Servicebeurt FHF 96-4 (Palerma Coaster)

Een tijdje geleden kreeg ik een PB van een forumlid met het verzoek te kijken naar een Palerma Coaster, deze kwam van de kringloop maar liep niet. Eenmaal geopend bleek de balans verkeerd gemonteerd waardoor deze ook niet zou kunnen lopen, maar daarnaast was de amplitude ook extreem laag en op de Timegrapher draaide het uurwerk als een achtbaan. Ik heb toen aangeboden om het uurwerk te servicen.

(Ik heb een nieuwe lamp gekocht met zwenkarm maar ik heb met mijn stomme kop een LED-lamp gekocht met een gelige tint terwijl ik een echt witte had moeten hebben, de foto’s zijn allemaal dus wat gelig.)

Ik heb helaas geen vóór foto aangezien ik initieel alleen even zou bekijken wat er mee aan de hand was.
20151219_103318

Om de wijzerplaat niet te beschadigen leg ik wat plastic folie over de wijzerplaat en gebruik een presto puller om de wijzers er vanaf te halen
20151219_103433

De wijzerplaat losmaken doe je met twee schroefjes in de zijkant
20151219_103613

De FHF 96-4 is een redelijk recht toe recht aan handwinder datum uurwerk zonder snelverzet, de manier waarop het datum mechanisme werkt is relatief eenvoudig.
20151219_103939

Om het geweldadig uit elkaar springen van het uurwerk te voorkomen is het dringend aan te raden om altijd de veer te ontspannen, als je het horloge opwindt springt de klik opzij om het veertonrad te laten draaien, met een pincet kun je die blokkering aan de kant schuiven, als je dan langzaam de kroon laat vieren kan de veerton zich ontspannen.
20151219_104623

Met de Presto puller verwijder je de minuutpijp die geklemd op het uiteinde van het centrumrad zit
20151219_104017

Als je de dekplaatjes van de datumschijf hebt verwijderd dan kun je bij de vijf van de datumschijf de pal zien die de datum op dezelfde positie houdt, dit zorgt ervoor dat het getal altijd netjes in het midden van het datumvenstertje te zien is.
20151219_104230

Door het verwijderen van de pal kan nu de datumschijf worden verwijderd
20151219_104455

Verwijder nu de onderdelen van het stel- en opwindmechanisme.
20151219_104907

De stift steekt door twee onderdelen, een tandwiel dat in verbinding staat met de veerton voor het opwinden(boven), en een rondsel wat het instelmechanisme aandrijft (onder)
20151219_105147

Verwijder het plaatje met de deksteen voor het ankerrad
20151219_105435

De wijzerplaatkant is nu leeg
20151219_111440

Je verwacht het niet maar nu gaan we naar de andere kant
20151219_111716

Als je de schroef uit een brug haalt dan zul je merken dat deze vaak stevig vastzitten, daarom zitten er aan de zijkant Ă©Ă©n of meerdere uitsparingen waar je een schroevendraaier tussen kunt steken, als je dan wiebelt dan komt de brug los, bij de balansbrug wil ik je aanraden om er ook je vinger op te houden omdat je niet wilt dat de brug de spiraalveer vervormd als hij van het uurwerk af valt (en ja, dat is me wel eens gebeurd)
20151219_111758

Als je de balans los hebt, dan moet je deze op zijn rug leggen en daarna weg leggen, anders loop je kans een balansas te beschadigen
20151219_111852

Verwijder daarna de ankerbrug en uiteraard het anker zelf
20151219_112022

Draai de schroef los van het veertonrad
20151219_112205

Verwijder het klikveertje onder het veertonrad
20151219_112240

Bij deze schroef moet je even rekening houden dat deze omgekeerd schroefdraad heeft, die je dus de andere kant op losdraait
20151219_112259

Dit rad heeft nog een inwendig rondsel, die je ook moet verwijderen
20151219_112401

Nu kan ook de veertonbrug worden verwijdert
20151219_112613

Dit uurwerk heeft een tiretteschroef die je dus moet verwijderen, bij veel andere uurwerken is deze schroef vervangen door een uitstekend deel waar je op kunt drukken om de stift te verwijderen
20151219_112625

Verwijder nu de veerton
20151219_112700

De veer moet ook worden gereinigd maar daarvoor moet de ton open, klem hiervoor een pincet op de tandwiel rand en druk deze omlaag op een hard oppervlak
20151219_112733

Het dekseltje komt dan los, onthoud nu welke kant de veerton op draait, in dit geval tegen de klok in
20151219_112750

Verwijder nu de veertonas uit de veer
20151219_112831

Lift een klein stukje veer uit de ton en hou de veer en de ton stevig in je handen en probeer de veer er met beleid uit te draaien
20151219_112854

In dit geval was de veer zeer vies en in dat soort gevallen gebruik ik wat papier om het grootste vuil alvast eraf te poetsen
20151219_113156

Alleen de gangtrein is nu nog aanwezig
20151219_113239

Verwijder met beleid de brug
20151219_113419

Het centrumrad heeft een eigen brug die apart moet worden verwijdert
20151219_113540

20151219_113708

Het uurwerk is nu helemaal leeg
20151219_113723

Monteer nu de balans weer terug om deze veilig in de reinigingsmachine te kunnen doen. Ik gebruik vaak even een pompje om te zien of de balans goed is. Door er tegenaan te blazen gaat de balans flink heen en weer, een slechte balans stopt na een paar keer, een goede gaat een hele tijd op en neer
20151219_113914

Dan gaan alle onderdeeltjes in een paar maandjes voor in de reinigingsmachine
20151219_114915

Ik heb een hele eenvoudige maar ik heb ook maar beperkte ruimte dus dat is prima.
20151219_114032

Spoelgang 1 is L&R 533 die olie oplost (6 min)
20151219_115101

Daarna haal je de slinger omhoog en laat je hem nog eens draaien zodat alle vloeistof er uit vliegt
20151219_115748

Spoelgang 2 is L&R 3 spoelvloeistof, dit lijkt een beetje op was benzine en is vooral bedoelt om de vorige spoeling te verwijderen (6 min)
20151219_115949

Spoelgang 3 is nog een keer L&R 3, dit om zeker te weten dat er geen residu meer is achtergebleven (6 min) helaas geen foto

Na de spoelgangen gaat de zwenkarm in de heater zodat alle odnerdelen zometeen helemaal droog zijn en klaar om weer te monteren (6 min)
20151219_123634

Tijdens het wachten poets is vaak het glaasje of doe ik andere kleine klusjes zoals het schoonmaken van de kast
20151219_121035

Als de onderdelen uit de reinigingsmachine zijn gekomen doe ik direct wat voorbereidende handelingen, zoals het smeren van gecompliceerde onderdelen zoals automaatraderen maar in dit geval alleen Bergeon One-dip voor de balans, dit garandeert dat de balans niet kan plakken door vervuiling en het epilameren van het anker (dit zorgt er voor dat later aangebracht olie niet uitloopt)
20151219_125420
20151219_125549

Een andere voorbereidende handeling is het gebruiksklaar maken van de veerton, als eerste zoek ik een veertonwinder die past bij de juiste maat ton
20151219_125656

Leg de veer dan met de klok mee op de werkmat, steek het hendel er doorheen en draai de veer dan op in de houden, zet dan de veerton er op en druk de veer er in
20151219_125737

De veer zit nu in de juiste richting weer in de ton
20151219_130131

Omdat de veerton as uitsteekt is het moeilijk om deze op een vlak oppervlak terug te plaatsen, ik gebruik hier een gaten aambeeld voor
20151219_130208

Zet drie streepjes Moebius 1300 overdwars op de veer om deze te smeren
20151219_130317

Leg dan het deksel er weer op en druk deze rondom met het midden van een pincet weer dicht
20151219_130405

Nu zijn we klaar om het monteren te beginnen
20151219_130507

15 likes

Monteer het centrumrad rad terug en zet op de plek waar hij de jwels raakt een klein beetje 1300 olie
20151219_130846

