Vandaag dan toch maar de zgn. NOS rado NCC 303 gezien het pakje uit Azië vertraging heeft opgelopen. Geen erg, die NOS NCC 303 stak immers ook de ogen uit. Bij aankomst hebben we dit:
Ja in de doos met omdoos en hij ziet er geweldig uit, zou NOS kunnen zijn.
de begintiming, die is nu niet dadelijk om over naar huis te schrijven.
En dan gaan we demonteren, t werd al snel duidelijk dat het geen NOS was, zo zagen de kastschroeven eruit, geenszins zijn die NOS
Och ja kom, maakt niet uit, hij ziet er zelfs al is ie niet NOS echt wel mooi uit. En dus gaan we verder met de demontage. Als eerste demonteer je de automaat en zelfs zonder loep zag ik al van ver dat het een echte stumper was die NCC 303. Niks te NOS eerder Nasty Old Stumper die smeekt om aandacht en herstelling. Kijk even mee naar de tappen van de automaatwielen en het tussenrad, ai ai ai.
er zijn uiteindelijk 5 wielen vervangen, 3 automaatwielen, het tussenrad en ook het ankerrad. Voor de automaatwielen geldt: zulke slijtage polijst je niet weg, in deze situatie is vervangen de enige mogelijkheid.
Grootste zorg is nog, zijn de rubis geraakt, godzijdank niet. Op zich ook geen probleem om die te vervangen, maar dan duurt het weer langer en geduld is hier zo nu en dan niet de sterkste kant
Tussenrad en ankerrad had je kunnen polijsten, maar dan is het meestal ook rubis vervangen, dus ik heb de wielen in zijn geheel vervangen gezien ze voorhanden waren en ik in dat geval van de rubis af kon blijven, weet je wel geen geduld soms.
Hoe kom je nu aan zo een tappen, daar zijn 3 redenen voor en 2 ervan zijn 100% zeker van toepassing op deze NCC 303:
1 verkeerde olie en/of vet gebruikt: de automaat was gesmeerd met grafietvet, wel ja dan krijg je dit. Niet voor niets zijn er richtlijnen voor het oliegeven, sla je die in de wind, dan krijg je champignon tappen
2 horloge droog laten lopen: elk horloge heeft periodiek onderhoud nodig. Sla je dat over vanuit het idee “hij loopt toch nog” dan krijg je ook dit
Deze 2 redenen zijn van toepassing op de NCC 303, ik zag het grafietvet en ik ondervond dat alles ingedroogd was. Er is natuurlijk nog een 3de reden die dit kan veroorzaken en nu gaan we even een hardnekkig fabeltje de wereld pogen uit de wereld te helpen:
3 je laat je horloge smeren en legt het in de kast of op de display en draagt het slechts zelden, wel dan krijg je ook afgesleten tappen en in t ergste geval champignon tappen. Een horloge wegleggen en af en toe dragen, draagt niet bij tot een goede werking van de mechaniek en leidt in geen geval tot een langere houdbaarheid zonder periodiek onderhoud zoals zovelen roeptoeteren.
Waarom is dat zo? Stel ik win morgen de lotto en schaf me de prachtige ford mustang shelby uit de sixties aan. Ik breng hem naar de garage voor volledige revisie en onderhoud. Dan rij ik er mee naar huis en zet ik hem een jaar in de garage zonder er mee te rijden. Na een jaartje kriebelt het en ga ik op reis naar het mooie Zeeland of Friesland en ik neem de Shelby. Ver zal ik niet raken want olie ingedroogd en ingedikt en motor haperen en stoppen als gevolg. Met een horlogemechaniek is dat net zo: olie droogt uit, olie dikt in en stofjes hoe minuscuul ook vinden hun weg naar de mechaniek. En dan laat je, je mechaniek lopen in een ingedroogde ingedikte smurrie en dat leidt naar tappenslijtage. Draag je een horloge niet vaak, draai hem zo nu en dan periodiek op, zodat de draaiende delen roderen en de olie niet de kans krijgt in te dikken en uit te drogen!
Goed we gaan verder, alles de pot in
Montage veer, incablocs en raderwerk met 2 nieuwe wielen
Montage voorkant
Montage balans en tussentijdse timing, ziet er mooi uit
Montage automaat met 3 nieuwe wielen
Wijzerplaat en wijzers
alles de kast in
2 delige tige plaatsen, niet vergeten het “stompje” in te vetten
eindresultaat
eindtiming
prentje in het vitrinekastje naast een paar broertjes
De band vind ik ook op deze oerlelijk, maar zo werden ze af fabriek geleverd - zowel de NCC 101 als de NCC 303 - en gezien ik geen 22mm lederen band meer liggen heb, zal het dan met de lelijke band zijn
En nu de prentjes om de pols van de coole NCC 303. Het is nu echt wel geen Old Nasty Stumper meer hoor.
!Rado we love Rado!
En dat was het voor nu met de rado’s, ze zijn op, het is nu wachten tot het laatste pakketje doorkomt. Nu ja nog genoeg projecten die al jaren in de bak liggen voorhanden
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer.