Servicen van goedkopere horloges?

Ik reken altijd álle aanschaf terug naar cents per day.
Zo kan ik álle aankopen - cheap to expensive - voor mezelf ‘verantwoorde.’ :joy: Geluksbeleving is een mindset. :wink:

1 like

+n

@lassale: de 2 laatste postings zijn aan joungericht, hahhaha :grinning::+1:

1 like

-n

Als jij op het pijltje klikt bij het desbetreffende bericht krijgt de eigenaar van dat bericht vanzelf een notificatie en ziet hij dat het van jou aan hem is.

Zo, weet je dat ook weer.

Je bent al zo aanwezig. Berichten corrigeren met een bericht hoeft echt niet hoor René.

3 likes

René? Huh …?

Een doorsnee Quartzer gaat zo’n 15 à 20 jaar mee. Daarna wil je toch ook eens wat anders weer: een nieuwe quartz.

Wie normaal zijn horloges (quartz) behandelt - schoonmaken met een klamme doek en droog wrijven met een droge handdoek - en om de 2 à 3 jaar een nieuw batterijtje er in zet, kan zo lang met zijn Quartzer doen. Soms nóg langer, echt. :smiley:

1 like

Dacht ik dus ook, ik vond de reactie van 10 jaar heel magertjes :slightly_smiling_face:. Heb zelf een festina gehad die ik na bijna 8jaar heb weggedaan omdat de chrono niet meer op 12 stond en de lume er letterlijk afviel maar hij liep nog even goed als op dag 1 :slightly_smiling_face:.

Denk dat ik nu 10 quartz horloges heb uit begin '70 en zelfs half/electric quartz horloges van eerder.

3 likes

Juist, point made, @BroederBill, Bill. Was iedereen maar zo eerlijk over de levensduur-kansen van quartz horloges. :smiley:

Euhm dat is het niet geworden maar altijd al geweest, logisch dat een horloge maker ook gewoon zijn boterhammetje kan betalen toch ?
En wellicht doelt u op de geadviseerde service interval termijnen, maar ook daar zien we dat bepaalde merken de termijnen juist langer (dus ten gunste van de eindgebruiker) oprekt mede i.v.m. de kwaliteit van de smeermiddelen die deze moderne tijd met zich mee brengt.
Ergo ja er wordt geld aan verdiend en is het per definitie een verdien model, maar ik neem aan dat u ook netjes aan het einde van de maand uw factuurtje stuurt of uw loon van uw werkgever ontvangt voor de geleverde werkzaamheden.

2 likes

De pretentieuze horlogemerken en dito serviceprijzen zorgen er zélf voor, dat mechanische - en automatic horloges door de consument wordt verruild voor de (veel) gunstiger en zélf te servicen quartz horloges. :smile:

Daar heb ik toch een andere mening over…

Veel mensen gaan toch voor mechanisch, vrouwen eerder voor quartz voor het gemak

Mannen vinden de techniek leuk en zitten er niet mee om een horloge op te winden en juist te zetten nadat deze uit de horlogedoos wordt gehaald. :sunglasses:

2 likes

Daarom zeg ik er ook bij dat zo’n service interval niet altijd opgaat als je meerdere horloges in je collectie hebt en sommigen 1x in de week draagt, die zodoende niet aan de draaguren komen i.v.m. het niet doordragen van het horloge.

Ik leg duidelijk uit in mijn post waarom zo’n serviceinterval soms niet opgaat. Dus bovenstaande conclusies eraan verbinden vind ik best raar imho.

Ik gun een horlogemaker zeker zijn brood en hoef niet voor een duppie op de eerste rij te zitten. Don’t worry. :wink:

1 like

Dat mannen - / vrouwen vergelijken, is zó ouderwets 1980’s :joy:

2 likes

Haha, ja, maar toch is dit tot op vandaag nog wel de trend. :sunglasses:

1 like

Liever trendsetter dan trendvolger.:joy:

Ik heb het dan over het feit van de quartz binnenwerkjes hé…

1 like

A) Service is sowieso aan te bevelen. Soms preventief, dat laat ik met name bij vintage exemplaren doen.

B) Wanneer hangt af van hoe vaak je het horloge draagt en bedenk daarbij dat moderne oliën veel minder snel uitdrogen. De service interval die fabrikanten opgeven is gebaseerd op dagelijks dragen.

C) Ligt ook aan het uurwerk, met een veel voorkomende ETA of Sellita loop ik met gerust hart langer door. Onderdelen genoeg en zoals hier ook al aangegeven is soms het vervangen van een compleet uurwerk goedkoper.

D) Quartz, alleen bij dure uurwerken. Wel tijdige controle op batterij en pakkingen als waterdicht of bestendigheid belangrijk is.

Just my 2 cents

5 likes

Huh …? :smiley:

Zélf servicen is nog het beste. Je weet dan, dat niemand ermee zit te klooien. :smiley: