Serviceverslag; Climholland over korte staven en harde trilfuncties

Gaaf verslag.
Erg leuk om te lezen :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Wel, wel, een hele mooie weergave van de restauratie van een wekker horloge.

Niet zomaar een simpel uurwerk, maar eentje met een behoorlijke complicatie.

Als ik dan terugdenk aan mijn eerste clinic mei 2018, herinner ik mij nog dat er in de groep een ventje bijzat die nu niet direct vlot bezig was met de demontage en montage van het basis uurwerk. Ook af en toe wat stevige woorden die ik hier niet zal herhalen.

Als ik dan wat uit de oude doos haal aan frasen die hij later na de clinics noteerde dan moet ik wel concluderen dat het ventje toch wel wat heeft opgestoken.

Lees hier de ervaringen van dat ventje uit de eerste clinic sessie;

“Ik verbaasde mij erover hoe makkelijk terminologie bleef hangen. Waar ik op dag 1 meermaals de draad finaal kwijt was door alle onbekende termen leek ik het de tweede dag goed te kunnen volgen.

Los van uitspraken als: “je moet je palletje eerst goed invetten voordat je hem in het Gaatje schuift”. Ik had wel moeite die in de juiste context te plaatsen en met mij meerdere.”

“Maar eerst proberen dat uurwerk binnen 45 minuten te demonteren en te monteren.”

“Daarnaast heb ik me weer verbaasd over het gehele horloge taalgebruik.

@vinwat horen praten met alle terminologie klinkt soms alsof ik naar Esperanto sta te luisteren.

Ik hoor een logische zinsopbouw met bekende woorden. Echter deze worden afgewisseld met woorden die logisch in de oren klinken maar letterlijk en figuurlijk niet te plaatsen zijn. Aan het einde heb ik het gevoel naar een begrijpelijk verhaal geluisterd te hebben, echter mijn hersens kraken en geven niet thuis. Alsof ik naar het spelletje Stiften van Jiskefet sta te luisteren.

Heerlijk dit, ik lach me rot om mijn eigen onkunde.
Ik hoop dat de clinic (evenals het horloge) to be continued gaat zijn.”

Wel, nu een aantal jaren verder is dat ventje een hele goede horlogemaker geworden, blijkt uit het verslag van de restauratie van dit wekker horloge.

Wel, wie is dat ventje dan wel, zijn naam is Clim, ook niet direct een algemene Hollandse naam en is samen met @lassale, (Harry) mijn steun en toeverlaat geweest bij de afgelopen clinics.

Zonder hun hulp was het mij niet meer gelukt, overigens komen er binnenkort weer een paar clinics aan, de data worden nu bepaald. Clim en Harry de organisator zijn er zeker weer bij.

Om een dergelijk uurwerk goed te restaureren heb je kennis nodig van de techniek en routine met het sleutelen, wegschietende schroefjes resp. boobytraps, is er dan niet bij, immers een geroutineerde horlogemaker beperkt die ellende en die onderdelen zijn er ook bijna niet meer.

Zijn geveugelde uitspraak “rotte-boobytrap-achtige-miniscule-wegspringende-tyfus-veertjes” geeft het al aan, alle lessen zijn goed opgevolgd en voorzichtig uitgevoerd, blijft er toch iets hangen van de kans dat er iets alsnog wegspringt en dan krijg je dit soort uitspraken.

Clim, proficiat, perfect gedaan, ik ben zeker enorm trots op jou, dit soort kennis mag niet verloren gaan en bij jou is het goed blijven hangen.
dixi

9 likes

Avevo bisogno di Google Translate per questo. Grazie per i complimenti, gentilissimo. Tra poco pubblicherò un nuovo argomento su un orologio sveglia di un’altra marca.

1 like

Dank jullie wel

2 likes

Prachtig verslag, mooi werk Clim en een horloge naar mijn hart!

(RBAMWTV😀)

2 likes

Goud :trophy:

Altijd weer een genot!

1 like

Oh wauw, dit vind ik heel erg aardig.
En dat je al die flauwe zauwel van mij nog weet op te ratelen.

Enige wat ik kan zeggen; op naar de volgende Clinic.

Het is ook gewoonweg super leuk om te doen.

2 likes

Dank je wel maar euh:

???

Dank je.

Lange termijn geheugen van mij lukt nog wel.
Door dat flauwe gezauwel ben je wel inmiddels een zeer geroutineerde sleutelaar resp. horlogemaker geworden. Dat kunnen ze je niet meer afnemen.
Je hebt ook nog eens bepaalde handelingen geleerd die je niet voorgeschoteld krijgt op de horlogemakers vakschool. Daar zijn dan weer extra cursussen voor.
En een niet te vergeten lidmaatschap, honorabel lid van de 3 klusketiers, dat wordt je niet zomaar.
In dit genootschap gebeuren dingen waar horlogeliefhebbers alleen maar van kunnen watertanden.

Dat gaat zeker gebeuren, Jij behoort tenslotte ook bij het meubilair. @lassale (Harry) is al voorbereidingen aan het treffen.

Dat is het, plus dat je weer leuke horloge liefhebbers leert kennen die ook graag wat willen knutselen aan hun uurwerkjes.
Kortom, haal meer uit de hobby.
dixi

3 likes

Climerick

Eindbaas!

1 like

“rotte-boobytrap-achtige-miniscule-wegspringende-tyfus-veertje”:grinning:

3 likes

Wat een tyfuswerk met die veertjes :sweat_smile:
Wel leuk om te lezen. Knap hoor, ik heb er het geduld niet voor.

2 likes

Vergelijkbaar met deze?:

2 likes

Aan de wijzerplaat-zijde wel, alleen deze lijkt maar 1 veerton te hebben die zowel uurwerk als alarmwerk bedient.

Boh, deze had ik moeten snappen. Ik schaam mij een beetje.

1 like

Nee hoor, geeft niet😀

1 like

Dit verdiend veel meer likes …
Wat een mooi informatieve lap tekst met fotos etc en maar 96 likes

Een gemiddeld NA topic van een run of the mill horloge met 2 fotos haalt dit ook makkelijk.

2 likes

Held! Prachtverhaal, met veel interesse gelezen.

1 like

In de Vintage sectie tellen likes dubbel :innocent:

3 likes