Servicekosten vs grote collectie

Goeie avond mede horloge liefhebbers,

Hoe gaan jullie om met het tijdig servicen van je horloges?
Als je een grotere collectie hebt dan kost je het een arm en een been om alles op tijd binnen te brengen…
Bij het niet dragen kom je er misschien mee weg om ze in de doos te laten zonder service?
Of houden we de service waardig aantal horloges onder controle onder het motto “less is more” om running costs te vermijden?

Sharing is caring, what’s your opinion?

Greetings

9 likes
  • het niet dragen is ook niet goed voor het uurwerk
  • waar je passie voor hebt heeft onderhoud nodig. Misschien afgezaagd: je auto krijgt ook de nodige aandacht om de “x” draaiuren/kilometers. Een fractie van deze onderhoudsbeurten ben je kwijt aan een onderhoudsbeurt voor je horloge welke 24/7 “loopt”
4 likes

Ik neem de service zelf in de hand. Ik heb geen loei-dure merken en horloges , maar alleen alles vintage: jaren 40 t/m jaren 70. Goed te doen.

Als je het niet zelf kan, of inkrimpen van je collectie of je beurs trekken.

Of is dit te kort door de bocht?

11 likes

+1, dat wil zeggen voor de “gemakkelijke” uurwerken dan en de <€500 horloges. De dure shit laat ik wel doen.

1 like

Ja inderdaad… m’n chronographen laat ik ook nog even liggen… De rest… hup op de werkbank!

M’n Hydraulica 2.0 en m’n Omega zijn twijfelgevallen… maar de Omega is eerst aan de beurt…De Hydraulica 2.0 is ook een ETA…

Das meer een psychische drempel vanwege de aanschaf…

1 like

Sommige stukken kan je inderdaad gewoon beter dragen tot wanneer ze het zelf opgeven en nieuw binnenwerk erin ipv service :thinking:

Het kriebelt om ook zelf eraan te beginnen omdat het mij zo fascineert en ik niet onhandig ben, maar het is wel een serieuze hobby als je wat wil doen niet?

1 like

Valt financieel wel mee, ligt eraan hoe gek je het wilt maken :joy:

1 like

Ik ga er slecht mee om. Ik voeg horloges toe aan de collectie als er iets te vieren is en verantwoord dan aan mezelf de - in mijn ogen - veel te hoge investering.
Maar… nu de eersten al even geserviced hadden moeten worden, kijk ik zo op tegen de bijbehorende kosten, dat ik onderhoud al jaren uitstel…

1 like

Op dit topic wil ik @fredpanarai1 antwoord wel eens zien :sweat_smile:

2 likes

Goed punt. Dit is wel een drijver om de collectie niet te groot te maken en uiteindelijk te streven naar een aantal goede stukken.

1 like

Geen probleem hoor, wil ik best antwoord op geven. Het is heel simpel, koop je een duur horloge dan weet je dat die onderhoud nodig heeft. Ik zelf wissel iedere dag van horloge, heb daarnaast ook 3 watchwinders. En ja, bij een service beurt moet je nu eenmaal je beurs trekken. Weet je dat je dat niet kan, hou het bij een kleine collectie. Of zoals Serge zegt, hou het bij niet te dure vintage dan kost het ook niet zoveel. Tevreden met mijn antwoord?

7 likes

Vergis je niet, alles wat je nodig hebt is goed aan de prijs. Goede schroevendraaiers, pincetten, wijzerafnemers, glaspers, kast opener, olieen vet, etc. Misschien nog een Elma om uurwerken te spoelen. Als je al even bezig bent, dan heb je al aardig wat verzameld. Tel dat eens bij elkaar op.

Met eenvoudige middelen kan je misschien een horloge servicen, maar als je gaat repareren, dan ben je er nog niet. Een triebniet, stenen pers, draaibanken, balanswaag, enz.

Van het een komt het ander. Ik had waarschijnlijk wel aanwinsten in het groene deel kunnen posten, als ik niet aan het sleutelen was begonnen.

Toch zou ik er aan gaan beginnen, @Bart_vw. Het is superleuk om te doen, zeker als je van techniek houdt en handig bent.

