Servicekosten en keuze bij horloge

Is het voor jullie van belang wat de servicekosten zijn bij de keuze van een horloge? Dit n.a.v. mijn verkenning voor het laten servicen van een JLC reverso, dit blijkt van 850€ nu plots 1550€ te zijn. De Richemont groep is hierbij denk ik geen uitzondering. Voor mij is dit een no go en ik zal in het vervolg daar bij aanschaf meer op letten, wel vervelend dat dit zo’n medebepalende factor gaat worden.

Hoe kijken jullie hiertegen aan en zijn er voorbeelden van? Ik weet uit ervaring dat bijv.Rolex en Omega ook prima te servicen zijn door betrouwbare horlogemakers voor een normale prijs.
Ik snap ook dat bijzonder gecompliceerde uurwerken een bijzondere prijs vragen voor de service.

Nog een stukje context, ik draag mijn horloges in roulatie en niet elke dag, de reverso is bijvoorbeeld in 20 jaar 100 keer gedragen.

5 likes

Nee, ik koop wat ik mooi vind. Bij Omega wordt het ook steeds moeilijker doordat het meer en meer co-axiaal is (In house).

Het is niet zo dat het aantal keer dragen allesbepalend is, na 10 jaar zijn de oliën wel uitgedroogd.

nee, met een gemiddelde verblijfsduur van een maand in de collectie is dat geen overweging, en “oude” horloges koop ik nagenoeg niet tenzij er een goed gedocumenteerde service door een gecertificeerd center is uitgevoerd.

8 likes

image

7 likes

:joy:

1 like

De gemiddelde HFer…
:rofl:

2 likes

Als de JLC zo oud is zou ik 'm gewoon hij een gerenommeerde horloge maker of HF lid laten servicen.

2 likes

:point_up_2:

2 likes

Ik begrijp dit soort bedragen gewoon niet voor een horloge zonder complicaties…
Waar gaan ze hier precies voor doen

1 like

Na 20 jaar mag het ook wel een keer. Mijn Reverso is nu toevallig na bijna exact 4 jaar sinds laatste service, 3 uur per dag erbij aan het tellen…

1 like

Dit is geen normale reverso:

4 likes

Dat klinkt eerder als sterk gemagnetiseerd, of een plakkende spiraalwinding. Beiden triviaal op te lossen. Na 4 jaar mag dat absoluut niet aan onderhoud zelf liggen.

4 likes

Dan valt het nog mee :smile:

Holy crap. Ja, dat is geen braaf driehandertje.

Was ook mijn eerste gedachte, vooral omdat ik regelmatig met magnetische velden in aanraking kom. Ben er mee naar een AD geweest, die zouden hem hebben gedemagnetiseerd.

Maar het was druk, ik stond fout geparkeerd en had zelf ook geen zee van tijd. Dus stond eigenlijk zo weer buiten. Met de mededeling “kijk maar of die het nu beter doet”.

Heb zelf nog zn blauw gevalletje van de verstuurchinees. Misschien toch eens proberen, baat het niet, schaadt het niet?

3 likes

Een Tagheuer chronograaf had mij bijna 2k gekost, maar dat was dan met nieuwe kroon, pushers en saffierglas (optioneel vervangen) wat ik niet nodig vond voor nu.

1 like

Ik heb tig horloges die nieuw, jong-gebruikt of vintage van een paar tientjes tot maximaal een paar honderd euro hebben gekost. Hoe spijtig ik het ook vind zal ik die nooit laten servicen. Dat kan gewoon niet uit. Ik had een gepensioneerde horlogemaker die voor een paar tientjes goedkopere vintage horloges ‘nakeek’, maar daar het horloge vast niet volledig voor uit elkaar gehaald zal hebben. Hij kan dit niet meer omdat hij niet goed genoeg meer ziet.

2 likes

Bij mijn AP was het bij de verdeler in Antwerpen 3400euro. Bij AP Madrid (hoofdhuis te Spanje) was het 2.000euro en daar kreeg ik nog een nieuw rubber band als cadeau.

Stevig verschil. En dat tussen officiële dealers? :thinking:

1 like

Het gaat ontegenzeggelijk om een forse verhoging bij JLC. Aan de andere kant hoeft een horloge pas geserviced te worden zodra het significant minder gaat lopen. Ik heb oa een IWC uit 2011 die nog nooit is geserviced en nog steeds onveranderd goed loopt. Dus zo snel hoeft dat allemaal niet, zegt ook mijn AD. Indien het moet dan moet het natuurlijk. Veel geld maar bij auto’s hoor je amper geklaag over servicekosten. We hebben een dure hobby, zoveel is zeker.

1 like