Servicebeurt FHF 96-4 (Palerma Coaster)

Nog even in aanvulling, A.Lange & Sohne heeft blijkbaar een horloge gemaakt met een gangreserve van 31 dagen, met twee veertonnen en inderdaad een enorme lengte van 1,8m per veer maar daarbij nemen de tonnen driekwart van het totale uurwerk in (dit polshorloge moet je overigens met een sleutel opwinden). Dus het kan blijkbaar wel maar volgens mij moet je dan iets verzinnen om de energie op een constant niveau te houden maar misschien dat iemand die echt een opleiding heeft gevolgd hier iets slims over kan zeggen.

1 like

Zo he, knap! Ik ga eens kijken of ik die kan vinden :slight_smile: (niet kopen … :slight_smile: )

Prachtig stap-voor-stap verslag met duidelijke foto’s; heel mooi gedaan! Veel nuttige tips, ik heb alweer een paar dingentjes opgepikt. :smile:
Mijn eerste oefenuurwerkje was ook een FHF 96, alleen dan zonder datum. Ik zie dus een hoop bekende dingen, maar ook de nodige verschillen.

Zo’n schoonmaakmachine moet ik ook nog eens hebben, maar ze zijn vrij prijzig, dus ik doe het voorlopig handmatig met een kwastje.

Dit is um:

http://www.chrono24.com/en/alangesoehne/lange-31-platinum----rare-459mm-31-day-power-reserv--id1663158.htm

Geweldige machine zeg!!

Helaas zie je niet de veertonnen zitten …

In één woord: geweldig
In twee wooden: petje af

In vier woorden: kon ik het maar… :cry:

1 like

@EricA gewoon een keer aan beginnen. HorloG wist eerst ook niet dat ie dit ooit zou kunnen. Zelf heb ik nu ook al een aantal uurwerkjes goed geserviced en gerepareerd en tot voor een jaar geleden had ik ook nooit gedacht dat ik dat in me had. Daarbij heb ik nog als grote handicap dat ik totaal geen vaste hand heb en mijn momenten moet uitkiezen dat mijn handen niet te veel trillen. En toch lukt het meestal.

Een paar basisdingen heb je wel nodig. Een klein beetje technisch inzicht, geduld en goed licht.
Daarnaast zijn een oogloep met veerband, een werkhouder, een setje goede schroevendraaiers en een goede pincet onontbeerlijk.

Als je echt vanaf nul moet beginnen raad ik je aan om eerst met een zakhorloge uurwerk te beginnen, die zijn net wat grover. Als je dat goed voor elkaar krijgt, kun je de overstap maken naar polshorloges. In het begin zal dat niet meevallen omdat alles veel kleiner is, maar oefening baart kunst.

Dit klinkt misschien makkelijk, maar schroeven aan zulke kleine onderdelen went wel.
Ik wil hierbij overigens niet zeggen dat het vak van horlogemaker zomaar iedereen kan doen. Het is niet voor niets een echt beroep dat een meerjarige opleiding vergt. Maar een uurwerkje dat alleen maar niet loopt door uitgedroogde smeermiddelen bijvoorbeeld is met wat oefenen zelf wel te servicen. Ik heb het hier over een simpele handopwinder uiteraard. Een chronograaf is natuurlijk heel wat anders.

@HorloG: ik heb weer genoten van deze informatieve post. Heb je toevallig ook de gegevens van de waarden na revisie zoal s beat-error, amplitude etc.?

2 likes

@Scudo Ik ga de stoute schoenen maar eens aantrekken. Heb een Victorinox met een Ronda quartz werk, dat wel loopt maar waarvan de kroon en stift los zit, dus maar eens proberen om dat te fixen.

Ik heb ook heel lang gewoon mijn onderdeeltjes gewassen met wasbenzine en een kwastje, niks mis mee om te beginnen, maar sinds ik reinigingsvloeistof gebruik in een reinigingsmachine haal ik bijvoorbeeld een veel betere amplitude op mijn uurwerken en ze komen er als een spiegel uit.

1 like

Blijft een mirakel hoe snel je dit “kunstje” onder de knie hebt :+1:
goede leerschool gehad :+1:

Ik heb het horloge afgeregeld op 10 seconden in de plus per dag, amplitude was rond de 300, en beat error 0,1, keurig dus.

2 likes

Daar kan ik me best iets bij voorstellen, ik heb al wel eens wat onderdelen nogmaals schoongemaakt omdat er toch nog een behoorlijke vette waas overheen zat na het reinigen met wasbenzine. misschien maar eens beginnen met de wasbenzine tussendoor te verversen na een aantal vuile onderdelen.

Geweldig @HorloG Ik laat zeker de “na” foto’s zien want ik ben de gelukkige :grinning:
Erg leuk en mooi om te zien hoe je dit hebt vastgelegd. Top!

Voor zover eerst super bedankt!

GR Jan

Fantastische reportage! Superleerzaam ook. :thumbsup:

Bedankt voor de mooie reportage!
Zeker erg leerzaam.
Het gaat steeds harder kriebelen om zelf ook eens een poging te wagen met een gewone handopwinder :wink:

Heel fijn om te volgen!
Hoe lang doe je nu over zo een service ongeveer?

Dat is gemiddeld rond de twee uur.

Weer een leerzame reportage.
Hoeveel uurwerkjes heb je moeten opofferen om zover te komen?

Een geweldig mooie en leerzame uiteenzetting HorloG! Ik heb je reportage nu al 4x voorbij laten komen. Bij mij worden de kriebels nu ook weer groter, dus ik ga maar eens kijken of ik wat tooltjes op de kop kan tikken en dan voorzichtig aan maar eens beginnen. Hulde!
Groet, Anne

Wat een mooie reportage @HorloG ! Dit is waarom ik lid van dit forum ben, super.
Zal ik de stap wagen en een niet lopende 70’s Seiko uit elkaar te schroeven?
Eerst maar eens de basis hulpmiddelen bij elkaar zoeken.

Zalig werk :slight_smile: zou het ook graag kunnen!