Plaats nu het ankerrad terug
20151219_130941

Plaats nu de andere raderen terug en controleer of alles correct in elkaar haakt
20151219_131254

Plaats nu de brug terug over de raderen, in dit geval viel hij direct goed op zijn plek, heerlijk is dat, vaak moet je de raderen met een pincet op hun plek navigeren totdat deze vaak letterlijk op hun plek klikken. Plaats dan met de rode oliegever een klein beetje Moebius 9010 op de stenen van het gangwerk (vergeet niet de stenen aan de wijzerplaatkant)
20151220_144337

Plaats nu de tiretteschroef terug
20151220_144930

Plaats drie stipjes 1300 op de plek waar de veerton over de platine schuurt
20151220_145014

Draai de ton nu om en lepel deze tussen de raderen
20151220_145048

Plaats nu de veertonbrug terug
20151220_145125

Plaats de klikveer terug voor onder het veertonrad, het is daarbij altijd handig om de veer vast te houden met ene pennenhout omdat deze makkelijk wegvliegen
20151220_145454
20151220_145559

Plaats nu de andere onderdelen terug op de veertonbrug, let op de schroef met omgekeerd schroefdraad, en zet wat olie aan de binnen en buitenkant van het rondsel van het koppelrad
20151220_145849

Het anker heeft alleen wat speciaal vet Moebius 9415 nodig op de ankerstenen, hiervoor plaats ik het anker op een stuk Rodico zodat ik er wat beter bij kan
20151220_144521

Plaats het anker nu terug en check of deze netjes in het gat steekt
20151220_150159

Plaats nu de ankerbrug terug, draai deze alleen vast als je 100% zeker weet dat de tap er goed doorheen steekt. Als je deze hebt vastgeschroefd dan mag je met een grotere schroevendraaier de veerton een heel klein stukje opdraaien. Als je alles goed hebt gedaan dan kun je het anker met een lichte aanraking heen en weer laten tikken.
20151220_150449

Plaats nu de balans terug door het anker naar de binnenste positie te zetten en de balans er vanaf de camera positie in te hangen en dan naar rechts te draaien en vast te schroeven (eenvoudiger kan ik het niet uitleggen, dit moet je gezien hebben)
20151220_150656

Als je alles goed hebt gedaan dan begint de balans vanzelf te tikken, omdat de veer niet op volle sterkte is hoeft dat overigens niet heel krachtig te zijn.

Maak nu het incabloc veertje los met je pincet en trek de chaton met steen er uit met een stuk Rodico. Op de platte kant van de deksteen moet je een klein druppeltje 9010 olie plaatsen, daarna zet je de chaton er weer in terug en plaats deze weer terug in de balans.
20151220_150840

Dan draaien we het uurwerk weer om
20151220_153629

Ik begin vaak met het aanbrengen van een beetje 1300 op alle plekken waar onderdelen tegen elkaar aan draaien, anders merk je later dat het verstellen of opwinden wat stroef kan lopen.
20151220_153755

Dan plaats ik wat olie in de groef van het rondsel en op de binnenste tanden van het rad
20151220_153931

Plaats beide onderdelen terug in het uurwerk zodat ze in elkaar grijpen en steek dan de stift er doorheen
20151220_154023

Plaats dan de tirette terug en schroef deze via de andere kant vast zodat de stift ook blijft zitten
20151220_154139

Plaats de rest van de onderdelen van het verstel- en opwindmechanisme terug
20151220_154310

Plaats de minuutpijp terug en druk deze met een stevige pincet terug tot op de platine, dit vergt meestal wat kracht
20151220_154444

Wat mij initieel was opgevallen was dat het horloge niet lekker schakelde tussen opwinden en instellen, als je goed kijkt dan zie je dat het gaakje van de tiretteveer te veer vak de punt staat waar deze achter moet blijven haken. Bij de aanhechting is een klein lijntje te zien, de tiretteveer is gescheurd en functioneert dus niet meer goed, balen…
20151220_155242

Gelukkig heb ik een forse voorraad onderdelen en dus ook een NOS tiretteveer voor dit uurwerk
20151220_155254

