Service, zin of onzin?

Allemaal aan de 7S26tig…20-30 jaar lang geen gesodemieter…60 eurie’s max.:joy: toch wel knap die Standaard Seiko’s . Natuurlijk is regelmatig onderhoud beter. Maar bij een uurwerkje van 60 euro is dat natuurlijk niet echt aan de orde. Collega van mij had een Seiko Samurai en daar was de rotor van vastgeslagen, een jaar of 8 geleden, daar heeft hij een ander uurwerkje in laten zetten en ik meen dat hij toen voor 120 euro klaar was. Hou me ten goede maar ik meen dat Rob Monstw. de Seiko uurwerkjes ook los kan leveren. En tegen een prijs waar je in iedergeval geen grote huilbuien aan overhoud…:wink:

De meeste horloges liggen nu eenmaal niet in een kast maar rond een pols en ondergaan met regelmaat schokken en temperatuurverschillen. Ook uw veer heeft ook maar een bepaalde levensduur.

Het is een onderwerp waar iedereen wel zijn mening over heeft. Officieel om de 5 jaar of van zodra uw horloge niet meer nauwkeurig loopt, gangreserve niet meer is zoals in het begin of het draaien van uw kroon niet meer vlotjes loopt :slight_smile:

iets doen ze dan toch verkeerd? of zie ik het verkeerd? dat laatste zal het wel zijn :slight_smile:

Als een horloge op een Timegrapher in alle posities een mooie amplitude laat zien dan heeft het horloge geen onderhoud nodig. Dat is wel iets anders dan dan het horloge alleen maar gelijk loopt. Zonder dat je het weet kan een uurwerk heel onregelmatig lopen of zelfs stil vallen en aan het einde van de dag toch nog gelijk lopen.

Maar goed, dat is dan alleen het kale uurwerk. Dan praten we niet over stof- en waterdichtheid, aanlopende automaat rotors of andere narigheid die ontstaat door gebruik. Dus wees gewoon alert en als je twijfelt, laten beoordelen door een professional.

2 likes

Eens![quote=“HorloG, post:44, topic:119224”]
Dus wees gewoon alert en als je twijfelt, laten beoordelen door een professional.
[/quote]

Ook verstandig maar dan dit…

Welke motor zal eerder slijten, een vrachtwagen die altijd op lage toeren draait of een f1 bolide die op 10.000 toeren presteert.

Zo ook bij horloges, hoe hoger het tikgetal is hoe hoger de slijtage zal zijn.
Dat heeft weinig met het materiaal te maken.

1 like

Bij een professional denk ik niet meteen aan een juwelier :smile:

2 likes

frappant is wel dat hij de enigste is die zo vaak is uitgevallen…

(laten we de Honda’s ff buiten beschouwing…)

1 like

Da’s best bijzonder, want zij zijn degene die de spulletjes verkopen. :wink:

Als je bij verkoop je welverdiende marge pakt en dit bij service nog eens dunnetjes wilt overdoen terwijl je zelf de service niet uitvoert, verlies je blijkbaar snel je “professionaliteit” bij eindgebruikers…

Vele merken publiceren kosten van een onderhoud op hun website, zoals Breiting dat ook doet. Dit zijn toch ook de bedragen die een juwelier dan zal rekenen.
Krijgt een juwelier de helft van deze ‘listprijzen’ of zet de juwelier hier nog een extra bedrag op voor de handeling?

Dat klinkt als een aardig verdienmodel :wink: maar veel eindgebruikers zijn hiervan niet op de hoogte.

En het kan zoveel gezelliger;

3 likes

Ik denk dat ik ook wel garantie kan geven op een product met 1 draaiend onderdeel.
De vuursteen is dan gewoon slijtage en valt niet onder de garantie.

Heel veel wasmachine fabrikanten denken daar anders over…:wink:

1 like

Daar zitten wel meer draaiende onderdelen in.
En die draaien ook meer dan een kwartslag per uur (voor de veel rokers)

1 like

:joy:

1 like

In veel Breitling horloges zitten ETA uurwerken. van Cal. 2892-A2 tot 7750. Dan zou je dus ook geen andere merk horloges kunnen kopen waarin hetzelfde uurwerk zit. Overigens is het onderhoud van een ETA uurwerk geen ondoenlijke klus. alleen het Cal.7750 heeft veel meer onderdelen en is wat arbeid intensiever, een horlogemaker moet dat onderhoud zonder problemen kunnen doen en voor ETA uurwerken zijn alle onderdelen nog te krijgen, ik weet niet of dat ook voor particulieren het geval is. Maar het is zeker niet nodig om dat op te laten sturen via de winkel die er veel aan verdiend en er niets voor doet.

Je betaald extra, maar krijgt daarmee ook garantie.

Bij een eventuele verkoop zal een servicebeurt bij de firma zelf meer van waarde zijn dan bij “mijn mannetje”.

Geeft dit niet iets meer balans?

echt waar? Waarvoor, omdat ze het doorsturen? Dat is wel heel vreemd!

Aannemen, uitleggen wat er gaat gebeuren, bonnetje schrijven, vriendelijk de winkel uitlaten, ding opsturen.

—KA-DZJING—

:expressionless:

2 likes