Er zijn maar weinig handelaren (ken er zelf 2 ) die de horloges ook echt laten servicen als het nodig blijkt. Bij de meeste anderen staat “nagekeken door onze horlogemaker” wat niets zegt. Of enkel het uiterlijk aanpakken.
Ook verkoopadvertenties van particulieren moet je steeds goed nalezen en voldoende info vragen, want er is een verschil met het horloge loopt goed, het horloge is nagekeken, het horloge heeft onderhoud gehad en het horloge heeft onderhoud gehad bij een gecertificeerde horlogemaker / service center.
Als een horloge na 10 jaar verkocht wordt en er komt geen documentatie van onderhoud bij, dan weet je voldoende… Zeker als het uiterlijk aantoont dat het dagelijks goed gedragen is, ook tijdens het klussen.
Maar dit gezegd zijnde, want we wijken af zoals een horloge met afgesleten tappen… Je hebt economische waarde van een horloge en je hebt emotionele waarde van een horloge, wat op zich al veel verschil kan maken wat je voor een onderhoud wil betalen.
Zo onderhoud ik regelmatig bv Omega’s, die zijn dan soms nog 600 a 1000 euro waard, maar het gaat dan om een erfstukje of communiestuk, die mensen betalen zonder morren 750 - 1150 euro voor volledige revisie als ze het horloge dan ook weer dagelijks gaan kunnen dragen en op een gegeven moment doorgeven aan de kinderen/kleinkinderen. (Deze horloges zijn dan 30 jaar lang gedragen zonder goed onderhoud en hebben ook nog eens 20 jaar lang in een schuif stof liggen vergaren)
Kan je niet het uurwerk (7s26) laten vervangen? Dat is toch een stuk goedkoper?
Ik weet niet hoe moeilijk dat is hoor, ik kan zelf amper een bandje vervangen.
Ik zit wel te denken: is een quartz niet een betere keuze dan automatisch als je het geld voor een service niet kan/wil betalen?
Ik bedoel: dan heb je een mooi horloge maar dat gaat misschien niet langer dan 10 jaar mee, eigenlijk zonde toch?
Temeer gezien het feit dat horlogemaker een uitstervend beroep is. Ik heb er niet per se zin in om over 10 jaar heel veel moeite te doen om een goede horlogemaker te vinden om dan mijn horloge van 500 euro (maar wel van 10 jaar oud) voor bijv. 200 euro te laten servicen, als dat überhaupt nog kan; misschien zijn er geen reserveonderdelen meer voor dat specifieke uurwerk.
Lang verhaal kort: ik begin steeds meer de voordelen van quartz te zien.
Ik heb nog geen automaat al 10 jaar in bezit. De oudste is net 4 geworden maar krijgt nauwelijks nog polstijd. Die was ook nog geen 200.- trouwens.
Anyway, ik verwacht eigenlijk dat bij niet dagelijks gebruik de 10 jaar ruimschoots gehaald zal worden en dat ie na die 10 jaar het ook wel zal doen, maar misschien dan minder nauwkeurig, maar goed genoeg om 1 dag mee te gaan.
Voor de horloges waar ik geen speciale band mee heb en die ook geen flink bedrag gekost hebben (zoals de 500-2000 euro) ben ik niet van plan om ze preventief te laten servicen. Zodra ze te belabberd lopen misschien wel, en als het dan te laat is kan het uurwerk vervangen worden misschien en anders gewoon afscheid nemen. Nothing lasts forever…
Voor de modellen die wel een aanzienlijk bedrag hebben gekost of wel iets bijzonders zijn, die gaan gewoon naar de horlogemaker.
10 jaar is 520 weken. Elke week 1 euro in een potje en dan heb je ruimschoots voldoende. Zolang je geen collectie van 100 automaten hebt zijn die kosten wel te overzien. Het ligt er maar net aan hoe je dat bekijkt.