Et voila, het schakelen gaat weer als een nieuwe
20151220_155635

Nu plaatsen we de onderdelen voor het wisselen van de datum terug
20151220_160028

Nu kan de datumschijf worden teruggeplaatst
20151220_160048

De dekplaatjes kunnen nu worden gemonteerd zodat de datumschijf vast blijft zitten
20151220_161347

Het is nu belangrijk dat je controleert of de datum goed wisselt met een mooie scherpe klap, maar ook dat je de tijd terug kunt draaien zonder blokkade en dat de datum dus netjes elke keer vooruit springt
20151220_161347

Zet het uurwerk dan net iets voor de datumwissel en bevestig dan de wijzerplaats door deze op de goede plek te leggen en met de twee schroefjes in de zijkant van het uurwerk te bevestigen
20151220_161559

Zet het uurwerk in de verstelstand, draai nu heel voorzichtig vooruit tot het exacte moment dat de datum verspringt en plaats dan met een wijzerplaatser de uren wijzer precies op twaalf uur
20151220_163451

Doe hetzelfde en plaats dan de minutenwijzer, dit neemt uiteraard nog iets nauwer, check vooral de zijkant of de wijzers mooi vrij van elkaar lopen, verplaats de wijzers naar verschillende tijden om ook daar de afstand te controleren. De secondewijzer kun je op welke willekeurige positie terugplaatsen maar ook daar is het vrijlopen erg belangrijk, ik heb al vrij vaak wijzers moet buigen om dit te verbeteren
20151220_163813

Als je alles goed hebt gedaan dan ziet het er zo uit
20151220_164002

Helaas duurde deze servicebeurt wat langer dan gepland omdat tijdens het terugplaatsen van het glaasje, die ik nota bene compleet krasvrij had geschuurd en gepolijst, deze geweldadig uit elkaar knapte. Dus ik moest wachten op een bestelling maar uiteindelijk zit er nu een gloednieuw glaasje met spanring in.
Untitled

Morgen gaat het horloge op de post, en mag de nieuwe eigenaar zelf het “Na” plaatje laten zien…

24 likes

Wow! Chapeau!! Erg mooie reportage!

Is misschien een domme vraag van mij maar… maakt het uit hoelang de veer is? of geldt hoe korter hoe minder gangreserve en hoe langer hoe meer??

Top verslag met duidelijke stap voor stap foto’s :thumbsup:

Je moet dan eigenlijk kijken naar de veerton als geheel, er moet namelijk voldoende ruimte zijn voor de veer om te kunnen bewegen om de kracht in op te kunnen slaan, en dit staat dan weer in verhouding met de grootte van de rest van de onderdelen. Een klein dameshorloge heeft bijvoorbeeld maar een hele kleine veerton en ditto veer maar heeft een vergelijkbare gangreserve als een herenhorloge.

Voor een grotere gangreserve wordt er vaak gekozen voor een opstelling met meerdere veertonnen, ik weet dat Chopard een model heeft gemaakt met vier veertonnen voor 216 uur gangreserve.

1 like

Ah i see en snap! :slight_smile: thnks!!

Super interessant, bedankt!
Mvg. Bertjan

Nog even in aanvulling, A.Lange & Sohne heeft blijkbaar een horloge gemaakt met een gangreserve van 31 dagen, met twee veertonnen en inderdaad een enorme lengte van 1,8m per veer maar daarbij nemen de tonnen driekwart van het totale uurwerk in (dit polshorloge moet je overigens met een sleutel opwinden). Dus het kan blijkbaar wel maar volgens mij moet je dan iets verzinnen om de energie op een constant niveau te houden maar misschien dat iemand die echt een opleiding heeft gevolgd hier iets slims over kan zeggen.

1 like

Zo he, knap! Ik ga eens kijken of ik die kan vinden :slight_smile: (niet kopen … :slight_smile: )

Prachtig stap-voor-stap verslag met duidelijke foto’s; heel mooi gedaan! Veel nuttige tips, ik heb alweer een paar dingentjes opgepikt. :smile:
Mijn eerste oefenuurwerkje was ook een FHF 96, alleen dan zonder datum. Ik zie dus een hoop bekende dingen, maar ook de nodige verschillen.

