijgt nu een service.
Kost een vermogen trouwens maar dat terzijde; vind het echter wel de moeite.

Voor mij geld dat als een horloge echt te traag (minuut per 24h) gaat lopen ik de lol verlies en mij ga irriteren aan het horloge. Dan draag ik em niet meer en heb je er niets aan…
Dus toch maar die servicebeurt… :neutral_face:

Dat klinkt niet zo erg, paar tientjes.
De persoon van Wesselink en Vreeker was echter niet zeker en gaf aan dat het wel eens duur kon worden.
We gaan het zien.

Dat van die “paar tientjes” kan je wel vergeten weet ik intussen uit ervaring.
Zou eerst ff om een stoel vragen voordat ze het bedrag noemen! :fearful:

2 likes

Deze is 't. Zitten er 2 in, zullen allicht beiden vervangen worden. De achilleshiel van de caliber 30xx/31xx serie. Pics van het web gerost:

…komt natuurlijk de hele servicebeurt nog wel bij…

1 like

In het algemeen hanteer ik de uitspraak, “If it’s not broken, don’t try to fix it”. Toen ik mijn gebruikte Breitling Superocean kocht kreeg ik van de verkoper ongeveer hetzelfde te horen. Mijn oudste mechanische horloge (een Diehl) loopt al meer dan 40 jaar prima en zonder onderhoud.

Breitling geeft aan, circa iedere twee jaar een kleine beurt (ongeveer 250 Euro) en iedere 4-6 jaar een grote beurt (600-700 Euro). Dit is nog zonder complicaties. Ik wacht wel tot hij stopt of heel langzaam gaat lopen en accepteer dan de schade.

3 likes

Hey, leuk om.te zien. Thx!

1 like

Daarom koop ik geen Breitling meer, schandalig hoe hoog die kosten zijn.

Je kan ze ook gewoon opsturen naar @PeterLC. Die heeft ook genoeg ervaring met Breitlings :wink: Hoeft niet per se officieel via Breitling te gaan toch?

3 likes

Ik betaal niemand om reclame te maken hoor… :sweat_smile: :wink:

3 likes

Had ik dat geweten…
Was wel een heel mooie Breitling. Plaatje van.het web.

5 likes

De juwelier krijgt de helft van het service-bedrag… Echt… :confused:

3 likes

Valt mee toch? Quartz kopen?