Of laten doen door iemand die je vertrouwt en ervaring heeft…
Ik heb er de skills niet voor, ook de apparatuur niet. Ik hou het bij bandenwissels, glaasje oppoetsen en meer niet.
Of laten doen door iemand die je vertrouwt en ervaring heeft…
Ik heb er de skills niet voor, ook de apparatuur niet. Ik hou het bij bandenwissels, glaasje oppoetsen en meer niet.
Alsof iedereen dat zomaar kan.
Je hebt inderdaad mensen die denken dat ze alles kunnen.
Maar ik denk maar dat mensen die alles kunnen nergens in uitblinken.
Negatieve gedachtenspiraal, 'n beetje maar. Mensen kunnennmeer dan ze zelf denken te kunnen, is een ietwat positievere, minder fatalistische insteek ‘in this matter.’
De uitvinders van deze wereld, de creatieve mensen, hebben de vooruitgang gebracht in nieuwe vindingen. Okay, lang niet alles dat nieuw bedacht wordt is ook altijd béter.
Doch de positieve mens leeft gemiddeld langer en draagt meer bij aan wat wél ‘echte vooruitgang’ is.
Bovenstaande noemen ze met een heel mooi Nederlands woord Raaskalen.
Iedereen die denkt dat ie zonder minimaal een gedegen cursus een horloge op een fatsoenlijke manier kan servicen zit in mijn ogen
Welnee, @Eddie, met ‘trial en error’ is menig horlogemaker, die daarná staatsexamen deed in België i.p.v. Nederland, een volleerd gediplomeerd vakman/-vrouw geweorden.
@Eddie: niet vergeten, dat de grote George Daniels óók op de ‘autodidactische wijze’ een der beste horlogemakers geworden is, die er op deze aardbol hebben rondgelopen …
Rene1/ Ener/ nog 19 aliassen is er weer.
Nederlandse vertaling
Ik ben blij dat je het inziet.
Stukje komt hieruit hé
Zo dacht je er gisteren nog over.
Beetje flauw dit.
Ja. Als je alles zelf doet/ kan gaat dat op. Maar de realiteit is dat je voor sommige klussen een kundig iemand inschakelt.
En ja, dat kan ook een autodidact zijn.
Raaskallen.
Te vlug getikt omdat ik het geleuter onderhand beu was.
Bingo ! Je vatte 'm metéén. (ik dacht ff, dat Eddie 'm ook metéén doorhad.)
Ik baal zo dat de horlogemaker in mijn ouderlijke woonplaats ermee gestopt is. Dat was de enige horlogemaker waar ik met een gerust hart met mijn ‘middensegment’ horloges terecht kon. Ik wist bij hem sowieso dat het goed gebeurde, niet duur was en er nooit onverwachte kosten waren (want hier communiceerde hij over). Die combinatie van vertrouwen zonder de hoofdprijs te betalen heb ik nog niet ergens anders gevonden.
Ik vind overigens dat vaklieden eerlijk gecompenseerd moeten worden voor hun vaardigheden en arbeid en wil zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, maar honderden euros betalen aan de service van een horloge wat hooguit een paar honderd euro waard is (en geen sentimentele waarde heeft) is zelfs voor een liefhebber niet rendabel naar mijn mening.
Lang leve de liefhebber die uit hobby repareert!
Tja, wat is de definitie van ‘goedkopere’ ?
Voor mij is elk horloge wat ik bezit en wat te zijner tijd doorgegeven zal worden aan m’n (klein)kinderen van onschatbare waarde.
Qua onderhoud prijs ik me gelukkig dat ik een Weerter horlogemaker van de oude stempel heb leren kennen.
Aan hem vertrouw ik het onderhoud en afstellen van m’n horloges toe. De kosten daarvoor heb ik er graag voor over.
In 2025 hoopt hij z’n 50 jarig jubileum als zelfstandig horlogemaker te kunnen vieren.