Zo’n schoonmaakmachine moet ik ook nog eens hebben, maar ze zijn vrij prijzig, dus ik doe het voorlopig handmatig met een kwastje.

Dit is um:

http://www.chrono24.com/en/alangesoehne/lange-31-platinum----rare-459mm-31-day-power-reserv--id1663158.htm

Geweldige machine zeg!!

Helaas zie je niet de veertonnen zitten …

In Ă©Ă©n woord: geweldig
In twee wooden: petje af

In vier woorden: kon ik het maar… :cry:

1 like

@EricA gewoon een keer aan beginnen. HorloG wist eerst ook niet dat ie dit ooit zou kunnen. Zelf heb ik nu ook al een aantal uurwerkjes goed geserviced en gerepareerd en tot voor een jaar geleden had ik ook nooit gedacht dat ik dat in me had. Daarbij heb ik nog als grote handicap dat ik totaal geen vaste hand heb en mijn momenten moet uitkiezen dat mijn handen niet te veel trillen. En toch lukt het meestal.

Een paar basisdingen heb je wel nodig. Een klein beetje technisch inzicht, geduld en goed licht.
Daarnaast zijn een oogloep met veerband, een werkhouder, een setje goede schroevendraaiers en een goede pincet onontbeerlijk.

Als je echt vanaf nul moet beginnen raad ik je aan om eerst met een zakhorloge uurwerk te beginnen, die zijn net wat grover. Als je dat goed voor elkaar krijgt, kun je de overstap maken naar polshorloges. In het begin zal dat niet meevallen omdat alles veel kleiner is, maar oefening baart kunst.

Dit klinkt misschien makkelijk, maar schroeven aan zulke kleine onderdelen went wel.
Ik wil hierbij overigens niet zeggen dat het vak van horlogemaker zomaar iedereen kan doen. Het is niet voor niets een echt beroep dat een meerjarige opleiding vergt. Maar een uurwerkje dat alleen maar niet loopt door uitgedroogde smeermiddelen bijvoorbeeld is met wat oefenen zelf wel te servicen. Ik heb het hier over een simpele handopwinder uiteraard. Een chronograaf is natuurlijk heel wat anders.

@HorloG: ik heb weer genoten van deze informatieve post. Heb je toevallig ook de gegevens van de waarden na revisie zoal s beat-error, amplitude etc.?

2 likes

@Scudo Ik ga de stoute schoenen maar eens aantrekken. Heb een Victorinox met een Ronda quartz werk, dat wel loopt maar waarvan de kroon en stift los zit, dus maar eens proberen om dat te fixen.

Ik heb ook heel lang gewoon mijn onderdeeltjes gewassen met wasbenzine en een kwastje, niks mis mee om te beginnen, maar sinds ik reinigingsvloeistof gebruik in een reinigingsmachine haal ik bijvoorbeeld een veel betere amplitude op mijn uurwerken en ze komen er als een spiegel uit.

1 like

Blijft een mirakel hoe snel je dit “kunstje” onder de knie hebt :+1:
goede leerschool gehad :+1:

Ik heb het horloge afgeregeld op 10 seconden in de plus per dag, amplitude was rond de 300, en beat error 0,1, keurig dus.

2 likes

Daar kan ik me best iets bij voorstellen, ik heb al wel eens wat onderdelen nogmaals schoongemaakt omdat er toch nog een behoorlijke vette waas overheen zat na het reinigen met wasbenzine. misschien maar eens beginnen met de wasbenzine tussendoor te verversen na een aantal vuile onderdelen.

Geweldig @HorloG Ik laat zeker de “na” foto’s zien want ik ben de gelukkige :grinning:
Erg leuk en mooi om te zien hoe je dit hebt vastgelegd. Top!

Voor zover eerst super bedankt!

GR Jan

Fantastische reportage! Superleerzaam ook. :thumbsup: