Niks nieuws, de meeste juweliers nemen een marge van 2 maar er zijn er ook die het reparatie bedrag gerust maal 2.5 doen zonder blikken of blozen.
Bij een nieuw horloge is vooral de eerste service interval belangrijk , Na een jaar of 3 a 5.
Nieuwe tandwielen zullen altijd een beetje "inlopen’’ en zo microscopische deeltjes los vijzelen.
Dit vervuilt na een paar jaar de olie , wat weer extra weerstand oplevert.
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat de meeste Rolexen e.d. 5 jaar garantie hebben.
Dus die eerste beurt kan (hopelijk) gratis zijn , en zal meestal alleen schoonmaken en opnieuw smeren inhouden.
Na deze beurt zal de volgend interval een stuk langer zijn.
Ze krijgen de helft van de listprijs. Enne - stuur 'm maar niet naar Lijnden op om de juwelier te omzeilen… …dan komt er gebak voor de hele tent, want dan strijkt BSN ook nog 's die juweliersmarge op. Prijs verandert voor de consument niet.
Waarom ga je ervan uit dat de eerste beurt van een Rolex (binnen 5 jaar) gratis kan, tenzij er sprake is van een defect?
Daar ga ik niet vanuit , het kan een mogelijkheid zijn , ( hij loopt buiten COSC etc. )
Dat het misschien dus toch geld kost is waarschijnlijk wel het geval dan.
Neemt niet weg dat een Rolex e.d 15 jaar laten lopen tot hij op de timegrapher kuren vertoont een goed idee is…
gratis…bij Rolex…
Heyy wishfull thinking
Edit : als een Rolex structureel buiten de COSC waarde zou lopen na een jaar of 3 lopen…
Is dit dan een geldige reden om het horloge op te sturen onder garantie?
Ja
Een Omegadealer in Baarn wilde mijn toenmalige Seamaster Quartz naar Zwitserland opsturen voor een batterijwissel… Ik zou hem vier weken kwijt zijn, en zo’ €175,- armer worden.
De juwelier in dezelfde straat deed het voor €12,50 en ik kom hem dezelfde dag weer ophalen, inclusief druk-rapportje…
Ok, ik schreef een reactie en las vóór posten de draad nog maar even door. Deze post heeft dus een zeker moster na de maaltijd gehalte. Gelieve te lezen als mosterd bij de maaltijd
Dat bij een Ferrari F430 4 carbon remmen vervangen over de 30.000 kost is ook pure oplichterij, daar koop je 2 Toyota Aygo’s voor en dan kun je nog een cruise maken met zijn tweeën van wat je over hebt.
Zonder flauwekul, de tarieven bij dure merken zijn best wat opgeblazen. Maar complexere producten hebben een hogere storingskans dan een goed gemaakt eenvoudig produkt. De Toyota is verwacht ik wel betrouwbaarder dan de Ferrari.
Een Zenith minute repeater is wel wat anders dan een Seiko met een 50 euro werkje. Meer werk, duurdere onderdelen:
versus:
http://www.thepurists.com/watch/features/8ohms/7s26/underrotor6435.jpg
Nu kun je natuurlijk prijzen van een beurtje van een ETA2824 bij de onafhankelijke horlogemaker vergelijken met die bij ik noem maar wat IWC met ETA en dan kun je je inderdaad afvragen of dat grote prijsverschil gerechtvaardigd is. Een deel van het verschil zit al in het (eerder genoemde) feit dat de Juwelier er zo veel aan verdient…
Als je ooit een Rolex (bv) naar een AD zou brengen voor onderhoud moet je dat eigenlijk met de volgende tekst doen: “Ik heb extreem goed nieuws voor u: ik breng mijn Rolex voor onderhoud. Eén koffie graag, zwart.”
Dan besparen ze ook nog op melk en suiker! koekje erbij?
Ik vind het maar een lastig verhaal!
De echte merken mogen dan een godsvermogen vragen; de plaatselijke prutsers kunnen echter weer je horloge vernielen!
Genoeg posts hier waarin klachten staan over krassen na een batterij wissel en andere ellende (beschadigde wijzerplaten; vingerafdrukken aan de binnenkant etc etc)
Mijn omega krijgt nu een servicebeurt voor een godsvermogen; ben ik nu bekocht?
Ik wéét het echt niet en leg mij er maar bij neer; heb ook geen behoefte aan prutswerk of amateurs voor 200 euro minder…
Ga naar een authorised serviceadres en je bent goedkoper uit.
Wat betaal je nu?
Autherised serviceadres raadde na openmaken en prijsopgave aan em toch op de sturen gezien het aantal onderdelen wat moet worden vervangen.
Dat advies heb ik gevolgd; bijna €800,-
Er zit wel een niveau tussen de fabrieks-vel-over-de-oren-goudzoekers en batterij-op-op-de-hoek-van-de-straat-prutsers
Neen , jouw horloge behoud nu zijn waarde wat beter , zal een hele lange tijd weer perfect lopen en je hebt weer een jaar garantie van Omega zelf.
800EU voor weer 6 jaar zorgeloos genieten van de Omega , dat is een goede keuze.
Kost dus ongeveer 11 euro per maand.
Dan wordt het wellicht een ander verhaal. Voor reguliere service betaal ik om en nabij de 350,-, authorised dus.
@Jaroen
Say whut… , deze zin zou ik iets netter formuleren voordat alle vlaggers hier wakker worden.
Dank voor je inhoudelijk sterke reactie! Ben klaar met alle onzin stellingen rondom servicebeurtjes…
Dat neemt niet weg dat €11 nog steeds veel is
Maargoed; dan had ik het bij 1 Casio van €25 met een batterijduur van 10 jaar moeten laten
Neen hoor. Ik begrijp je wel. Ik ga bewustook niet naar een “mannetje” zoals jij het noemt. Ik ga wel naar een vakman.