NA: NOS rado NCC 303 = Nasty Old Stumper NCC 303

Vandaag dan toch maar de zgn. NOS rado NCC 303 gezien het pakje uit Azië vertraging heeft opgelopen. Geen erg, die NOS NCC 303 stak immers ook de ogen uit. Bij aankomst hebben we dit:





Ja in de doos met omdoos en hij ziet er geweldig uit, zou NOS kunnen zijn.

de begintiming, die is nu niet dadelijk om over naar huis te schrijven.



En dan gaan we demonteren, t werd al snel duidelijk dat het geen NOS was, zo zagen de kastschroeven eruit, geenszins zijn die NOS

Och ja kom, maakt niet uit, hij ziet er zelfs al is ie niet NOS echt wel mooi uit. En dus gaan we verder met de demontage. Als eerste demonteer je de automaat en zelfs zonder loep zag ik al van ver dat het een echte stumper was die NCC 303. Niks te NOS eerder Nasty Old Stumper die smeekt om aandacht en herstelling. Kijk even mee naar de tappen van de automaatwielen en het tussenrad, ai ai ai.



er zijn uiteindelijk 5 wielen vervangen, 3 automaatwielen, het tussenrad en ook het ankerrad. Voor de automaatwielen geldt: zulke slijtage polijst je niet weg, in deze situatie is vervangen de enige mogelijkheid.
Grootste zorg is nog, zijn de rubis geraakt, godzijdank niet. Op zich ook geen probleem om die te vervangen, maar dan duurt het weer langer en geduld is hier zo nu en dan niet de sterkste kant :wink:

Tussenrad en ankerrad had je kunnen polijsten, maar dan is het meestal ook rubis vervangen, dus ik heb de wielen in zijn geheel vervangen gezien ze voorhanden waren en ik in dat geval van de rubis af kon blijven, weet je wel geen geduld soms.

Hoe kom je nu aan zo een tappen, daar zijn 3 redenen voor en 2 ervan zijn 100% zeker van toepassing op deze NCC 303:

1 verkeerde olie en/of vet gebruikt: de automaat was gesmeerd met grafietvet, wel ja dan krijg je dit. Niet voor niets zijn er richtlijnen voor het oliegeven, sla je die in de wind, dan krijg je champignon tappen
2 horloge droog laten lopen: elk horloge heeft periodiek onderhoud nodig. Sla je dat over vanuit het idee “hij loopt toch nog” dan krijg je ook dit

Deze 2 redenen zijn van toepassing op de NCC 303, ik zag het grafietvet en ik ondervond dat alles ingedroogd was. Er is natuurlijk nog een 3de reden die dit kan veroorzaken en nu gaan we even een hardnekkig fabeltje de wereld pogen uit de wereld te helpen:

3 je laat je horloge smeren en legt het in de kast of op de display en draagt het slechts zelden, wel dan krijg je ook afgesleten tappen en in t ergste geval champignon tappen. Een horloge wegleggen en af en toe dragen, draagt niet bij tot een goede werking van de mechaniek en leidt in geen geval tot een langere houdbaarheid zonder periodiek onderhoud zoals zovelen roeptoeteren.

Waarom is dat zo? Stel ik win morgen de lotto en schaf me de prachtige ford mustang shelby uit de sixties aan. Ik breng hem naar de garage voor volledige revisie en onderhoud. Dan rij ik er mee naar huis en zet ik hem een jaar in de garage zonder er mee te rijden. Na een jaartje kriebelt het en ga ik op reis naar het mooie Zeeland of Friesland en ik neem de Shelby. Ver zal ik niet raken want olie ingedroogd en ingedikt en motor haperen en stoppen als gevolg. Met een horlogemechaniek is dat net zo: olie droogt uit, olie dikt in en stofjes hoe minuscuul ook vinden hun weg naar de mechaniek. En dan laat je, je mechaniek lopen in een ingedroogde ingedikte smurrie en dat leidt naar tappenslijtage. Draag je een horloge niet vaak, draai hem zo nu en dan periodiek op, zodat de draaiende delen roderen en de olie niet de kans krijgt in te dikken en uit te drogen!

Goed we gaan verder, alles de pot in


Montage veer, incablocs en raderwerk met 2 nieuwe wielen






Montage voorkant




Montage balans en tussentijdse timing, ziet er mooi uit




Montage automaat met 3 nieuwe wielen




Wijzerplaat en wijzers



alles de kast in




2 delige tige plaatsen, niet vergeten het “stompje” in te vetten


eindresultaat











eindtiming



prentje in het vitrinekastje naast een paar broertjes

De band vind ik ook op deze oerlelijk, maar zo werden ze af fabriek geleverd - zowel de NCC 101 als de NCC 303 - en gezien ik geen 22mm lederen band meer liggen heb, zal het dan met de lelijke band zijn

En nu de prentjes om de pols van de coole NCC 303. Het is nu echt wel geen Old Nasty Stumper meer hoor.




!Rado we love Rado!

En dat was het voor nu met de rado’s, ze zijn op, het is nu wachten tot het laatste pakketje doorkomt. Nu ja nog genoeg projecten die al jaren in de bak liggen voorhanden :wink:

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer.

