Servicen van goedkopere horloges?

“Goedkopere horloges” en dan een range van 500 tot 2000 noemen. :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: Natuurlijk laat je die ook servicen. :face_with_monocle: :wink:

5 likes

Ik ben het helemaal met je eens. 2000 Euro is voor veel mensen hun maandelijkse netto inkomen.

5 likes

Ik heb in 30 jaar tijd maar 2 a 3 horloges laten servicen.

Eigenlijk alleen als het nodig is.

De verhalen zijn verdeeld over dit onderwerp aangezien imho servicen van horloges ook een verdienmodel is geworden.

Als je een horloge 1x per week draagt dan draait het uurwerk de uren niet die je normaal zou verwachten bij het doordragen van 1 horloge.

Daarbij komt nog dat ik een horloge meestal zat ben binnen de servicetermijn.

Maar ik zou een goedkopere zeker laten servicen als hij me nog bevalt om voor een langere periode te houden.

4 likes

Jullie hebben gelijk hoor. Tussen de 500 en 2000 euro is zeker niet goedkoop ook niet voor mij! :smiley:

Echter zie ik op HF soms zulke kostbare horloges voorbij komen, dat ik het tussen aanhalings teken “goedkopere” noemde.

Ik lees namelijk bijna nooit over het servicen van horloges in deze prijsklasse of lager, vandaar de vraag.

2 likes

Tja, doen als het horloge je lief is.

Ook nog een chrono die €1100 gekost heeft laten servicen voor €250. Via de officiële weg ging het €400 gekost hebben. Heeft me geleerd om steeds de officiële weg te volgen.

1 like

Zowat alles in het leven reduceren tot een economische rekensom, is èèn van de nagels in de doodskist van onze maatschappij.

Als -hobbymatig- horlogemaker ben ik hierin niet objectief. Dat gezegd hebbende ben ik zelf voorstander van iets in goede conditie houden en daarmee onze afvalberg reduceren.

Bovendien waren er vroeger ook relatief goedkope prachtstukken, die tegenwoordig niet meer zouden bestaan als men destijds ook zo dacht. Voorbeeldje waarvan vergelijkbare (niet jdm) varianten in Nederland voor pak en beet 250 gulden verkocht werden (tegenwoordig door inflatie ong. €650,- als ik het goed heb). Niet heel veel voor de eerste automatische chrono op de markt, maar aan de onderkant van het door jou genoemde budget:

Als je geen onderhoud laat doen, zien je tappen er uit als dit in dit topic;

Dat is toch zonden…

9 likes

wanneer je een “goedkoop” horloge aanschaft, weet je toch dat ook die onderhoud nodig hebben, heb je er dat niet voor over, schaf dan geen “goedkoop” horloge aan, maar ga ineens voor de dure japen van +10k.

Verders is goedkoop ook relatief, wij vinden 2000 euro nu niet dadelijk goedkoop voor een horloge.

heel zonde en dat was an sich geen goedkoop horloge, dat was zelfs in de jaren 70 toen ie uitkwam geen goedkoop horloge, zaten ronde de 750CHF = ca 700 euro toendertijd - gevonden in een reclame advertentie uit de 1970s - en hedentendage gaan die dingen in de handel bij ene gedegen handelaar die zijn horloges aanbiedt in fatsoenlijk nagekeken staat en met 3 maand garantie in deze staat met doos en omdoos toch vlotjes 1500 -1800 euro. Maar mensen zijn gierig en willen vanalles hebben en dan er geen kosten meer aan doen en dan verschieten ze als het horloge niet meer loopt of niet meer goed loopt en de prijs voor revisie ontiegelijk duur uitvalt. Net zo met dieren, mensen kopen vanalles tot ze dan op vakantie gaan en dan dumpen ze het dier. Het menselijk ras is een abomination - bij gebrek aan een Nederlands woord dat dezelfde lading dekt als het engelse abomination - en in horlogeland is het niet anders, goedkoop horloge servicen, nope wegdoen en een ander met de afgeleefde zooi opzadelen. Alsook dit: velen willen lekker gaan handelen want ze zien de eurotekentjes van bv een omega of een rolex maar vergeten voor het gemak onderhoud, revisie, authenticiteit, goede zorgen, etc. … en opnieuw worden zo vele horlogeliefhebbers die iets dergelijks kopen dan opgezadeld met afgeleefde niet onderhouden troep - we spreken uit ervaring, helaas

Onderhouden is hier het devies, zowel de “goedkope” als de duurdere en zorg dragen voor je spulletjes dan gaan ze een leven lang mee, heb je er een leven lang geniet van, draag je bij aan het verkleinen van de afvalberg, draag je bij aan nalatenschap want laten we wel wezen wat schiet er in deze huidige wegwerpmaatschappij nog over voor het nageslacht …

Dus onderhoud, onderhoud, onderhoud en nog eens onderhoud :slight_smile:

8 likes

Dit is exact de reden dat ik zelf begonnen ben met het sleutelen aan horloges, 80% van mijn verzameling is het echt niet waard om ze elders te laten onderhouden… al het gereedschap bij elkaar opgeteld had ik ook veel kunnen laten doen, maar dat zien we maar als een investering in de toekomst :rofl:

4 likes

Niet vaak heb ik een horloge lang genoeg in bezit om service nodig te hebben. Maar in het algemeen wacht ik tot er iets kapot gaat ongeacht de prijscategorie.

Dragen tot ze kuren krijgen en dan een nieuw binnenwerkje door een hobbymatige forumhorlogemaket met hart voor Vostok.

Das natuurlijk wel iets anders da’s puur emotionele waarde.voor de kosten van het service’en van het horloge van mijn vader had ik zo minstens 4 vergelijkbare horloges kunnen kopen, maar die zijn nooit van mijn vader geweest.

2 likes

Waarom zou je het niet doen? Je moet jezelf denk ik afvragen als je een horloge koopt hoelang je het wil houden want als je het elke keer weg moet doen gewoon omdat je het niet wil servicen zou dat zonde zijn denk ik.
Dan kan je nooit een ‘goedkoper’ horloge kopen in mijn ogen en het voor altijd willen houden.
Dat is echt zonde vind ik want er zijn in die prijsklasse ook prachtige uurwerken.

Ik heb ook een automaat van 207 die ik niet ga laten servicen omdat ik het de moeite niet vind maar mijn presage van 990 ga ik zoizo elke keer laten servicen als het nodig is want ik vind hem prachtig :slightly_smiling_face:.

Ik denk dat je hier zelf antwoord op je eigen vraag :wink:

Ik snap de moeilijkheid van deze afweging maar een nieuw horloge kost nog veel meer denk ik dan :slightly_smiling_face:.
Waarom zou je het niet doen als het een kwalitatief goed uurwerk is en dat je het prachtig vind?:slightly_smiling_face:

1 like

@Eddie had het over een Vostok van “rond de 100 euro” … :sunglasses:

2 likes

Ik heb onlangs mijn SKX laten repareren en meteen laten servicen. Ik had opeens de kroon in mijn hand met de as die daaraan vast zit en hij liep per dag ongeveer 5 minuten te snel. Kosten 140 euro, dat is de helft van wat ik in 2017 voor het horloge met saffier betaald heb. Als hij nou weer kapot gaat weet ik niet of ik dat weer zal doen ondanks dat ik aan dat horloge gehecht ben.

1 like

Kosten zijn dan ietsje meer dan een euro per maand, als ie het weer 10 jaar volhoudt, wat niet ondenkbeeldig is.

2 likes

Inderdaad, als je het zo bekijkt, waarom niet?

1 like

Dat zie je inderdaad maar al te vaak…

Er zijn maar weinig handelaren (ken er zelf 2 :wink: ) die de horloges ook echt laten servicen als het nodig blijkt. Bij de meeste anderen staat “nagekeken door onze horlogemaker” wat niets zegt. Of enkel het uiterlijk aanpakken.

Ook verkoopadvertenties van particulieren moet je steeds goed nalezen en voldoende info vragen, want er is een verschil met het horloge loopt goed, het horloge is nagekeken, het horloge heeft onderhoud gehad en het horloge heeft onderhoud gehad bij een gecertificeerde horlogemaker / service center.

Als een horloge na 10 jaar verkocht wordt en er komt geen documentatie van onderhoud bij, dan weet je voldoende… Zeker als het uiterlijk aantoont dat het dagelijks goed gedragen is, ook tijdens het klussen.

Maar dit gezegd zijnde, want we wijken af zoals een horloge met afgesleten tappen… :wink: Je hebt economische waarde van een horloge en je hebt emotionele waarde van een horloge, wat op zich al veel verschil kan maken wat je voor een onderhoud wil betalen.

Zo onderhoud ik regelmatig bv Omega’s, die zijn dan soms nog 600 a 1000 euro waard, maar het gaat dan om een erfstukje of communiestuk, die mensen betalen zonder morren 750 - 1150 euro voor volledige revisie als ze het horloge dan ook weer dagelijks gaan kunnen dragen en op een gegeven moment doorgeven aan de kinderen/kleinkinderen. (Deze horloges zijn dan 30 jaar lang gedragen zonder goed onderhoud en hebben ook nog eens 20 jaar lang in een schuif stof liggen vergaren) :see_no_evil:

12 likes

Kan je niet het uurwerk (7s26) laten vervangen? Dat is toch een stuk goedkoper?
Ik weet niet hoe moeilijk dat is hoor, ik kan zelf amper een bandje vervangen.

Ik zit wel te denken: is een quartz niet een betere keuze dan automatisch als je het geld voor een service niet kan/wil betalen?
Ik bedoel: dan heb je een mooi horloge maar dat gaat misschien niet langer dan 10 jaar mee, eigenlijk zonde toch?
Temeer gezien het feit dat horlogemaker een uitstervend beroep is. Ik heb er niet per se zin in om over 10 jaar heel veel moeite te doen om een goede horlogemaker te vinden om dan mijn horloge van 500 euro (maar wel van 10 jaar oud) voor bijv. 200 euro te laten servicen, als dat überhaupt nog kan; misschien zijn er geen reserveonderdelen meer voor dat specifieke uurwerk.
Lang verhaal kort: ik begin steeds meer de voordelen van quartz te zien.

2 likes

Ik denk dat dat geen enkel probleem is hoor :wink:

1 like