Servicen van goedkopere horloges?

Beste horlogevrinden,

Laten jullie je “goedkopere” automatische / handopwind horloges ca 500 tot 2000 euro horloges ook elke 6 a 7 of 8 jaar servicen? Een vraag die me al langer bezig houdt.

Snap goed als je 9k hebt uitgegeven aan bijvoorbeeld een Omega je het braaf elke 7 jaar opstuurt voor een service beurt.

Maar ik heb ook horloges variërend van 500 tot 1500 euro waarvan ik me soms afvraag of deze ETA of sellita uurwerken ook geserviced zouden moeten worden?

Weet echter niet exact aan wat voor kosten ik dan moet denken.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Een mooie weekend gewenst!

9 likes

Wat in deze prijsrange veelal gebeurt, is dat ze het uurwerk swappen. Dat is dan sneller, dus goedkoper, dan dat een horlogemaker een paar uur er mee aan de slag gaat.

5 likes

Toevallig zat in eenzelfde situatie met een Baltic Aquascaphe uit juni 2019. Met een restwaarde van hooguit €500 heb ik 'm vorige maand toch laten servicen inclusief nieuwe pakkingen en waterdicht test van 8 bar. Waarom? Ik draag 'm graag en ga er mee het zeewater in, dat is de voornaamste reden. De accuraatheid was van secondair belang. Het heeft me €160 gekost bij een lokale uurwerkmaker en dat is mij de “peace of mind” waard.

15 likes

Ik zie niet in waarom je bv één TAG Heuer van 2000 euro niet zou servicen? Zo voorkom je bv ook vochtschade.

Zelfs Hamilton horloges van 600 euro worden geserviced. Prijs van een service is eerder merk afhankelijk. Hoe goedkoper het horloge, hoe goedkoper de service. Het resultaat blijft meestal hetzelfde.

Soms worden er bij de goedkoopste wel extra’s gerekend voor polijsten, daar waar dat bij Omega in de prijs is voorzien.

Klopt wel dat servicen van Quartz bijna nooit loont en het gehele binnenwerk wordt omgeruild door de fabrikant als het oude binnenwerk wordt binnen gestuurd. Soms ook voor mechanische binnenwerk het geval trouwens.

5 likes

Dan wil ik deze vraag graag nog wat breder trekken.
Wat doen jullie dan bv bij Vostoks van rond de €100.
Zijn toch prachtige horloges, dus om die nou zomaar weg te gooien…

8 likes

Nou…:wink:

5 likes

Ik denk serieus dat het heel gemakkelijk is om voor 10 X zoveel geld een horloge te kopen wat aan alle kanten de mindere is van een Vostok.
En da’s geen kwestie van smaak, da’s een kwestie van wel of geen vooroordelen hebben.
Ik roep u even in herinnering, het horloge wat bij de verkiezing ,het mooiste horloge van het forum, met de vijftiende plek ging lopen.
Mijlenver boven horloges die op dat moment voor +10K in het blauw stonden.

20 likes

Allereerst, als ik de buurvrouw vertel dat horloges van 500~2000 euro goedkoop zijn kijk ze me waarschijnlijk vol onbegrip aan. En ze heeft gelijk! Ik vind zelf trouwens ook een horloge in die prijsklasse niet echt goedkoop. Maar goed, ieder zijn referentiekader. :wink:

Ik snap wel wat je vraagt hoor. Het gaat om de servicekosten irt. de vervangingswaarde van je horloge. Het zou wel aardig zijn als dat een beetje in verhouding is. Dat is voor mij overigens de enige afweging en natuurlijk noodzaak. Is het wel nodig? Ik ben zelf niet zo van de “braaf” elke zoveel jaar - wat er dan ook in het foldertje staat - een beurtje, ook niet bij duurdere horloges. Rare is, ik doe het wel braaf bij mijn auto … :thinking:

Ik ben wel benieuwd naar je eigen antwoord op deze vraag. Want hoewel bovenstaande een hele toffe Vostok is, zou je daar 200 euro aan uitgeven voor een complete servicebeurt? Of ûh, weg ermee en een nieuwe …

9 likes

Mijn horloges kosten tussen de één euro en vijftig. Ik service ze allemaal. De leuke hou ikzelf en de andere verkoop ik om de hobby mee te bekostigen. Gereedschap, onderhoudsmiddelen……. kost genoeg.

8 likes

Je vergeet erbij te zetten “zelf” … in dat geval doen de kosten van een beurtje er minder toe denk ik zomaar, want het is onderdeel van de hobby.

3 likes

Klopt, service ze zelf :sweat_smile:
Ook onderdeel van de hobby :wink:

2 likes

Waarom zou je een goedkoop model niet laten onderhouden?

Een jaar of 3 geleden heb ik deze Seiko 7025-8000 van m’n vader onder handen laten nemen (deze is van 1978 ofzo en was nog niet eerder open geweest). Alles bij elkaar was het iets van 90 euro en de horlogemaker had iets van “Hee, leuk zo’n ouwe Seiko, die zijn goed te doen”.

En met nog goedkoper spul (129 gulden in 1992) laat ik de batterij ook vervangen als het nodig is. Maar daarbij krijg ik te horen als ik daar om vraag en er een druktest bij wil “weet u het zeker meneer, dat kost wel 12,50 hoor!”

