Servicebeurt Black Bay prijzig?

Hallo liefhebbers/kenners,

Heb geinformeerd bij S & C wat een service beurt voor de BB zou moeten kosten. Kreeg een mail terug met als antwoord dat de vanaf prijs voor een complete servicebeurt €570,- is. Toen online gekeken naar een servicebeurt voor een Breitling en zag dat hun vanaf prijs €375,- is. Ligt het nu aan mij of is de prijs van Tudor wel erg hoog voor een relatief simpele ETA 2824-2 Top Grade? Een Breitling heeft ook een ETA 2824-2 maar dan wel Chronometer gecertificeerd. Hoor graag jullie meningen!

3 likes

Is het niet verstandiger om voor zo’n relatief bekend uurwerk gewoon een goede horloge maker van het Forum het te laten doen?

4 likes

Zoals wie?

Iemand in de buurt?
Er zal vast wel iemand reageren…

Informeer eens bij Wesselink en Vreeker , Alkmaar .

1 like

Zo oud is de Blackbay toch nog niet?
Als in nog voorlopig geen service nodig

@PeterLC

2 likes

Valt me op dat de prijzen bij Tudor en Omega voor een full service sterk zijn gestegen de afgelopen paar jaar, was aantal jaren terug rond de 400.

First introduced in 2012, the Heritage Black Bay won the Rival Prize at the Grand Prix d’Horlogerie in Geneva the following year.

De oudsten zijn nu 5 jaar. Als je een van de eersten hebt en heel strict bent op serviceintervals zou het nu tijd kunnen worden.

Zolang hij zijn tijd zonder afwijking houdt, niets aan doen.

1 like

Jij weet niet wat er ondertussen gebeurt met een paar van de zwakke plekken in dit uurwerk. Kan na 5 jaar nog prima lopen, maar dan staan er wel een paar raderen droog - waarbij er al vrolijk in het rodium-laagje op het messing gevreten wordt door de asjes. Maar blijf vooral koppig joh.

4 likes

Doe ik ook.

1 like

Gelukkig maar. Sommige dingen moeten hetzelfde blijven. :smile:

1 like

Dat bedoel ik. Traditioneel heb ik altijd het laatste woord: “bedankt voor de order mevrouw, dat het u moge behagen”

2 likes

Ik ben met mijn Ranger bij de AD geweest voor afstellen en die heeft me gezegd dat je voor een Tudor standaard naar Rolex moet sturen omdat Rolex geen sleutels wil geven om die casebacks eraf te schroeven, ETA of niet. En zij hebben zelf een horlogemaker in dienst, dus ik zou het vreemd vinden als daar niets van aan zou zijn… ze hebben er ook niets aan verdiend want Tudor heeft 'm onder garantie hersteld (ondanks dat hij net uit garantie was). Dus das altijd de hoofdprijs dan.

Zijn er hier horlogemakers gekend die Tudors servicen?

[quote=“illewoare, post:16, topic:120207”]
naar Rolex moet sturen omdat Rolex geen sleutels wil geven om die casebacks eraf te schroeven [/quote]

Afgeven niet nee :slight_smile: Maar gewoon te koop:
https://www.cousinsuk.com/product/rolex-dies-with-wrench-bergeon?code=C0314#select

5 likes

Gewoon nieuwsgierig: denk je er zo net zo over met olie voor je motorfietsen?

2 likes

Hahaha, leuke vergelijking. Maar hij gaat mank.
Aangezien motorolie vervuild door het verbrandingsproces.
Maar als we spreken over kardanolie van bijvoorbeeld een auto hoef je die eigenlijk nooit te verversen.

1 like

De BB die ik heb is idd bijna 5 jaar oud. Nog een maand of 2 zo uit het hoofd. Maar ik heb hem vorig jaar bij S & C af laten regelen en toen liep hij +3 sec en sinds een paar maanden loopt ie -3 sec. Dat is uiteraard allemaal nog binnen COSC norm maar toch duidelijk een terugval. Dus zat ik idd aan een service te denken. De bevallige dame bij S & C zei vorig jaar overigens dat hij nog goed in de olie zat en nog 1 a 2 jaar zonder service kon. Heb zojuist overigens besloten om het via het forum te laten doen. In verband met verhuizing duurt het nog wel ff maar zodra het gebeurt is zullen jullie de foto’s wel voorbij zien komen.

2 likes

Dat er in horloges geen verbrandingsproces is doet niet af aan de vervuiling door metaaldeeltjes.

(Overigens is veroudering van olie wat anders dan vervuiling, onder andere door oxidatie. Dat beging al als een olieverpakking open is, en die oxidatie wordt versneld door verbrandingsprocessen. De dopes in de olie verliezen hun werking, waardoor bv de eigenschappen bij koude start en zware belasting sterk verslechteren).

Allemaal niet aan de orde in horloges. Maar als contactoppervlakken in metaalgruis gaan draaien kan het snel gaan: vervuiling versnelt slijtage.

Hierin lijkt een horloge meer op de verbrandings en krukas-kant van een motor dan op de transmissie kant.
Kijk hier maar even naar de lagers van die Rolex die nog uitstekend liep.
Of naar die Eta:

2 likes