49 likes

:joy::joy::joy: goed verwoord :ok_hand:
Mooi eindresultaat weer! Gefeliciteerd met wederom een Rado topper op een geweldig gave band :star_struck:

1 like

ik vind die zo lelijk he, daar zijn geen woorden voor. Chance dat smaken verschillen :slight_smile:

1 like

Prachtig exemplaar, vooral met deze band :heart_eyes:

2 likes

Dank voor de beschreven story. Super, jouw herstelwerkzaamheden. Plezier ermee.

Weer een mooie redding van deze Rado.
De term new old stock wordt te vaak gebruikt.
Hetzelfde fenomeen zie je bij advertenties van oude bromfietsen. Daar heet het dan schuurvondst…net of ze dan beter zijn.

2 likes

Holyshit die tappen :exploding_head:
Hoelang moet je zo’n horloge dragen om die mate van slijtage te hebben?

2 likes

Niet zo heel lang als je met grafietvet smeert. Gebruik je de juiste olie / vet duurt het langer en gaat de slijtage meer zoals op het tussenrad zijn.

2 likes

Ik had er gisteren ook eentje met zulke tappen.

2 likes

en zo moet je ze dan ook houden naar mijn mening :ok_hand:
dit zijn unieke exemplaren die dan ook uniek moeten blijven, niet?
en alweer een mooi verslag, draag er zorg voor

2 likes

Bij de 101s hebben we de originele banden erbij gelegd, zelf dragen we ze op leer. Zit lekkerder en vooral vinden we mooier. Maar idd de banden blijven er wel bij want ze horen erbij.

Bedankt voor t compliment, wij vinden ze redelijk uniek idd, temeer omdat ze op de originele af fabriek band komen.

1 like

Gaaf. Alleen weer diep triest dat je feitelijk wordt genaaid door het artikel als NOS te verkopen. Die tappen kun je zo je gedachten bij hebben, maar die schroefjes gaven het nekschot………

1 like

:star_struck: Weer een leuke :man_mechanic: :watch: verslag :clap: :clap: :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Proficiat met het mooie resultaat ,kan nu weer met ere in zijn doos ! :ok_hand:

1 like

wat een mooie NA rapport, zeer leuk om te lezen.
Veel draagplezier~~~

1 like

Lekker leesvoer weer, waarvoor dank. Ook weer mooi herstelt. Nu is de stilte indegaald :wink: :crazy_face:

1 like

Mooi verslag weer. Deze is ook erg cool maar zoals je weet, vind ik de ronde toch vaak mooier.

1 like

Mooi verslag! Doe tappen zijn echt gruwelijk 🫨.

:pray::+1: Helemaal mee eens.
Alhoewel de voorstanders van dragen tot hij het niet meer doet, de overhand lijken te hebben op HF.

Ik maakte een keer een vergelijkbare opmerking, die erg slecht viel bij enkele leden. De doorslag voor deze club is de service kosten vanuit fabrikanten. Die blijft veelal gelijk ongeacht of de tappen mooi zijn of ondertussen champignons en het uurwerk ondertussen een rammelbak van metaaldeeltjes is🫣.

Ik zou applaudisseren als fabrikanten korting geven als mensen wel op de gestelde service termijn een service laten uitvoeren. Helaas zou dit niet snel gebeuren.

2 likes

kan mij niet meer schelen als het slecht valt, hier zit vakkennis om u tegen te zeggen - ik denk trouwens dat jij ook al een behoorlijke vakkennis hebt - zij die anders beweren tonen slechts dat hun vakkennis beperkt is en er sprake is van enige mate van gierigheid en daar ga ik dan gewoon overheen. Wil je de kost niet maken van een degelijk mechanisch horloge, koop dan een quartz, gooi hem in de vuilbak als ie het niet meer doet en koop een nieuwe. Wil je per se een mechanisch iets van de nodige naam en faam of een quartz van iets met naam en faam, betaal dan de uurwerkmaker die het ding in ere houdt of leer zelf onderhouden en reviseren. Alleen dat laatste vraagt inspanning en met alleen YT filmpjes kijken of raad vragen op HF kom je er niet.

fabrikanten moeten geen korting geven aan zij die het doen zoals hoort, maar extra rekenen voor zij die er de kantjes aflopen :wink: Nog zoiets dat je hier vaak leest: “wat mag een onderhoud kosten” - veel als je een goeie uurwerkmaker hebt - of “horlogemakers verdienen niet goed” - nah nah nah ik moet elke keer lachen als ik dat lees.

Lekker verder studeren en bijleren en je niets aantrekken van zij die het beter menen te weten en soms echt de grootste onzin verkondigen :wink: Zit je zo onderhand niet in je laatste jaar of is dat al gepasseerd en ben je afgestudeerd?

2 likes

Beter zelfs!

Klopt! Afgestuurd en met een puntenlijst waar ik erg trots op ben :slight_smile:

Moet nu vooral meters gaan maken. Ik weet nu hoe het hoort (specialistische reparaties daargelaten), kan chronograaf complicaties begrijpen en onderhouden, maar het echte vak zit hem naast goede les, vooral in de ervaring :smile:.

4 likes