Ja, ik hou me ook aan de theorie dat als het goed loopt er niks nodig is.
Nog een voorbeeld van de JLC servicekosten is: ik zie dat een memovox compressor nu 1350€ kost als basisprijs: ik heb 2 jaar geleden een volledige service laten uitvoeren bij een gecertificeerde HF genoot, dit kostte 350€. Ik snap het deels, maar blijf het opmerkelijk vinden.
Ik heb JLC hoog zitten en koop ze graag, maar sommige dingen snap ik niet helemaal.
Een JLC master compressor een kwalitatief goede volledige service geven is gewoon niet te doen voor €350 en zeker niet door een gecertificeerde horlogemaker.
Voor JLC service kun je het beste terecht bij André @Horloge24 die is JLC gecertificeerd.
In een Master Compressor Memovox zitten al minimaal 14 pakkingen, 2x veer, 4x opwindrad, automaat pal met rad en deze delen moeten vervangen worden om een goede werking te garanderen. De prijs van die delen is al bijna € 350,- en dan is er nog het werk en speciale tooling voor de vervangen van de pakkingen.
Ik kan dan ook slecht tegen die opmerkingen [ is niet persoonlijk naar @benwatch maar in het algemeen ] dat een collega het voor weinig op dezelfde manier doet. Vergelijk het met een kleine en grote beurt bij een auto! Voor € 350,- heb je de olie ververst maar weinig of niets vervangen.
Jullie punt is duidelijk en ik wil ookmzeker niet voor een dubbeltje op de e
Rang zitten, maar ik begrijp niet waarom de prijzen bij JLC bijna 50% omhoog zijn gegaan in ruim een jaar. Dit geldt overigens ook voor de verkoopprijs modellen in de collectie, al is die stijging minder extreem.
Ik dank iedereen voor zijn bijdrage aan dit topic, zeer leerzaam en leuk. Tijd voor een foto!
JIj hebt dus een service prijslijst van vorig jaar en dit jaar waar alle calibers in genoemd staan, zo ja kan je die hier delen?
Dat is één van de redenen waarom ik geen automaten meer koop maar alleen nog (high accuracy) quartz.
Die prijslijst zou ik ook graag willen zien. Op de site kon ik deze althans niet vinden.
Vanwege wat onderhoud eens in de 7 a 10 jaar?
De horloges die ik mooi vind zijn er niet in HQ quartz, daarnaast vind ik mechanische horloges meer “ziel” hebben.
Maal een x-aantal horloges. En ik gaf aan dat dat één van de redenen was…
Nauwkeurigheid, nooit meer opwinden en gelijkzetten bij dragen, …
En wat je mooi vindt is een kwestie van smaak en die is voor iedereen anders.
U bent indiaan? Indianen vinden dat alles een ziel heeft. In zekere zin hebben ze hier gelijk maar tegelijkertijd ook weer niet. We zullen er nooit echt de vinger achter krijgen.
Maar als kanttekening, alles wat bij mij mis gaat of stuk is en geld kost zijn mechanische horloges.
Maar die zijn nog wel zodanig te repareren dat ze decennia later nog functioneel zijn, bv een speedmaster 321 uit 1963.
Heeft me wel eens gered. Mijn dochter had mijn magneet vis ding gebruikt en in een sokkenlade gelegd onder mijn verzameling…
100 horloges moeten demagnetiseren.
De magneet kon een complete kluis uit het water opvissen
Dat is waar, maar je kan je afvragen hoe relevant zo’n horloge is heden ten dage en in de toekomst. We zijn immers omringd door talloze apparaten die nauwkeurig de tijd laten zien.
Zeker hou ik er rekening mee, nieuw of vintage.
Als je de lasten niet kan dragen moet je ze ook niet kopen!
Geef graag ook een extra tip voor goede service.
Voor dailys een check-up om de 5 jaar voor de leuk, of het nodig is of niet?
Meestal bij:
André Arens, jlc en cartier
Tempus, vintage Rlx-tjes
Frans de Groot, vintage Omg-tjes
De specials gaan richting horlogeland om de 9 jaar.
![]()
Voorzichtig wat je zegt hier hé. HF’ers zijn gevoelig voor dit soort dingen. Voor je het weet zit de helft in my precious-houding met z’n verzameling op schoot ![]()
Maar even on-topic: lang geleden geleerd dat als je mooie spulletjes wilt hebben je de centjes uit moet geven om het mooi te houden. Of het nou een oude auto is, een boot of een gecompliceerd horloge. Ik moet wel zeggen dat ik zelf niet echt meer kijk naar horloges met veel meer complicaties dan een chrono of een datum tegenwoordig. Maar dat is niet persé vanwege onderhoud. Meer vanwege draagbaarheid. De gecompliceerde spulletjes blijven toch vaker in de kluis liggen ![]()
Precies dit. Onderhoud van mijn 2 auto’s kost gemiddeld per jaar meer dan mijn 5 horloges per 10 jaar, dus waar hebben we het eigenlijk over. In mijn geval voor de horloges zo’n €500 per jaar aan onderhoud, oftewel een tientje per week. Nou zo’n dure hobby vind ik het dan niet.
Ik heb een El Primero 50th anniversary die ik elke 5 jaar laat servicen, is toch gratis voor deze.
Ik heb dan iig nog een sierraad (mijn enige) om, niet 'n vintage in mijn geval.