Vakmanschap! Knappe uiteenzetting.
Een uurwerk houder is daarvoor niet noodzakelijk maar maar het is geen enorme investering en maakt het allemaal wel een stuk eenvoudiger. Kijk dan meteen voor een Bergeon 4040 en 4039, de grote en kleine. Als je net begint is een Chinese kloon ook prima.
De truc met het vallen van de assen is door heel zachtjes op de brug te duwen, als je dan een rad wat op zijn plek wiebelt dan voel je de as er in vallen. Het is het makkelijkst om vanaf de rand naar het midden te werken. Het is vaak gewoon wat uitproberen en opeens valt alles letterlijk op zijn plek.
Hebt u verder nog tips, ik ben nu bezig met dit uurwerk monteren:
En ben de hele middag bezig geweest, maar assen vallen maar niet goed,hier zit de brug erop:
Het middelste wiel zit goed, alleen de drie wielen onder de rode steentjes zitten nog niet goed, en ik kan er met een pincet bijna onmogelijk bij, en hoe ik ze ook wiebel, de asjes vallen maar niet in de robijnen steentjes. Ik ben in dat opzicht nog een beginner waarschijnlijk, ik heb allemaal scrap watches gekregen, allemaal mechanisch en ik heb er 3 helemaal uit elkaar gehaald en in elkaar gezet en ze doen het alle 3 nog, ik weet niet hoe ik de wielen daar op hun plek kreeg, en snap ook niet dat het hier zo veel moeite kost.
Wat je zou kunnen proberen is de pincet horizontaal leggen en de raderen aan het tandwiel zelf vast te pakken en dan vlak te leggen. Zoals ik al aangaf werk je van buiten naar binnen dus begin bij het ankerrad en dan verder naar binnen. Druk zachtjes op de brug zodat de as al tegen de brug aan drukt, als je dan het rad positioneert dan voel je hem er in vallen. Blijf dan de brug wat aandrukken en ga naar de volgende (als je loslaat loop je het risico dat hij er anders weer uitschiet).
Stuur me anders even een PB als het echt niet lukt.
Ik zal het nog even zelf proberen,
Bedankt voor alle tips.
Misschien een oerdomme vraag, maar hoe maak je oliegevers schoon?
Ik heb van een oud horlogemaker die bij mij woont en er binnenkort mee stopt Koch nr 1 en 2 gekregen plus vier oliegevers, hoe maak je die schoon, heb je daar speciale vloeistof voor nodig?
Je kunt de oliegever reinigen door een stukje pithwood te gebruiken.
Dit is heel zacht, gewoon de gever er doorheen prikken en hij is gereinigd.
‘Pithwood’ groeit hier in Nl onder de naam ‘vlierbes’.
Een houtsoort met een zeer zachte kern.
Heb ik nog in de tuin, voor de liefhebber! (gratis )
Wel zelf omzagen
Oliegever in de rodico prikken kan ook
Mooie reportage! Erg volledig dit.
Ik heb inmiddels wat vlierbes, en ik heb twee potjes Koch olie, Koch nr 1 en Koch nr 2, afgaande op wat beschrijvingen is Koch 1 voor balanstappen, en Koch 2 voor gesteende tapgaten, dit stond op een site die deze 2 olien verkocht. Corrigeer me als ik het mis heb, alleen wat is de beste manier om de oliegever erin te dippen, aangezien beide potjes niet heel vol meer zijn want ik heb ze van een ex-horlogemaker, waar kun je de olie het beste in gieten?
Mits je je vinger er op houdt, doe dat dan wel met een vingercondoompje of handschoenen om. In de vingers zit zuur en dat kan het uurwerk ernstig beschadigen
(ik heb de tip zelf gekregen van een horlogemaker waar ik nu stage loop)
Een oliehouder dus, ik heb er nog eentje over als je wilt:
Klokje loopt nog aardig!
Uiteraard, ik gebruik zelf latex handschoenen van de Action. Dat vind ik persoonlijk iets fijner dan vingercondooms.
Hoeveel wilt u voor die oliehouder hebben?
Wat fantastisch om dit te zien. Met zoveel zorgvuldigheid dit klokje weer in een topstaat brengen.
Jammer dat velen het een plakmerk noemen.
Ik heb een maand geleden een Palerma 14k goud mogen krijgen. Die is van mijn opa geweest die hem in 1974 heeft gekocht. Het hele verhaal post ik nog wel eens maar alvast een foto van mijn klokje. Heel blij mee. En erg leuk dat er meerdere Palerma’s in omloop zijn.
Palerma heeft ook gewoon leuke klokjes gemaakt en met emotionele waarde wordt iets al gauw onbetaalbaar. Mijn opa droeg een gouden Enicar Sport, en deze draagt mijn vader nu, maar uiteindelijk zal ik deze gaan erven, maar dat mag wat mij betreft nog heeeeeeeeeeel lang duren.
Helemaal mee eens!
Geniet van je pa!
En inderdaad: de emotionele waarde is top. Na polijsten door juwelier en nieuwe band is hij weer in topstaat. Ik heb de familienaam op de achterplaat laten graveren. Hij blijft toch…