Dat topic heb ik uiteraard ook gelezen, met veel plezier overigens. Maar een Omega valt in de 2k+ categorie en zou ik sws volgens t boekje laten servicen en die kosten alvast incalculeren.
Dat hebben de vorige eigenaren van jouw exemplaar vermoedelijk niet gedaan.
Overigens wel een mooi voorbeeld, want hij deed het dus nog wel.
Niet alleen de buurvrouw. Mijn vrouw ook… Maar wat voor de één goedkoop is, is voor de ander de topgrens. Is natuurlijk naar rato.
No shame.
Ik kijk vaak of het economisch slim is maar wil daar nog wel eens aan voorbijgaan op moment dat een horloge een emotionele lading heeft.
Jou vraag is precies de reden waarom in Nederland, en een groot deel van Europa aan de rand van de afgrond zit.
En ik ben niet roomser dan de Paus hoor.
Alles wat mensenhanden maken of gebruiken heeft onderhoud nodig.
Maar de afgelopen 40 jaar loont arbeid niet meer. Laat staan een horloge van 100 euro een service geven van 140 euro.
Die als je ze gewoon gebruikt verslijt door vrijving, opdrogende olie, rubbers die uitdrogen of met je wazige kop tegen de lantaarnpaal slaat.
Waarom zijn er bijna geen horlogemakers meer? Geen metselaars, geen stucadoors?
Ik vraag me dat ook vaak af.
Willen we niet betalen?
De vraag die je stelde is bijna een filosofisch vraagstuk, we zijn verwend, en waarom zou ik een horloge laten servicen als ik er nog 30 in de doos heb liggen.
En ik zeg dit ook tegen mezelf hoor!
Als horlogeverzamelaar (ik) doe je een service als dat nodig is als hij niet meer naar behoren werkt.
Maar als je dat niet bent ga je naar de Action en koopt er 10 voor 7,50.
Maar goed zorgen hoeft niet veel geld te kosten. Regelmatig nieuwe rubbers of je horlogemaker het uurwerk laten controleren en met hem een relatie opbouwen zou je in toekomst nog wel eens een hoop ellende en kosten kunnen voorkomen.
Dit is natuurlijk volledig mijn mening doe ermee wat je wil.
Ik als verzamelaar vind het geweldig om een oud horloge weer mooi en functioneel te maken en te behouden voor toekomstige generaties. We zijn de curators van ons eigen leven.
Mijn grootvader zaliger zei altijd: wat niet stuk is, daar moet je niet aan gaan sleutelen. Hij servicede zélf zijn horloge als het bleef stilstaan ánders dan door niet-opwinden van het horloge.
Dán pas vond hij het nodig een grondige service te doen.
Ik reken altijd álle aanschaf terug naar cents per day.
Zo kan ik álle aankopen - cheap to expensive - voor mezelf ‘verantwoorde.’ Geluksbeleving is een mindset.
Als jij op het pijltje klikt bij het desbetreffende bericht krijgt de eigenaar van dat bericht vanzelf een notificatie en ziet hij dat het van jou aan hem is.
Zo, weet je dat ook weer.
Je bent al zo aanwezig. Berichten corrigeren met een bericht hoeft echt niet hoor René.
Een doorsnee Quartzer gaat zo’n 15 à 20 jaar mee. Daarna wil je toch ook eens wat anders weer: een nieuwe quartz.
Wie normaal zijn horloges (quartz) behandelt - schoonmaken met een klamme doek en droog wrijven met een droge handdoek - en om de 2 à 3 jaar een nieuw batterijtje er in zet, kan zo lang met zijn Quartzer doen. Soms nóg langer, echt.
Dacht ik dus ook, ik vond de reactie van 10 jaar heel magertjes . Heb zelf een festina gehad die ik na bijna 8jaar heb weggedaan omdat de chrono niet meer op 12 stond en de lume er letterlijk afviel maar hij liep nog even goed als op dag 1 .