Servicen van ETA in een Invicta limited edition

Vandaag een Invicta limited edition met 18k witgouden bezel voorzien van een beurt.

Bij het demonteren zag ik dat het uurwerk waarschijnlijk nog nooit een servicebeurt heeft gehad, en om het nog erger te maken er is vochtschade! Wijzerplaat en veel onderdelen zijn aangetast.

Het uurwerk is volledig gedemonteerd en in de schoonmaakmachine gegaan. Het was zo smerig dat het daarna zelfs schoongemaakt moest worden met een pegwood, risico, glasvezel borstel voor de over gebleven vuil en roest!

Veel roest op onderdelen en bijna elke onderdeel is dermate versleten dat het geen zin heeft om de onderdelen te vervangen. Een nieuw uurwerk heb ik aangeraden voor de toekomst bij de eigenaar, voor nu draait deze weer.

Wijzerplaat is weer netjes en hij loopt weer. Kast is geborsteld, en bandje is gepolijst en geborsteld.

Met een amplitude van 250-270 zit hij toch een beetje aan de lage kant. Morgen maar even een nieuwe vet proberen die binnen komt (kluber p125). Voor de rest een wonder dat hij nog loopt.

Dit zijn foto’s van demontage, op het bandje, wijzerplaat en timegrapher na

@Chillekasper

24 likes

Goed werk, nog voordat je Kasper tagde wist ik al dat deze van hem moest zijn haha.
Wat kost een nieuw ETA uurwerkje? Ook niet al te veel, toch?

4 likes

Meer dan 100 euro ben je toch wel snel kwijt voor een nieuwe ETA.

Verder mooi werk!

2 likes

Lekker bezig geweest :+1:

2 likes

Holy shit…
Nooit meer mee het water in.

2 likes

Vorstschade? :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Brushed gedeeltes van de lugs en zijkanten van bracelet waren in de loop der tijd gaan glimmen en zagen er niet meer egaal uit.

Na een behandeling met de polijstmachine en bergeon blocks zien ze er weer netjes uit!

5 likes

Het schijnt dat je ze ook gewoon in de vriezer kan leggen @Chillekasper

1 like

Pushpins vervangen met Rolex generic pins. Rechts de Rolex, links de oude. Die van Rolex generic zijn een beetje dikker en kunnen meer hebben

2 likes

Je verwacht het niet…

Mooi werk :+1:t2::smiley:

2 likes

Mooi opgelost allemaal weer. :ok_hand:

2 likes

Deze is inderdaad van mij. Via EBay voor een mooie prijs van iemand kunnen overnemen. De vorige eigenaar gaf aan dat hij in prima staat was. Zo op het oog leek het ook alsof niks aan de hand was. @vouwfietser had dit horloge onder de loep, niet uit elkaar gehaald overigens. Maar die constateerde dat hij prima deed met de timegrapher, ook toen ik bij Logixa was leek het horloge in prima staat. Enige aanwijzing dat er iets niet in orde was, was de bruine vegen op de wijzerplaat. Hij bood aan om eens een keer een echte beurt te geven. Ik twijfelde erover, maar omdat dit horloge waarschijnlijk in geen 20 jaar een beurt heeft gehad ben ik akkoord gegaan. Een horloge een beurt geven kan nooit kwaad dacht ik. Ik was met name er enthousiast over nadat Logixa liet zien hoe mooi hij het bandje kan polijsten. Tjah ongelukkig natuurlijk dat de vorige eigenaar hier niet eerlijk over was en natuurlijk jammer dat het niet direct te zien was. Anders had ik vorig jaar dit horloge al ergens laten opknappen.

3 likes

Ojaa. Ik stop doorgaans horloge niet in de vriezer. Ook zwem of douche ik niet met horloges. Dus er zal geen vochtschade meer bijkomen.

2 likes

Het resultaat is echt stunning! :grimacing::grimacing::grimacing::smiley:

12 likes

Nee, met een duikhorloge moet je er niet in de buurt komen.

3 likes

In dit geval kan ik er weinig aan doen. Overigens ook iedereen die er naar heeft gekeken. Horloge liep prima. Zag er aan de buitenkant prima uit. Niemand die kan weten dat het schade heeft. Zelfs een professional als W&V constateerde dit niet. Ja, wanneer ik het achter zou laten en zij het uit elkaar zouden halen dan zou het niet te missen zijn. Maar zo op het oog en op de time grapher was er niets waar ik zorgen om zou moeten maken. Dan hebben wij het over een professional.

1 like

Mooi gedaan en netjes opgelost.

Best een mooi klokje ook. Maar toch last van het KIA syndroom. Leuke auto’s maar als je dan naar dat merk op het stuur kijkt valt het toch weer tegen

3 likes

Ja het is een Rolex hommage. Meestal zijn het Sub hommages. Maar met deze besel lijkt hij meer op een yachtmaster.

2 likes

Wellicht wist de verkoper het dan dus ook niet?

Goed dat die het weer naar behoren doet.

1 like

Leuk! En knap, zo knutselen aan een uurwerk. :+1:

1 like