4 likes

Na 10 jaar beginnen de moderne smeermiddelen wat stroperig te worden. Maar er zijn genoeg merken die nog jaren zonder problemen door tikken, Rolex, Vostok, Seiko, Citizen, ETA … Maar ze gaan meestal wel iets minder accuraat lopen, dan is het tijd voor service. Bijv. bij Seiko uit de instap automatic klasse is het goedkoper om het uurwerk in z’n geheel te vervangen. Maar een grote collectie vind ik zelf geen best idee. Ik ben met 15 stuks al ver over de schreef gegaan :grin:

4 likes

ik heb sinds ik horloges draag (50 jaartjes reeds) mss twee maal een service laten uitvoeren,
en dat sinds ik was begonnen met de verzameling vijf jaartjes terug.
nooit zal ik een service laten uitvoeren zolang het horloge blijft lopen en geen afwijking heeft van meer dan vijf minuten/24u.
een service laten uitvoeren om de “zoveel” tijd terwijl het nog goed loopt is geld over de balk smijten naar mijn mening :relieved:

2 likes

Dit zegt helemaal niets he. Als uurwerk kurkdroog staat loopt ie ook “goed” (op tijd)… slijt alleen wel met kapotte onderdelen tot gevolg.

6 likes

Dat klopt als het uurwerk droog loopt zal er slijtage ontstaan, dit kan soms erg veel slijtage opleveren waardoor een hoop extra onderdelen vervangen moeten worden en dus de service duurder gaat worden.
Het is de afweging wil je preventief onderhoud doen eens in de 5-7 jaar voor het behoud van je horloge dan kun je dit ook budgetteren of ga je dat pas doen zodra er echt klachten zijn met mogelijk hogere kosten tot gevolg.
Ook is het afhankelijk wat voor een horloge/uurwerk het is, bijvoorbeeld bij een standaard ETA uurwerk zal de meerprijs van onderdelen nog wel meevallen maar als het een zeldzaam duur uurwerk is dan kan dit fors oplopen.
Bij sommige merken zoals Omega heb je een vaste full service prijs daar zit best veel bij inbegrepen dus dan maakt het niet uit en betaal je niet meer voor wat extra versleten onderdelen.

Wel rekening mee houden dat een horloge niet meer goed waterdicht is na velen jaren dragen zonder enig onderhoud, dat vergeet men vaak en zie regelmatig vochtschade voorbij komen dat makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Dus kom je wel eens in contact met water dan is het slim om de zoveel jaar de pakkingen te laten vervangen ook al loopt het uurwerk nog goed.

5 likes

Vind ik soms ook wel lastig. Ik heb een collectie van tientallen horloges, maar de meesten zijn niet meer dan honderden of zelfs maar tientjes waard. De paar horloges die ik heb die meer dan 1000 piek waard zijn of die ik sowieso goed wil houden laat ik in ieder geval na een jaar of 8 servicen door een goede horlogemaker. Van Japanners heb ik inderdaad altijd begrepen dat ze tientallen jaren kunnen lopen zonder problemen en dat als ze die krijgen een uurwerk of desnoods het horloge vervangen goedkoper is. Voor Chinezen, Russen en niet waardevolle vintage horloges kan het zonder meer niet uit. Ik draag een hele rits in roulatie in afwachting tot er één kapot gaat. Dat is in meer dan 25 jaar horlogehobby nog nooit gebeurd! Mijn vaste horlogemaker is er mee opgehouden door problemen met zijn ogen. Ik heb nog geen goede opvolger gevonden.

1 like

Een Seiko van rond de 100 euro zal je niet om de 10 jaar een service laten geven. Dat is ie gewoon niet waard, of het moet een grote emotionele waarde hebben natuurlijk.

Een horloge waar je lang voor hebben moeten sparen, is een ander verhaal. Dan staan de kosten voor het onderhoud ook meer in verhouding tot de aanschafprijs.

Ik vind het heerlijk om oude en afgeleefde horloges weer een nieuw leven te geven. En regelmatig kom ik horloges tegen, die met veel volharding het afgeleefde uurwerkje rond blijft laten gaan, met een zeer schappelijk resultaat.

Zoals deze Seiko KS. Die heeft echt op zijn lazer gehad, lang geleden eens gesmeerd en behoorlijk roestig. Maar toch dit resultaat op de timegrapher.

Ondanks het feit dat een horloge heel wat kan hebben, is periodiek onderhoud zeker nodig. Gaat ie slechter lopen of heeft ie een flinke opdonder gehad, laat hem dan nakijken. Zo heb je je hele leven plezier van je horloge.
Als de eigenaar van deze KS dat had gedaan, dan had ie er nu nog veel plezier van gehad.

6 likes

Dat zeg ik, hoe gek je het wilt maken :wink:

Als je een simpele handopwinder wilt servicen dan kan je met Aliexpress spul, een uurwerkhouder, een paar schroevendraaiers, een pincet, wat wasbenzine, een blaasbalgje en een assortimentje olie al erg ver komen hoor.
Ohja een timegrapher is ook wel handig…
Dus zeg +/- €400,-

Maar goed gereedschap werkt wel fijner zeker als je dit vaker wilt doen.

2 likes