Alles krijgt hier gewoon onderhoud (uurwerk opknappen, uurwerk vervangen, batterij vervangen etc), tenzij ik het echt geen leuk horloge vind, dan blijft het gewoon in de la liggen.

13 likes

Service van een “goedkoop” horloge ligt bij mij meer aan de emotionele waarde.
Die kan hoger liggen dan de financiële waardoor ik het horloge toch wil houden. En dan laat servicen.

5 likes

“Goedkopere horloges” en dan een range van 500 tot 2000 noemen. :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: Natuurlijk laat je die ook servicen. :face_with_monocle: :wink:

5 likes

Ik ben het helemaal met je eens. 2000 Euro is voor veel mensen hun maandelijkse netto inkomen.

5 likes

Ik heb in 30 jaar tijd maar 2 a 3 horloges laten servicen.

Eigenlijk alleen als het nodig is.

De verhalen zijn verdeeld over dit onderwerp aangezien imho servicen van horloges ook een verdienmodel is geworden.

Als je een horloge 1x per week draagt dan draait het uurwerk de uren niet die je normaal zou verwachten bij het doordragen van 1 horloge.

Daarbij komt nog dat ik een horloge meestal zat ben binnen de servicetermijn.

Maar ik zou een goedkopere zeker laten servicen als hij me nog bevalt om voor een langere periode te houden.

4 likes

Jullie hebben gelijk hoor. Tussen de 500 en 2000 euro is zeker niet goedkoop ook niet voor mij! :smiley:

Echter zie ik op HF soms zulke kostbare horloges voorbij komen, dat ik het tussen aanhalings teken “goedkopere” noemde.

Ik lees namelijk bijna nooit over het servicen van horloges in deze prijsklasse of lager, vandaar de vraag.

2 likes

Tja, doen als het horloge je lief is.

Ook nog een chrono die €1100 gekost heeft laten servicen voor €250. Via de officiële weg ging het €400 gekost hebben. Heeft me geleerd om steeds de officiële weg te volgen.

1 like

Zowat alles in het leven reduceren tot een economische rekensom, is èèn van de nagels in de doodskist van onze maatschappij.

Als -hobbymatig- horlogemaker ben ik hierin niet objectief. Dat gezegd hebbende ben ik zelf voorstander van iets in goede conditie houden en daarmee onze afvalberg reduceren.

Bovendien waren er vroeger ook relatief goedkope prachtstukken, die tegenwoordig niet meer zouden bestaan als men destijds ook zo dacht. Voorbeeldje waarvan vergelijkbare (niet jdm) varianten in Nederland voor pak en beet 250 gulden verkocht werden (tegenwoordig door inflatie ong. €650,- als ik het goed heb). Niet heel veel voor de eerste automatische chrono op de markt, maar aan de onderkant van het door jou genoemde budget:

Als je geen onderhoud laat doen, zien je tappen er uit als dit in dit topic;

Dat is toch zonden…

9 likes

wanneer je een “goedkoop” horloge aanschaft, weet je toch dat ook die onderhoud nodig hebben, heb je er dat niet voor over, schaf dan geen “goedkoop” horloge aan, maar ga ineens voor de dure japen van +10k.

Verders is goedkoop ook relatief, wij vinden 2000 euro nu niet dadelijk goedkoop voor een horloge.

heel zonde en dat was an sich geen goedkoop horloge, dat was zelfs in de jaren 70 toen ie uitkwam geen goedkoop horloge, zaten ronde de 750CHF = ca 700 euro toendertijd - gevonden in een reclame advertentie uit de 1970s - en hedentendage gaan die dingen in de handel bij ene gedegen handelaar die zijn horloges aanbiedt in fatsoenlijk nagekeken staat en met 3 maand garantie in deze staat met doos en omdoos toch vlotjes 1500 -1800 euro. Maar mensen zijn gierig en willen vanalles hebben en dan er geen kosten meer aan doen en dan verschieten ze als het horloge niet meer loopt of niet meer goed loopt en de prijs voor revisie ontiegelijk duur uitvalt. Net zo met dieren, mensen kopen vanalles tot ze dan op vakantie gaan en dan dumpen ze het dier. Het menselijk ras is een abomination - bij gebrek aan een Nederlands woord dat dezelfde lading dekt als het engelse abomination - en in horlogeland is het niet anders, goedkoop horloge servicen, nope wegdoen en een ander met de afgeleefde zooi opzadelen. Alsook dit: velen willen lekker gaan handelen want ze zien de eurotekentjes van bv een omega of een rolex maar vergeten voor het gemak onderhoud, revisie, authenticiteit, goede zorgen, etc. … en opnieuw worden zo vele horlogeliefhebbers die iets dergelijks kopen dan opgezadeld met afgeleefde niet onderhouden troep - we spreken uit ervaring, helaas

Onderhouden is hier het devies, zowel de “goedkope” als de duurdere en zorg dragen voor je spulletjes dan gaan ze een leven lang mee, heb je er een leven lang geniet van, draag je bij aan het verkleinen van de afvalberg, draag je bij aan nalatenschap want laten we wel wezen wat schiet er in deze huidige wegwerpmaatschappij nog over voor het nageslacht …

Dus onderhoud, onderhoud, onderhoud en nog eens onderhoud :slight_smile:

8 likes