Omdat ik zelf af en toe voor de hobby uurwerkjes service heb ik er inmiddels een aantal van binnen gezien en dan zie je ook wat voor schade gebrek aan onderhoud kan aanrichten. Bijvoorbeeld opwindraderen die half de brug in gesleten zijn of automaatrotors die zoveel speling hebben dat ze tegen de achterdeksel aanlopen.
Sinds ik dat gezien heb zal ik echt geen horloge meer dragen waarvan ik niet zeker weet dat de olie nog in topconditie is.
Ja, daās nog aanpezen in het officiele atelier (jaartje gewerkt bij ze, Lijnden/Badhoevedorp) om uit de kosten te komen! Maarre⦠Ruimschoots beneden-modale salarissen voor de horlogemakers.
Ik denk dat het er ook vanaf houdt of je liever in kleine intervallen relatief weinig geld wilt betalen of liever af en toe meer geld wilt neer leggen. Ook zou ik er rekening mee houden of het vintage of nieuw is en of nieuwe onderdelen makkelijk te vinden zijn. Als je weet dat dit niet het geval is dan kun je het beter wat vaker laten servicenā¦
Ik ga pas naar de autogarage als mijn motorblok in de soep is gelopenā¦even reviseren en weer gaan met die banaan.
Spaar ik mooi al die onnodige beurtjes uit
Mijn Omega Seamaster Planet ocean uit januari 2012 met het 2500 d uurwerk heeft om de 10 jaar een beurt(je) nodig co axial. Wat de kosten ervan zijn ga ik wel meemaken in 2022ā¦
Mn Seikoās skxen 007 en 009 laat ik doorlopen tot ze gewoon wat gaan mankeren, ander uurwerkje 7s26 erin voor 50 a 60 euro en weer gaan, maar dat kan wel eens lang gaan duren⦠een oom van mij had een Seiko automaat ergens in de jaren 70 gekocht en heeft nooit een beurt gehad , iets van 35 jaar lang om z,n pols gezeten, vertelde mij toen dat het ding altijd perfect de tijd aanhield.
Uiteindelijk hangt het per type horloge af. Divers zullen het veel langer volhouden daar er geen vocht/stof in kan. Automatics kan je niet eindeloos laten draaien zonder uw rotor idd gaat hangen. Recentelijk een Omega quartz een servicebeurt gegeven na 30 jaar. Die liep toen 5 minuten achter. Nu terug perfect Enkel reiniging en verse olie nodig geweest
Wat @koekoek zegt. De timegrapher heeft gesproken.
Maar los van het uurwerk kan de kast ook onderhoud nodig hebben: periodiek waterdichtheid laten controleren (iedere twee tot vijf jaar) en de pakkingen vervangen bij onraad.
Zal misschien zwartgallerig zijn⦠maar ik vertrouw die dure merken helemaal niet als het gaat om service⦠om de paar jaar ? en altijd is er iets stuk⦠zogenaamd⦠terwijl veel goedkopere machientjes 20, 30 jaar volkomen goed blijven lopen⦠als er na 4 à 5 jaar bij die dure merken iets stuk gegaan is gebruiken ze slechte materialen, toch?
Mij werd altijd gezegd: zolang het goed loopt? Niets aan doen ⦠just my 2 centsā¦
Het is te vergelijken met een automotor. Het is mechanisch, er komen krachten op de radaren en er zit olie aan. Om de 5 jaar een onderhoudje en uw horloge gaat levenslang mee. Als je het laat lopen tot het niet meer werkt, betaal je achteraf de factuur.
Redenering van veel mensen hier is soms wel raar. Wel een duur horloge willen dragen, maar niet de onderhoudskosten willen uitgeven. Hetzelfde als een Ferrari kopen, maar geen verzekering nemen omdat dat te duur isā¦
Ben niet van plan om mijn horloges als Steinhart, Hamilton of Seiko te serviceen. Waarom niet, een service kost me minimaal 125 euro? De Hamilton Pioneer heb ik nieuw in doos gekocht voor 250 euro. De kosten wegen totaal niet op tegen de risico of nauwkeurigheid van het horloge.
Heb je enkel maar een Rolex ofzo, dan kan ik het begrijpen.
Er zijn ook genoeg Rolexen die na 20-30 jaar lopen. Of dat goed is voor het uurwerk? Nee, natuurlijk niet. Daarnaast heeft een Seikotje of Vostok wel even een ander uurwerk, veel grotere tolleranties en een lager tikgetal. Daarnaast is regelamtig onderhoud zelfs bij een Seiko of Vostok wel aan te raden.
ik snap um niet helemaal, maar dat ligt aan mij
Bij hogere toleranties in materiaal en een lager tikgetal is de levensduur vaak langer dan is het materiaal toch beter?
Dat lees ik vaker en lijkt me sterk. In een auto gaat brandstof welke d.m.v. een vonk tot ontploffing wordt gebracht. Verschillende toeren, versnellingsbak en rijstijl lijken mij zaken die tevens grote invloed hebben op de motor.
Horloges draaien continu op het zelfde tikgetal met een lage spanning. Het zal ongetwijfeld beter zijn deze jaarlijks te laten controleren maar echt nodig? Sinds de hernieuwde populariteit van mechanische uurwerken zijn service prijzen echt door het dak gegaan. Een puik verdienmodel me dunkt.
Om maar verder te gaan op de auto analogie. Max verstappen is al een stuk of 5 keer uitgevallen dit seizoen. Terwijl de toyota hier voor de deur al een jaar of 10 mee gaat zonder pecht. Worden er in een Redbull F1 auto slechtere materialen gebruikt?